Gå til innhold

Her har dere de som ødelegger


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker at vi sier at alle de nevnte gruppene ødelegger, jeg. 

Anonymkode: 61d99...e88

Skrevet

Det er ikke helt riktig. Norge var tilnærmet smittefri, helt til folk kom hjem fra ferie. Vi har mange smittetilfeller fra utlandet. Nå har det igjen begynt å spre seg blant folk, derfor må vi stramme inn. 

Anonymkode: 92b14...05d

Skrevet

Ja de ødelegger. Var fest i området her også, er ganske varmt, så vi må ha vinduet åpent. 
 

Nå mener ikke jeg at alle som reiser automatisk er de som ødelegger. Alt avhenger av hva de gjør etter de har reist. 

Anonymkode: f9aed...603

Skrevet

Nå er det fleste tilfellene av smitte vi får opprinnelig fra utlandet så selvom de som fester nå helt klart sprer viruset og er helt håpløse så gjør ikke det at de som dro til utlandet er uten skyld for smitteutbruddet.

Anonymkode: 32d44...b9c

Skrevet

Ja hva er det med folk i Oslo egentlig?? At det går an å være så dumme. Bygg en mur rundt Oslo så idiotene ikke kommer seg ut og sprer smitte.

Anonymkode: fc024...e22

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja hva er det med folk i Oslo egentlig?? At det går an å være så dumme. Bygg en mur rundt Oslo så idiotene ikke kommer seg ut og sprer smitte.

Anonymkode: fc024...e22

Du får slenge på Hamar, Nordland, Agder og Trøndelag også. Og sikkert veldig mange steder som ikke nevnes i artikkelen. Jeg bor i Moss, burde vel strengt tatt bygge mur rundt byen her også. 
Hva er det med dette Oslo-hatet? Skal jeg kjøre stereotyping på deg også? Du hater el-biler, og tror du kan velge å ikke «tro» på vitenskap, så du tror klimaendringene er bløff og at ansiktsmasker ikke virker. 

Anonymkode: 46e6c...bce

Skrevet

Det er vel gjerne de samme folka som har vært i utlandet som svinger igang festen når de kommer hjem ned smitte.. og dermed sprer det videre.. 

Anonymkode: 7358e...6ab

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke helt riktig. Norge var tilnærmet smittefri, helt til folk kom hjem fra ferie. Vi har mange smittetilfeller fra utlandet. Nå har det igjen begynt å spre seg blant folk, derfor må vi stramme inn. 

Anonymkode: 92b14...05d

Norge var vel tilnærmet smittefri inntil store kommersielle selskaper som Hurtigruten ASA bestemte seg for å kutte noen hjørner og tjene litt mer penger...

Anonymkode: 2212a...8cd

Skrevet
58 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Norge var vel tilnærmet smittefri inntil store kommersielle selskaper som Hurtigruten ASA bestemte seg for å kutte noen hjørner og tjene litt mer penger...

Anonymkode: 2212a...8cd

I tillegg til Hurtigruten har man utbruddet i Moss som er sporet til utlandsreise, utbruddet i Oslo (hjemmefester) hvor mye av smitten er sporet til utlandet og listen er lang på importsmitte.

Anonymkode: 32d44...b9c

Skrevet

Som andre skriver - importsmitte er fremdeles største årsak, Hi. Hvorfor overser du det?

Nå som det igjen mer eller mindre stenges for utenlandsreise så vil det selvfølgelig bli mer innenlandssmitte fra de som har tatt med seg smitte hjem og sprer denne. Dessverre så er det akkurat det samme som driver både de som har reist på utenlandsferie og de som nå fester - ren egoisme i stor skala!

Anonymkode: 4ef84...c34

Skrevet

Kan man sette alle som har vært i utlandet i samme bås? 

Jeg kjenner til flere husstander som har reist til utlandet i sommer. Det som kjennetegner dem, er at de har vært nødt å utføre nødvendig arbeid i forbindelse med ferieboligen sin. Felles med dem alle, er at de selv har tatt hensyn etter hjemkomst. Altså satt seg selv i karantene, til tross for at de kom hjem fra grønne land. Ingen av de jeg kjenner har blitt smittet. De er da heller ikke skyld i smitteøkningen, tenker jeg.

De jeg kjenner personlig, har tatt sine forhåndsregler. Dette vil jeg ikke kalle ren egoisme.

Anonymkode: f5562...b6b

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kan man sette alle som har vært i utlandet i samme bås? 

Jeg kjenner til flere husstander som har reist til utlandet i sommer. Det som kjennetegner dem, er at de har vært nødt å utføre nødvendig arbeid i forbindelse med ferieboligen sin. Felles med dem alle, er at de selv har tatt hensyn etter hjemkomst. Altså satt seg selv i karantene, til tross for at de kom hjem fra grønne land. Ingen av de jeg kjenner har blitt smittet. De er da heller ikke skyld i smitteøkningen, tenker jeg.

De jeg kjenner personlig, har tatt sine forhåndsregler. Dette vil jeg ikke kalle ren egoisme.

Anonymkode: f5562...b6b

Hvordan skal man kunne vite hvem som er hvem. Skjønner at folk vil fikse boligen sin, me det er også styrt av egoisme, og da må de godta at det skapet reaksjoner. Jeg kan da umulig vite hvordan alle som har vært i utlandet har oppført seg. 

Anonymkode: 52d80...4c7

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan skal man kunne vite hvem som er hvem. Skjønner at folk vil fikse boligen sin, me det er også styrt av egoisme, og da må de godta at det skapet reaksjoner. Jeg kan da umulig vite hvordan alle som har vært i utlandet har oppført seg. 

Anonymkode: 52d80...4c7

Så godt som alt en foretar seg i livet, er styrt av egoisme. 

Vi må faktisk godta at folk velger andre løsninger enn hva en selv hadde valgt, helt uten å måtte tåle krenkelser og hat av den grunn. 
 

 

Anonymkode: f5562...b6b

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Så godt som alt en foretar seg i livet, er styrt av egoisme. 

Vi må faktisk godta at folk velger andre løsninger enn hva en selv hadde valgt, helt uten å måtte tåle krenkelser og hat av den grunn. 
 

 

Anonymkode: f5562...b6b

Det er ingen hemmelighet at enkelte lar seg styre mer av egoisme enn andre. Altruisme er også en egenskap som er veldig viktige for menneskeheten, all den tid vi er en sosial art. Vi er vel alle på en skala fordelt mellom ytterpunktene. 

Anonymkode: 46e6c...bce

Skrevet
19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er ingen hemmelighet at enkelte lar seg styre mer av egoisme enn andre. Altruisme er også en egenskap som er veldig viktige for menneskeheten, all den tid vi er en sosial art. Vi er vel alle på en skala fordelt mellom ytterpunktene. 

Anonymkode: 46e6c...bce

Absolutt.
 

Jeg tør likevel å påstå at det ikke er en menneskerett å spre hat og skam over andre mennesker. Fordi en person som har vært i utlandet ikke har overholdt karantenen/ valgt å ikke pålegge seg selv karantene, betyr det ikke at alle som har vært i utlandet sprer korona.

Anonymkode: f5562...b6b

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Absolutt.
 

Jeg tør likevel å påstå at det ikke er en menneskerett å spre hat og skam over andre mennesker. Fordi en person som har vært i utlandet ikke har overholdt karantenen/ valgt å ikke pålegge seg selv karantene, betyr det ikke at alle som har vært i utlandet sprer korona.

Anonymkode: f5562...b6b

Det er heller ikke en menneskerett å fikse på hytta/ferieleiligheten i en pandemi. 

Anonymkode: 52d80...4c7

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er heller ikke en menneskerett å fikse på hytta/ferieleiligheten i en pandemi. 

Anonymkode: 52d80...4c7

Det er heller ingen menneskerett å hetse de som velger å gjøre det. 

I visse tilfeller er faktisk det å reise bort helt lovlig, mens det å hetse er ulovlig.

Anonymkode: f5562...b6b

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er heller ingen menneskerett å hetse de som velger å gjøre det. 

I visse tilfeller er faktisk det å reise bort helt lovlig, mens det å hetse er ulovlig.

Anonymkode: f5562...b6b

NÅ går du i ring i argumentasjonen. Det er ikke forbudt å si at man synes folk er dumme som tok et idiotisk valg. Hets blir det når du truer og hår spesifikt etter en person. Ikke når du kommer med en enkelt slengbemerkning. De fleste av oss  er allikevel så oppegående at vi avstår fra det. Det er ikke hets når man på generelt grunnlag kaller det egoistisk og idioti å reise til utlandet selv om det er lov med er frarådet. På samme måte som det ikke er hets å si at gruppen mellom 20-29 år oppfører seg som lavpanna egoister når de samles og drikker i store folkemengder. Ingen enkeltperson blir hetset. Det betyr ikke at generell drittslenging har noen positiv effekt. Det er allikevel forståelig at mange reagerer. Mange mennesker med fare for alvorlig sykdom av covid-19 blir svært begrenset fordi vi andre skal få leve livet uten hensyn til de rundt oss. 

Anonymkode: 52d80...4c7

Skrevet

Her tar du feil hi, de fleste som har smittet andre har smitte fra utlandet, både det i moss, det i indre østfold, sarpsborg, Halden, Oslo og hurtigruten, selvom hurtigruten er norsk var det de fra flippinene som hadde smittet med seg

Anonymkode: b3a7f...dd3

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er heller ingen menneskerett å hetse de som velger å gjøre det. 

I visse tilfeller er faktisk det å reise bort helt lovlig, mens det å hetse er ulovlig.

Anonymkode: f5562...b6b

Tel en viss grad kan nok retten til å hetse, eller i det minste til å si klart fra hva man mener, sies å være en menneskerett. Yttringsfriheten står sterkt i menneskerettighetene.

Anonymkode: d83f4...01c

Skrevet

? Det er ikke det som står der i det heletatt?

Anonymkode: fc024...e22

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...