Anonym bruker Skrevet 9. august 2020 #1 Skrevet 9. august 2020 Jeg har en datter på 15. Hun forteller at flere av vennene bruker alkohol og lurer foreldrene med hvor de er. Foreldrene er overbevist om at deres barn ikke gjør sånt. Bør jeg si fra? Anonymkode: c98da...1e3
Anonym bruker Skrevet 9. august 2020 #2 Skrevet 9. august 2020 Jeg har en sønn på 16 og jeg sladrer ikke når han forteller meg ting, tilliten oss imellom er viktigst synes jeg. Han vil jo slutte med å være ærlig med meg om jeg driver å forteller ting han sier videre. Men jeg snakker med noen foreldre, og jeg kan godt si ting som at barna ikke forteller alt, det kan lønne seg å sjekke at de faktisk er der de sier de er, snakke med foreldrene til de de sier de overnatter hos osv. Når mammaen til Christian sier at han ikke har vært på en fest, og sønnen min sier han var der, så sladrer ikke jeg til mammaen til Christian. Men jeg sier at vi må ikke være naive, for de forteller nødvendigvis ikke alt og vi må dobbeltsjekke litt om vi ønsker å være sikre. Så får det være opp til henne hvor nøye hun sjekker opp hva hennes sønn sier. Anonymkode: 27931...89d
Anonym bruker Skrevet 10. august 2020 #3 Skrevet 10. august 2020 Jeg sier ikke noe, men om det er noe viktig så sier jeg ifra, altså mer enn bare vanlig ungdomsfyll. Jeg har to barn som ikke har skjønt at det ikke er alt en trenger å si til mamma, så jeg har hørt mye. Mitt eldste barn kommer også hjem med venner som er for fulle, gir de mat og får de i bedre form. Det at hun tørr dette, ikke er redd for hva jeg skal si eller gjøre vil jeg ikke ødelegge. Hun vet jeg gjør det jeg må om det er mer enn mat, vann og litt prat som trengs. Det er nok også en ekstra trygghet for henne at jeg ikke nøler med å gjøre annet om jeg mener det er riktig. Jeg syns det er veldig skremmende at så mange foreldre tror på sine englebarn og ikke har kontakt med de. De ungene som har vært her som har fått alt for mye alkohol i seg, aner ikke foreldrene at er her, at de er så fulle som de er og det er ikke en mld med spm om hvor de er eller hva de gjør. Jeg syns ikke det er noe hyggelig at de har drukket alt for mye, men at de åpner seg så mye for den trøtt morra som tar seg tid til å steke en grandis, sette seg ned og prate. Om det er om været eller om hvor vanskelig livet er, men det som slår meg er at foreldrene har lite kontakt med sine barn. Mange av disse foreldre møter jeg på foreldremøter og det de der sier gjennspeiler ikke hva de gjør. Jeg var på ett foreldremøte med politiet på ungdomskolen for en stund siden. Da sa politiet at vi foreldre bør ta oss flere gåturer i nærmiljøet, istede for å gå forbi skolen blr vi gå gjennom skolegården slik at ungdomsgjengene som ofte er samlet der ser voksne. Vi som har barn på ungdomskolen må vise oss der de er, for det er mye negativt som skjer i ungdomsmiljøet her nå. Men dette kom ingen foreldre til å gjøre, de torde ikke å gå igjennom skolegården om det var en gjen ungdommer der. De sender sine ungdommer ut, de er gjerne på disse stedene, men de som voksne tørr ikke å møte de? For meg så henger ikke dette på greip. Om de ikke tørr å gå igjennom en skolegård pga ungdommer, da burde de vel heller ikke tørre å sende ungdommen sin ut døra. Da jeg sa dette så ble det helt stille og ingen sa noe. Jeg har gjort dette flere ganger og kommer til å gjøre det flere ganger. Jeg syns det faktisk er hyggelig. Det eneste disse ungdommene har gjort meg er å være hyggelige og slå av en prat. Jeg er ikke den som går bort for å prate, men det er alltid noen som vet hvem jeg er mammaen til og som roper meg bort når jeg sykler forbi. Mine unger syns dette er helt greit, jeg har vist ikke gjort noe som har fått den flaue enda. Min mor var også slik som åpnet hjemme om det skulle trenges, hun kjørte og henta. Hun var ikke den som ga noen en skjennepreken, men hun hun tråkket inn om det trengtes. Jeg syns min mor hadde en fin balansegang og det er noe jeg har villet tatt med meg videre. Meg og min søster var på fester, men vi var ikke de som drakk oss fra sans og samling. Det var nok også pga at vi viste mamma hentet. Mamma ville le av oss dagen etter om vi hadde det vondt, hun hadde ingen symptati på det området. Og den gleden ville vi ikke gi henne. Hun sa aldri det var greit at vi drakk, men det var aldri ett stort nummer heller. Hadde hun nektet oss så tror jeg kanskje i hadde sniki oss ut vinduer, drukket mer osv. For det er ofte det som er nei og fy som blir ekstra spennende. Anonymkode: 2c150...b5b
Anonym bruker Skrevet 10. august 2020 #4 Skrevet 10. august 2020 Nei, det bryter tilliten mellom deg og barna Anonymkode: 4e286...77d
Nyttårs barn Skrevet 10. august 2020 #5 Skrevet 10. august 2020 Tror jeg ville vært forsiktig med å fortelle videre ting mitt barn betror meg. Jeg holdt på med litt av hvert jeg også som tenåring og det gikk da stort sett greit. Men, det går en grense. Får jeg vite at noen sliter alvorlig så vil jeg ta kontakt med foreldrene.
