Gå til innhold

Dere med tenåringer, hvilke krav har dere til ungommene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da tenker jeg på hvor lenge de er ute og lignende. Barn nummer to hos oss har en stor utbrytertrang og liker å være impulsiv. Vi vet hun drikker, men får ikke alkohol hjemmefra. Vi bor det vi kan kalle landlig til, noe som gir et begrenset kollektivtilbud. Dette er jo absolutt en utfordring, som vi absolutt ser. Hun vil ikke bli hentet av oss, for hun vil «klare seg selv». 

Vi vil hun skal sende oss en melding om hvor hun er og hvem hun er med. Dette mener hun er overvåking. Hun nekter rett og slett. Hun vil heller ha på Snapchat-kart, så vi kan se henne der. 

Hvilke krav har dere, og greier ungdommen å forholde seg til kravene?

Anonymkode: 4d4a3...09d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Krever at jeg vet hvor hun er og hvem hun er sammen med. Sender jeg melding/ringer forventer jeg svar eller at hun ringer tilbake kort tid etter. Hun drikker ikke, og holder seg stort sett sammen med den samme gjengen til enhver tid. Stoler på henne, da hun enda ikke har gitt meg grunn til å ikke stole på henne. I ferien har hun vært ute til 22-23 tiden. I går fikk hun være ute til kl 24 pga ett arrangement. 

Anonymkode: 8d4fc...cf6

Skrevet

Jeg vil vite hvor han oppholder seg når han er ute (ikke i detaljer, men om han er i sentrum, på kjøpesenter eller besøk). Han må gi beskjed om han det ut. Han har ansvar for å komme seg frem og tilbake selv, så må uansett være hjemme med siste buss kl 23. Hvis ikke buss er mulig, henter vi rundt den tiden. Ved overnatting hos andre, skal vi først ha kontakt med foreldrene der han skal være. Ellers styrer han hva han skal selv, han må bare gi beskjed. Han er 16. 

Anonymkode: c7ce0...655

Skrevet

Har som krav å vite hvor de er og med hvem, at de svarer på telefonen, kommer hjem til rett tid eller blir hentet og generelt oppfører seg greit. Min eldste på 17 år drakk litt da ham ble 16 år, men jeg valgte å "ikke legge merke til det" all den tid han kom hjem når han skulle og bare var litt brisen. 

Anonymkode: 67486...529

Skrevet

Min 16-åring kjører lett motorsykkel så han kommer seg rundt selv.

Jeg vil vite når det er fest, og det får jeg. Jeg sier at jeg aldri vil nekte han å være ute med venner, men jeg vil vite når det er fest og vil ha han hjem. Det respekterer han så de få gangene han er på fest vet jeg det, og henter han hjem.

Som regel kjører han jo motorsykkel og drikker ikke.

Er som regel hjemme mellom 22 og 24 en gang, uhyre sjelden det blir senere.

Han tar telefonen og svarer på meldinger, om det ikke skjer umiddelbart er det fordi han kjører og må stoppe først.

Jeg vet ikke 100% hvor han er til enhver tid for de kjører jo litt rundt, men jeg vet hvem han er sammen med. Han er i ferd med å utvide vennekretsen litt denne sommeren, men det var jeg igrunn forberedt på for han begynner på vgs til høsten og da blir de jo kjent med nye mennesker og vi kjenner ikke lenger alle foreldre osv lenger.

Det var vi gjennom med storebror som nå er 19 år også, og er en naturlig utvikling.

Begge to har alltid vært greie gutter og skjønner at mamma vil ha en viss kontroll fordi jeg ellers vil bekymre meg, men at jeg ikke trenger vite alt i detalj. Det har blitt en grei balanse der synes jeg.

Anonymkode: 208af...b26

Skrevet

Jeg ser at dere alle tenker som oss. Utfordringen her er muligens også at 17-åringen har ADHD. Tenker likevel at hun bør kunne greie å forholde seg til «meldeplikten», altså det å si ifra hvor hun er, og gi beskjed om hun skal overnatte hos noen. Dette mener hun at hindrer henne i å være impulsiv, og med det hindrer henne i å la henne leve livet sitt. Om et halvt år er hun 18, og da kan hun i prinsippet gjøre som hun vil...

hi

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ser at dere alle tenker som oss. Utfordringen her er muligens også at 17-åringen har ADHD. Tenker likevel at hun bør kunne greie å forholde seg til «meldeplikten», altså det å si ifra hvor hun er, og gi beskjed om hun skal overnatte hos noen. Dette mener hun at hindrer henne i å være impulsiv, og med det hindrer henne i å la henne leve livet sitt. Om et halvt år er hun 18, og da kan hun i prinsippet gjøre som hun vil...

hi

Så lenge hun bor hjemme er det greit at du må vite ca hvor hun er og når du kan forvente at hun kommer hjem, selv når hun blir 18 år. Hos oss sier også vi voksne  hvor vi går og ca når vi kommer hjem, hvis vi skal ut på kvelden.

