Gå til innhold

Hvordan er ditt barn/ungdom med asperger-syndrom?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og hvordan var det som ungdom?

Anonymkode: ca876...958

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Trives best alene, men vil også ha venner. Har altoppslukende i interesser. Han har brukt mange år inne på rommet hvor han har dyrket interessene. Han et en person som må få lov til å velge selv. Derfor passer han ikke inn i idrettslag og på skolen, siden han da ikke har friheten til å velge, å styre seg selv. 

Hvis han blir presset til å gjøre ting på en måte som ikke passer han, eller hvis han må tilpasse seg andre mennesker, blir han fort sliten. Hvis han er sliten, sover han mye. 

Han  er mer enn andre avhengig av rutiner og forutsigbarhet, må ha en plan for dagen og morgendagen. I en alder av 18 år har han fremdeles dårlig retningssans. Første gang han skal et sted, må noen være med, ellers finner han kanskje ikke frem. (passkontor, sykehus, skole... ) 

Anonymkode: 1895a...b33

Skrevet

Tusen takk for svar! Når ble du bekymret for han? Som liten? 

Skrevet

Min sønn på 13 år har Asperger, fikk diagnosen først i fjor. Personligheten hans er og at han er svært følsom, sensetiv og med verdens største hjerte. Han er sosial, og har flere gode venner. Men han blir fort sliten, og orker ikke å være med venner daglig. Første 2 ukene av sommerferien, var han så sliten, så han nektet å gå ut, eller treffe venner. Han liker å lage tegneserier og game. Vi har prøvd mange idretter gjennom årene, men ingenting har gått. Han sliter med store folkemengder. Og på barneskolen så endte han opp med skolevegring, helt til han fikk ha all undervisning på grupperom med 1-2 andre elever. Nå når han starter på ungdomsskolen skal han i en liten gruppe med ca 8 elever. Og jeg håper virkelig det går bra. 

Anonymkode: 2f2ce...7cd

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Tusen takk for svar! Når ble du bekymret for han? Som liten? 

Når han begynte på skolen og det ble vanskelig å gjøre lekser. Tegnene var der mye tidligere, men jeg bekymret meg ikke, siden jeg ikke kunne noe om autisme og ikke så det som i dag er opplagt. 

Skrevet

Jeg har en gutt på 10 år med ADHD og høytfungerende autisme. Han er meget rigid, og alle overganger er vanskelig. Han liker å game, men er også god i individuell idrett. Har en enorm utholdenhet og er veldig god på langrenn og til å løpe. Han driver også med en lagsport, men dette strever han med. Han har dårlige skoleresultater, og fungerer dårlig i full klasse. Kan bli veldig oppslukt av enkelte emner. Han har store søvnproblemer og går på melatonin. Han virker ofte nedstemt eller deprimert. Har hatt lange perioder med skolevegring der han nesten ikke har vært på skolen. Har to gode venner og er ganske uinteressert i de andre i klassen. 

Jeg har syntes at det har vært noe spesielt med han fra han var helt liten, ca ett år gammel, men jeg er spesialpedagog så mulig jeg legger merke tip en del ting før mange andre.  Han fikk ikke diagnose før han var 8. 

Skrevet

Takk for svar.

Skrevet

Opplever dere at barna deres som har Aspergers syns det man lærer på skolen som regel er meningsløst og unyttig? At de Kan veldig mye men syns skoleoppgaver er trasige?

Anonymkode: 57a22...ebc

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Opplever dere at barna deres som har Aspergers syns det man lærer på skolen som regel er meningsløst og unyttig? At de Kan veldig mye men syns skoleoppgaver er trasige?

Anonymkode: 57a22...ebc

Ja. Direkte sitat:Skolen har ikke lært meg noe. Jeg har lært alt på egenhånd. 

Det er en sannhet med modifikasjoner. Skolen har lært han mye, men det er et faktum at han lærer best på egenhånd. YouTube og bøker har lært han veldig mye. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...