Anonym bruker Skrevet 11. august 2020 #6 Skrevet 11. august 2020 På 9.8.2020 den 22.43, Anonym bruker skrev: Jeg har en datter på 15. Hun forteller at flere av vennene bruker alkohol og lurer foreldrene med hvor de er. Foreldrene er overbevist om at deres barn ikke gjør sånt. Bør jeg si fra? Anonymkode: c98da...1e3 Det første som slår meg er at dette fort kan slå tilbake på henne. Hun vet nok ikke at det er sjans for at du forteller dette videre til foreldrene. Hun kan bli kjent som en sladrehank og du kan også få deg en liten overraskelse, ikke sikkert din datter er så uskyldig selv...…;-) Anonymkode: 73657...546
Anonym bruker Skrevet 11. august 2020 #7 Skrevet 11. august 2020 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det første som slår meg er at dette fort kan slå tilbake på henne. Hun vet nok ikke at det er sjans for at du forteller dette videre til foreldrene. Hun kan bli kjent som en sladrehank og du kan også få deg en liten overraskelse, ikke sikkert din datter er så uskyldig selv...…;-) Anonymkode: 73657...546 Jeg vet jo at min datter ikke er så uskyldig. Hun er jo på de samme festene som de andre. Det jeg vet er at hun ikke er veldig full ettersom jeg snakker med henne når jeg henter eller hun kommer hjem. Anonymkode: c98da...1e3
Anonym bruker Skrevet 11. august 2020 #8 Skrevet 11. august 2020 39 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg vet jo at min datter ikke er så uskyldig. Hun er jo på de samme festene som de andre. Det jeg vet er at hun ikke er veldig full ettersom jeg snakker med henne når jeg henter eller hun kommer hjem. Anonymkode: c98da...1e3 Så det hun mener er at de andre også drikker og at deres foreldre ikke vet det? Anonymkode: 73657...546
Anonym bruker Skrevet 11. august 2020 #9 Skrevet 11. august 2020 16 minutter siden, Anonym bruker skrev: Så det hun mener er at de andre også drikker og at deres foreldre ikke vet det? Anonymkode: 73657...546 Ja, blandt annet. Det kan jo hende de andre foreldrene vet det, men det har vært flere tilfeller hvor de har snakket om alkohol og da salt at deres barn aldri har vært på sånne fester og aldrihar drukket. Jeg tror ikke de fleste drikker veldig mye. Jeg har ikke sett noen som har vært ravende fulle mår jeg henter, men det inntas alkohol og noen lyver om hvor de overnatter. Anonymkode: c98da...1e3
Anonym bruker Skrevet 11. august 2020 #10 Skrevet 11. august 2020 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja, blandt annet. Det kan jo hende de andre foreldrene vet det, men det har vært flere tilfeller hvor de har snakket om alkohol og da salt at deres barn aldri har vært på sånne fester og aldrihar drukket. Jeg tror ikke de fleste drikker veldig mye. Jeg har ikke sett noen som har vært ravende fulle mår jeg henter, men det inntas alkohol og noen lyver om hvor de overnatter. Anonymkode: c98da...1e3 Ja det er litt vanskelig det der. Har selv opplevd det med mine. Jeg har også vært i tvil om jeg har skulle sagt noe, men så tenker jeg at tillittsforholdet til barna mine er det viktigste. Hva andre foreldre tror om sine barn, får bare være. Det er deres ansvar. Men er det noe alvorlig, så sier jeg ifra. Anonymkode: 73657...546
Anonym bruker Skrevet 11. august 2020 #11 Skrevet 11. august 2020 Hadde ikke sagt noe på alkohol. Trolig blir foreldrene sure. Fordi de tror du tror du er bedre enn de, de føler seg dumme eller de gir rett og slett faen. Jeg sa fra om en på femten jeg så røkte hasj. Mora NEKTA å tro meg fordi han gikk på idrettsskole og der måtte de gi urinprøve. Fem år senere soner han for smugling. 🙄 Hun burde tatt grep. Anonymkode: feea5...ccf
Anonym bruker Skrevet 11. august 2020 #12 Skrevet 11. august 2020 23 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg sier ikke noe, men om det er noe viktig så sier jeg ifra, altså mer enn bare vanlig ungdomsfyll. Jeg har to barn som ikke har skjønt at det ikke er alt en trenger å si til mamma, så jeg har hørt mye. Mitt eldste barn kommer også hjem med venner som er for fulle, gir de mat og får de i bedre form. Det at hun tørr dette, ikke er redd for hva jeg skal si eller gjøre vil jeg ikke ødelegge. Hun vet jeg gjør det jeg må om det er mer enn mat, vann og litt prat som trengs. Det er nok også en ekstra trygghet for henne at jeg ikke nøler med å gjøre annet om jeg mener det er riktig. . Anonymkode: 2c150...b5b Vet du. Om de tar med venner hjem til dere som er for fulle så synes jeg du er en skikkelig møkkakjerring som ikke ringer foreldrene til de barna. Det er din forbanna plikt når en drita ungdom som ikke har lov å drikke er i DITT HUS. Forøvrig skrev du så mye annet bedrevitende at jeg bare leste halvparten. Å sladre om hva barna forteller er jeg enig i at man skal være varsom med. Å dekke over og stable på beina en drita tenåring er på grensen til å være medsammensvoren. Ikke bra! Anonymkode: feea5...ccf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå