Gå til innhold

Tenåringer (16+) å alkohol

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor konsekvent er du?

Anonymkode: 110e8...d35

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Konsekvent. Ikke med min velsignelse før de er 18, men alltid åpent for å ringe hjem. Uansett.

Skrevet

De får ikke lov, men det er ingen stor katastrofe om det skulle skje. Det vet de.

Anonymkode: 35640...9fa

Skrevet

Det er ikke lov og det er ikke greit, de har ikke min velsignelse før de fyller 18

Men skulle det skje, skulle de trenge hjelp, eller noen andre trenge hjelp, så er jeg alltid her. Jeg vil alltid bidra om de "driter seg ut", ingen skal være redd for å komme hjem. 

Eldste som nå er 19 ringte hjem engang da han var 17 år, klokka var bare halv ti og han ville hjem. Jeg hentet han og han var full, rullet ned vinduet og satt med hodet omtrent på utsiden mens vi kjørte. Jeg sa ingenting, bare kjørte hjem, fikk han i seng og sa natta. Neste dag kunne han fortelle at han hadde fått servert noe som smakte jordbær, som han visste det var sprit i, men ikke at han skulle reagere så voldsomt 😉 Vet ham drakk noen ganger altså, men han var alltid i form når han kom hjem så jeg "spilte blind" og latet som jeg ikke merket han hadde drukket. 

Jeg tar det ikke så nøye altså, det er jo helt normalt, men de skal komme hjem og sove hjemme, og de skal skjerpe seg og se meg i øynene når de kommer hjem. Jeg skal si det ikke er greit, men de skal ikke være redd for å ringe meg om de trenger det

De får selvfølgelig ikke alkohol av meg. 

Anonymkode: 7aa5c...904

Skrevet

Utad sier vi så klart at det ikke er Ok. Eneste unntak at han har fått smake på champagne da vi hadde en stor feiring hjemme, men da snakker vi smake, ikke drikke. 

Inni meg tenker jeg «herregud, så lett jeg slapp unna her» Nærmer seg myndig alder. Aldri kommet hjem full, henter han stort sett, så ville nok merket om han tok noe. Selv ravet jeg driting rundt på bygdefest som 13-åring, så ganske lettet over hvor fornuftig de er i dag. 

Anonymkode: 5bd08...b9c

Skrevet

‘’Å alkohol?’’? 
Når ble alkohol et verb?  

Anonymkode: 85f70...f38

Skrevet

Prøver å ha et avslappet forhold til det. Aldersgrensen finnes av en grunn, og vi kommer aldri til å synes der er OK. Men vi legger mer vekt på at de alltid kan ringe hjem. Det er bare en av dem som er i en alder hvor det er aktuelt, men han finnes ikke interessert. PC er bedre en party🥳

Skrevet

Vi er strenge, men det er heller ingen krise om de smaker. Eldste er 19 og ventet til hun var 18. Aktiv i idrett og på landslaget og var redd for dopingkontroll. Yngste er 17 og har smakt en gang har hun sagt. 

Anonymkode: 6b8f6...3a1

Skrevet
4 timer siden, amandine skrev:

Konsekvent. Ikke med min velsignelse før de er 18, men alltid åpent for å ringe hjem. Uansett.

Dette

Skrevet
4 timer siden, amandine skrev:

Enig med Amandine. Men synes det kan være vanskelig i praksis å vise at alkohol ikke er ok samtidig som vi alltid er der. Det siste føles viktigst. Så langt har vi sluppet billig unna her, men barna er bare 15 og 16 ennå. 

Anonymkode: ca0b2...d00

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...