Gå til innhold

Vil berømme de som kjefter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vil berømme de som kjefter
Dersom avstanden på en meter blir brutt, burde folk si ifra selv om det er ubehagelig, mener Frantz Leonard Nilsen i Bærum kommune.

– Jeg vil berømme mennesker som tør å si ifra og er litt «kjeftekjerring». Du må ha mot til å si ifra. Det er fort at du blir stemplet som hysterisk, men det er du ikke, sier han.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/XgvXam/badegjest-zara-det-er-helt-stappfullt

Så da har vi det svart på hvitt, det er riktig å si i fra. Det er riktig å kjefte.

Det er ikke riktig å late som ingenting.

Er du en av de som sier ifra, eller er du en av de som ikke bryr seg?

Anonymkode: c5c0f...b37

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er en av de som ikke bryr meg.

Anonymkode: 7e5ce...f79

Skrevet

Jeg kjefter tilbake og da blir folk flau👌😊

Anonymkode: c172f...cf7

Skrevet

Jeg liker dårlig når andre kommer for nær, som oftest skjer dette i kø på butikken. Men jeg er dessverre for feig til å si ifra, siden jeg er redd for reaksjonen. Har merket med at det ofte er de eldre som blir stående tett opp til meg. Kjefter derimot stadig på mannen min, som har en lei tendens til å glemme avstanden.

Anonymkode: fce33...947

Skrevet

Kjefting er ingen ting å berømme. Normalt dannede mennesker klarer å si i fra om slikt på en høflig og ordentlig måte. Da slipper man dessuten at folk kommer i forsvar og handler på trass. Har flere ganger sagt til folk noe i retning av «unnskyld, men nå tror jeg vi står litt tett», og har bare fått hyggelige svar.

Anonymkode: 49a23...1c9

Gjest KenCreek
Skrevet

Hva er greia med å kjefte? Er det ikke bare å si fra på en høflig måte? 

Kjefting funker dårlig. 

Skrevet

Kjefting er vel ingenting å berømme, det er bare pinlig. Hva med å heller snakke til andre på en skikkelig måte

Anonymkode: ab8f0...6f5

Skrevet

Kjefte trengs ikke, men å siifra trengs ofte. 

Jeg jobber i butikk og jeg blir matt av folk omdagen. Jeg skjønner ikke at folk glemmer så fort eller ikke bryr seg. Å stå en meter ifra hverandre er ikke vanskelig, køen tar ikke noe lengre tid, den ser bare lang ut siden det er litt avstand. 

Anonymkode: d310f...bb5

Skrevet

Jeg sa i fra til ei godt voksen dame (Tipper 65-70 år) som jeg ble skikkelig irritert på i dag. Var på et kjøpesenter, relativt mye folk og vi "sto i kø" på rullebåndet med ca en meter i mellom. Alle står stille for å holde avstand, så kommer denne dama travende og skal forbi alle. Jeg sto ved siden av dattera mi, så ho skubba skikkelig til dattera mi som i tillegg går på krykker for å komme frem.  Forklarte rimelig greit om hva jeg synes om oppførselen hennes både med tanke på folkeskikk og smittevernhensyn. Dama kikka surt på meg, mumla noe jeg ikke klarte å høre og trava videre. På toppen av båndet stoppa ho rett ved avstigningen og sto i veien for alle som skulle av for da fikk ho ei hostekule.  Slengte da av meg en kommentar at kanskje ho skulle holde seg hjemme og i alle fall ikke drive å dytte på folk på rullebånd osv. Kjente det bobla i meg da ho fikk hostekula si og følte meg som ei gammal sur kjerring🙊🙈

Anonymkode: 8a446...66d

Skrevet

Ingen kjefting  men kanskje et litt stygt blikk. Sønnen min på 17 år gir derimot klar beskjed hvis han er på trening og ser noen som ikke vasker av apparater etter seg.

Anonymkode: 90df1...9c4

Skrevet

Hadde noen kjeftet på meg, så hadde jeg svart at de kan fint gå rundt eller vente. 

Anonymkode: 0edf4...96b

Skrevet

Syns de folka på bildet i VG ser ut til å være en meter unna hverandre; altså hver familie/hvert par er en meter fra neste gruppe?

Jeg er blant dem som flytter meg unna selv, for å svare på spørsmålet. Jeg leker ikke politi.

Skrevet

Jeg tenker at de som må kjefte er noen surmaga triste folk. Jeg tenker definitivt mitt om de som har en krass tone fremfor å være vennlig. 
Er det spesielt en tid du kan oppføre deg sivilisert er det jo nå.

Skrevet

Jeg har aldri kjeftet, men i begynnelsen av pandemien prøvde jeg å si fra når folk kom for nært. Det sluttet jeg imidlertid fort med, fordi min erfaring da var at folk bare ble stående nært enda lenger, for å fortelle meg hvor hysterisk jeg var, eller lignende. Jeg oppnådde dermed ingenting, bortsett fra at den uønskede nærheten varte lenger.

Anonymkode: 4b945...4d4

Skrevet

Fint med folk som sier fra, men veldig mange oppfatter alt tilsnakk som kjeft. Det er et problem.

Anonymkode: 50523...660

Skrevet

Mhm, vi får et trivelig samfunn om alle koronasynserne (som halvparten av tiden har misforstått en regel, tror anbefaling og påbud er synonymer osv) skal gå rundt og kjefte på enhver som ikke er inne i hodet deres. 

Anbefalinger på gruppenivå funker fint selv om noen ikke overholder dem. Alle vil ikke forholde seg riktig til enhver tid. Kan man ikke leve med det uten å kjefte på fremmede, må man bli hjemme. 

Anonymkode: 3b29a...995

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...