Anonymkode: 21730...ea8

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

hi

Hun kan det ja, men hos oss må 19 åringen si fra hvor ca hun skal og om hun skal være borte en helg o.l. må hun si fra om det. Som voksen sier jeg ifra om hvor jeg skal og ca hvor lenge jeg skal være borte. Blir det endring i planene, har vi tlf som kan brukes. Da forventer jeg at det går andre veien og. 

Det går fint an å være impulsiv selv om man må si ifra hvor man er altså. 

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så lenge hun bor hjemme er det greit at du må vite ca hvor hun er og når du kan forvente at hun kommer hjem, selv når hun blir 18 år. Hos oss sier også vi voksne  hvor vi går og ca når vi kommer hjem, hvis vi skal ut på kvelden.

Anonymkode: 21730...ea8

Min 19 åring bor hjemme, men jeg forventer at han gir beskjed hvis han kommer seint hjem. Han vet at jeg sover dårlig når han er ute 

Anonymkode: 85e0a...996

Skrevet
30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

hi

Svarte lenger oppe. Min 17-åring har også ADHD, men det er virkelig ingen unnskyldning for å ikke gi beskjed om hvor han er eller om planer endrer seg. Det tar ham jo bare noen sekunder å sende meg en mld eller Snap. Og jeg kommer til å forvente at han fortsatt gir beskjed om han endrer på avtaler, plutselig overnatter hos noen el. også etter at han blir 18 år om et par måneder. 

Anonymkode: 67486...529

Skrevet

Vi har ingen innetid, slikt avtales dag for dag. 

Jeg skal vite hvor de er og endrer de hvor de er så gir de beskjed. Skal de på sykkeltur og ikke aner hvorde skal sier de dette og det er helt greit, da sender de som oftes vi sykler sørover, vestover osv slik at jeg har en liten anelse selv om de ikke helt vet hvor de ender opp. 

Jeg vet eldste drikker, til henne sier jeg at det er 18års aldersgrense og om du mener du er voksen nok til å drikke så blir også blir også reaksjonen deretter. Ikke syns jeg noe syns på henne om hun har det vondt dagen etter og jeg kan kan finne på å gjøre bråkete ting bare for å bevise at jeg kan det. Nå har hun vært helt grei når hun har kommet hjem, litt trøtt dagen etter men ikke noe mere, kommer faktisk mye tidligere hjem en avtalt så vi sitter ofte flere timer i sofaen sammen før vi legger oss. 
Inni meg såhusker jeg hva jeg gjorde i den alderen og mine venner gjorde, så jeg håper hun er fornuftig slik at hun bare får positive minner som jeg gjorde. Om jeg syns det blir for mye eller noe ikke stemmer, så blir det endringer. Men enn så lenge er hun nesten for fornuftig. 

Ungene skal komme hjem, det få unntak fra den regelen. De sykler eller kjører moped de fleste steder, så behovet for å bli hentet har ikke vært der ofte. Jeg har hentet og bringet, men sjeldent. Nabogutten har hentet eldste noen ganger. Jeg fikk mld av henne en gang hun var på en fest hun ikke ville være på, så da fikk jeg spm om noen kunne hente henne og finne en grunn til at hun ikke fikk være der. Spurte nabogutten som var ute og han hentet. Han syns det var så gøy å kunne gå inn på en ungdomsfest og hente noen. Være litt voksen, kjip og plage litt selv om det var ønskelig. Min datter syns det var så kult, for han har jo den kule bilen, er bare noen år eldre og alle syns det var så kult hun ble hentet. Så han har hentet henne flere ganger. Jeg har skjønt hun ikke syns det er noe gøy nør folk blir veldig fulle, så derfor hun kommer tidlig hjem fra fest ellerber om å bli hentet. Jeg syns det er helt topp, jeg vet også hun syns deg er greit jeg henter eller kommer inn på festen for å hente henne. Men nabogutten er bedre, for begge to syns det er gøy. 

Begge mine unger syns det er greit at jeg skal vite hvor de er. De vet jeg egentlig skulle være på en fest når jeg var 16år, men kom aldri lenger enn sofaen med pappa. Da det kom en ekstra nyhetssending på tv med en gutt var drept på fest hoppet hjertet mitt mer og mer når det viste seg at det var på festen jeg skulle ha vært på. Min far sa rolig: det er derfor vi skal vite hvor du er. Hadde du vært der nå hadde vi nå sitti i bilen og vært på vei til deg. Dette var før mobilen, så det er jo enklere nå, men det er ingen garanti for at en får tak i ungne. 
Vi måtte også haste til sykehuset engang med ene barnet. Ett bonusbarn var ikke der det skulle være, svarte ikke på mobil og ingen av vennene viste hvor hun var. Så etter endel forsøkdro vi bare. Endel timer etter ringer hun og var pottesur siden døra var låst. Hun fikk streng beskjed om å sitte på trappa til vi kom hjem og vi viste ikke når vi kom hjem. Da skjønte hun hvorfor hun skulle være der hun sa hun skulle være. Mine unger fikk høre om hvor ille hun hadde det på trappa i regnevært også i lang tid etterpå, men de var jo der når vi prøvde å finne henne og få kontakt med henne så de syns ikke noe synd på henne og de skjlnte igjen hvorforde skal være der de sier de skal være. For en aner ikke hva og når noe skal skje. Hva ungene gjør bryr jeg meg ikke like mye om, men nå er det ikke mange kromspring ungene mine har gjort heller. 

