Anonym bruker Skrevet 7. august 2020 #1 Skrevet 7. august 2020 Jeg har hatt ferritin på 9 og 10 iallefall i ti år. Noen ganger har jeg tatt jerntilskudd, da har det økt midlertidig til rundt 25, for så å falle tilbake. Spørsmål: er dette veldig lavt? Bør jeg gjøre noe med det? Anonymkode: 27572...0c8
Anonym bruker Skrevet 7. august 2020 #2 Skrevet 7. august 2020 Ja, det er veldig lavt. Ta tilskudd. Anonymkode: 8be20...39c
Anonym bruker Skrevet 7. august 2020 #3 Skrevet 7. august 2020 Jernmangel, var det ikke det Tyskland led av under krigen? Det var derfor de tapte krigen. Anonymkode: bbee8...21a
Anonym bruker Skrevet 7. august 2020 #4 Skrevet 7. august 2020 Ja, du bør ha over 25-30, helst mer. I tillegg bør du sjekkes for cøliaki (blodprøve) eller andre ting som er årsaken til at du har kronisk jernmangel. Anonymkode: d6ebd...474
Anonym bruker Skrevet 7. august 2020 #5 Skrevet 7. august 2020 Jeg har alltid veldig lavt. Rundt 8. De har aldri funnet ut grunnen. Anonymkode: e5c90...1ee
Anonym bruker Skrevet 7. august 2020 #6 Skrevet 7. august 2020 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg har alltid veldig lavt. Rundt 8. De har aldri funnet ut grunnen. Anonymkode: e5c90...1ee Hvordan føler du deg da? Anonymkode: 27572...0c8
Anonym bruker Skrevet 7. august 2020 #7 Skrevet 7. august 2020 Du bør nok begynne å sjekke ditt kosthold og få inn noen endringer der. For ulike matvarer har mye jern i seg, mens noe hjelper for å øke opptaket av jern uten at det er jern i seg. