Gå til innhold

Hvor vanlig er egentlig flåttbitt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnet mitt ble bitt av flått idag, og jeg er så redd😢 Synes det er så skummelt. Sjekker hver kveld, så den har nok ikke sittet der lenge, men blir redd likevel. Hvor vanlig er det egentlig å få flåttbitt?

Anonymkode: 718f2...2b1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer nok an på hvor du bor, men jeg bor i Arendal og jeg kjenner knapt noen som ikke har hatt flått på seg. 

Anonymkode: ab64a...3dc

Skrevet

Jeg går mye tur i skog og fjell, både alene og med kidsa. Får ofte flått, og det er ingen problem. Bare fjerner de.

Anonymkode: cc8ad...029

Skrevet

Her har vi fått bitt kvar sommar, spesielt ungane. Sjekkar kvar kveld om dei leikar i gras og busker. Eg og eldste har hatt kvar vår penicillinkur etter å ha fått raud ring rundt. «Min» hadde site litt over eit døgn, hans hadde vi ikkje oppdaga, men såg eit bithol inni den raude ringen. Vi har ikkje hatt alvorlege symptom. Sjekk bittstaden for evt stor (15-20cm) raud ring dei neste 3-4 vekene.

Skrevet

Det er vel ikke uvanlig å få få flåttbitt, det er mye flått enkelte plasser. Så er man mye ute i skog og mark, så er nok sjansen stor.

Foreldrene mine er mye ute på tur i skogen og på fjellet og har inntrykk av at de får flått på seg ganske ofte. Faren min fikk Borreliose for noen år siden, men kom helt fint i fra det.

Ungene mine har aldri hatt flåttbitt, har 3 stk i alderen 4-11. Selv fikk jeg et flåttbitt for første gang på sikkert 35 år her for noen uker siden. Hadde kun holdt på litt i hagen. Men den var veldig liten når jeg tok den, så kan ikke ha vært så lenge siden den festet seg.

Vi har vært på en del turer i skog og mark nå de siste ukene, men ingen av oss har fått på seg noe.

Anonymkode: 1a4cb...419

Skrevet

Her har alle fått noen flåttbitt hver sesong, men bare en av ungene som har måttet få antibiotika. Har vaksinert mot TBE, den finnes det ingen behandling mot.

Anonymkode: 080e6...9fd

Skrevet

Sønnen har ofte fått flått,er ikke noe grunn til å bli hysterisk av det! Fjerner de bare.

Anonymkode: 15117...e2b

Skrevet

Jeg kommer fra et sted med mye flått, og jeg tror alle der har hatt det en eller annen gang. Har selv hatt mange. Kjenner sju-åtte personer som hat blitt syke, en av dem av TBE. Dette er nok en veldig liten prosentandel av dem som har blitt bitt!

Anonymkode: 46d64...0e6

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg kommer fra et sted med mye flått, og jeg tror alle der har hatt det en eller annen gang. Har selv hatt mange. Kjenner sju-åtte personer som hat blitt syke, en av dem av TBE. Dette er nok en veldig liten prosentandel av dem som har blitt bitt!

Gikk det bra med den som fikk TBE?😳

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Gikk det bra med den som fikk TBE?😳

Ja, men han var veldig dårlig veldig lenge. Tror det var ganske kritisk en stund. Dette er en del år siden, før TBE kom til Norge (han hadde fått flåtten på seg i Sverige), og det tok visst litt tid før legene forstod hva det var. Kjenner også flere som har fått borreliose. De har hatt ulike symptomer, og et par var syke lenge, men alle har blitt friske, så vidt jeg vet. Man skal ta flått alvorlig, men viktig å huske at det tross alt er få som rammes.

Skrevet

Vi er mye i skog og mark og plukker flått nesten daglig i perioder. Små flått, nymfer. Sannsynligheten for å få sykdommer er liten hvis man fjerner flåtten innen 24 timer. Både jeg og mannen har tatt noen penicillinkurer pga borreliose. Vi har hatt null symptomer bortsett fra den klassiske ringen som alltid har dukket opp ca 14 dager etter bittene.

Ikke alle får symptomer som utslett. Får man feber eller sykdomsfølelse 1-4 uker etter flåttbitt bør man nevne det for legen.

Skrevet

Vi har hatt mange på oss, men veldig få som har satt seg fast. Vanen med å skifte tøy etter ulike ting vi har gjort har vi alltid hatt så vi har oppdaget de fleste før de har satt seg. Jeg fikk denne vanen etter st mamma begynte å få endel flåttbitt, da ble vi peppret til å legge om denne vanen, og den har jeg overført naturlig til ungene. Minsta fikk det for seg her engang at det var så viktig å sjekke seg for flått og helt oppgitt over at vi aldri har gjort det uten noen par ganger jeg så har sendt de i dusjen med beskjed om å sjekke seg skikkelig. Når jeg spurte henne hvorfor hun skiftet tøy etter skogsturer, når hun har lekt i kratt osv så gikk det opp for henne hva hun egentlig gjorde uten å tenke over det. Det var også på denne måten hun fant en flått som akkurat hadde bitt seg fast. 

Jeg har fått flått en gang og det er ikke så lenge siden. Siste ungen tror jeg aldri har hatt. Vi har også katter som i perioder har mye flått, selv om vi nå har funnet ut at flåttdråper er genialt på de. Bikkja til søstra mi sjekkes også alltid daglig npr vi er med den på hytta eller pass den. Vanen er der. 

Hysterisk er vi ikke over de. Vi har det i bakhodet om vi har fått en flått på oss, men aldri fått noen reaksjoner. Pappa måtte jeg sende på legevakta en gang pga mange flått. Aldri sett så mange flått på ett område og så små. Jeg klarte ikke å ta de, så da ble det legevakta. De ga opp de også, så jeg endte opp med å ta neglakk over alle også pella pappa av neglakken etterhvert. De dør med når de blir helt dekt, men det ble jo en pellejobb og mye hud ble det nok ikke igjen. Jeg telte over femti stk og jeg tror det var mye mer. 

Anonymkode: d6157...ec0

Skrevet

Jeg hadde fire på meg her om dagen. Har hatt flått på meg etter soppturer hver høst i sikkert 25 år og har aldri fått noe utslett. 

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Kommer nok an på hvor du bor, men jeg bor i Arendal og jeg kjenner knapt noen som ikke har hatt flått på seg. 

Anonymkode: ab64a...3dc

Jeg bor i Lofoten, og her fins de ikke. 
Har fått ett eneste flåttbitt i mitt liv, det var i Danmark.

Anonymkode: 46eee...cd6

Skrevet

Bor på Østlandet, her har alle opplevd flåttbitt. 

Du kan nok ta det helt med ro, kun 2 % som får borrelia etter bitt. En del er også immune og de mange får milde symptomer. Hvis du fjerner den raskt er det mindre sannsynlig at flåtten har kommet i kontakt med blodet, risikoen øker hvis den sitter mer en 12-24 timer. 

Du bør holde et øye med huden rundt bittet og symptomer som feber. De fleste, men ikke alle, vil få en rød ring rundt såret ved borrelia. Ofte innen 2 uker, men noen unntak her også, kan gå noen mnd. Da er det viktig å kontakte lege og starte behandling med penicillin. 

Anonymkode: 0dfdf...8bc

Skrevet

Veldig vanlig her på Østlandet. Mye flått her. 

Anonymkode: 093ac...8d0

Skrevet

Jobber i naturbarnehage på Østlandet, og ikke hatt flått på alle årene jeg har jobbet ute. Veldig lite på barna også, til tross for meldinger om masse flått. 

Anonymkode: aad94...52c

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Bor på Østlandet, her har alle opplevd flåttbitt. 

Du kan nok ta det helt med ro, kun 2 % som får borrelia etter bitt. En del er også immune og de mange får milde symptomer. Hvis du fjerner den raskt er det mindre sannsynlig at flåtten har kommet i kontakt med blodet, risikoen øker hvis den sitter mer en 12-24 timer. 

Du bør holde et øye med huden rundt bittet og symptomer som feber. De fleste, men ikke alle, vil få en rød ring rundt såret ved borrelia. Ofte innen 2 uker, men noen unntak her også, kan gå noen mnd. Da er det viktig å kontakte lege og starte behandling med penicillin. 

Det utslettet rundt bittet er ikke det samme som det lille "myggestikket" som kommer der flåtten satt. Det er en helt normal reaksjon på selve bittet. https://xn--flttsenteret-ucb.no/erytema-migrans/

Skrevet
1 time siden, Himmel og hav skrev:

Det utslettet rundt bittet er ikke det samme som det lille "myggestikket" som kommer der flåtten satt. Det er en helt normal reaksjon på selve bittet. https://xn--flttsenteret-ucb.no/erytema-migrans/

Ja, den røde ringen er gjerne større enn 5 cm i diameter. 

Skrevet

Har aldri sett en flått i hele mitt liv. Likevel er jeg kjemperedd for flått😂

Anonymkode: 7fd4a...a94

Skrevet

Kommer fra Østfold, har bare sett én flott i hele mitt liv. Pleier å gå tur i skog og i fjellet. Skulle skifte bleie på sønnen da vi var i Kristiansand for noen år siden, og i lysken satt det en liten flott. 😫 Fikk helt panikk. Men gikk fint med han. 😊

Anonymkode: 0b1c3...cb0

Skrevet
15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kommer fra Østfold, har bare sett én flott i hele mitt liv. Pleier å gå tur i skog og i fjellet. Skulle skifte bleie på sønnen da vi var i Kristiansand for noen år siden, og i lysken satt det en liten flott. 😫 Fikk helt panikk. Men gikk fint med han. 😊

Anonymkode: 0b1c3...cb0

Flått, ikke flott

Anonymkode: 0f8a5...a1e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...