Det som gjør det lettere for meg som mamma er at ungene skravler så mye og er skikkelig sladdrehanker. De er nære i alder så mange felles bekjente og de sender snapper til den andre de ikke er med. Så er ett barn hjemme kan hun komme og spørre hvorfor er x der? Like kjedelig hver gang når jeg kan si at hun fikk lov. Storesøster håper skikkelig at lillesøster gjør noe hun ikke får lov til, den gleden har bare skjedd en gang (og det var igrunn greit, men tok en oppvask kun for at hun skulle lære og at det ikke skulle gli ut) 

Men mine unger er ingen englebarn, jeg stoler ikke 100% på de selv om jeg stoler nesten 100% på de. Jeg vet hva venner kan få en til å gjøre, bli utfordret, endre mening osv. Men frem til nå har de vært veldig greie, jeg håper det forsetter slik, men jeg er også forberedt på at det kan endre seg. 

Eldstebarnet har i sommer vært ute til rare tider av døgnet. Jeg syns det er helt greit om hun stikker ut klokka fire om hun gir meg beskjed. Nå har det vært på hytta, hun har blitt kjent med nye venner. Hun har alltid vist hvem de har vært, men hun har vært så sjenert at hun ikke har tort å bli kjent med de. Så jeg syns det er så hyggelig hun nå har kommet ut av det skallet litt. Jeg mobbet henne litt da hun skulle på en fest. Jeg sa hun ikke måtte bli forelsket i noen før hun fikk dobbeltsjekket om deg var familie. Da lo hun av meg og syns jeg var såååå teit. Det var ganske artig når hun kom noen dager etter med halen under beina: mamma, nå har jeg blitt kjent med slekta. Så det har vært fisketurer, gå turer, motorsykkelturer, fest og litt annet denne sommeren med nye venner og familie. (Det er litt lengre ut i slekta, vi har møttes innimellom, men kan gå år imellom) Så i sommer har dette bare vært hyggelig, jeg hadde nok ikke syns det var like ok hjemme. Men alt til sin tid og vi avtaler fra gang til gang. Det har vært minimalt med alkohol denne sommeren også, så det spiller også inn når jeg syns det er greit hun forsvinner ut midt på natta. 

Anonymkode: 14525...3dc

Skrevet
5 hours ago, Anonym bruker said:

Da tenker jeg på hvor lenge de er ute og lignende. Barn nummer to hos oss har en stor utbrytertrang og liker å være impulsiv. Vi vet hun drikker, men får ikke alkohol hjemmefra. Vi bor det vi kan kalle landlig til, noe som gir et begrenset kollektivtilbud. Dette er jo absolutt en utfordring, som vi absolutt ser. Hun vil ikke bli hentet av oss, for hun vil «klare seg selv». 

Vi vil hun skal sende oss en melding om hvor hun er og hvem hun er med. Dette mener hun er overvåking. Hun nekter rett og slett. Hun vil heller ha på Snapchat-kart, så vi kan se henne der. 

Hvilke krav har dere, og greier ungdommen å forholde seg til kravene?

Gutt 18 : Han er jo voksen, så vi må ikke si så mye til han, han flytter ut om 1 mnd han skal være lærling i en annen by,men han har vert den letteste av de 3 vi har ( Vi har 5,men bare 3 tenåringer ), så vi har ikke trengt og stille så mye krav til han, så lenge han alltid har vert veldig hjelpsom uten at vi har bedt om det

Jente 15 : Hun er i en periode hun skal teste ut alt, hun driter i aboslutt alt fortiden, hun svarer når vi snakker til henne, hun vet hun skal være inne kl 21 på hverandre og 22.30 i helger, ofte hun er ute både 2-3 timer lengre, Hun skal hjelpe meg og vaske klær og holde rommet ryddig, sjelden hun gjør, nå begynner hun snart i 10, og 9 klasse var et helvete da skulket hun mye, heldigvis er skolen veldig flink til og hjelpe oss, sier alltid i fra hvis hun ikke dukker opp, stikker fra skolen og slik, vi synes dette er vanskelig siden de 2 andre ikke er i nærheten av henne.

Gutt 13 : han er veldig opp og ned i humøret, veldig blid og brått er han sint, men han er hjelpsom og gjør stort sett det han skal, han skal gå tur med hunden, vaske og holde rommet sitt rent og ryddig og gå med søpla. han må inn 20 på hverdag og 21.30 i helger, så langt har han kommet hjem når han skal

Så er litt spent på hvordan de 2 små blir ,tvillinger på snart 5

Anonymkode: 33f69...f78

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...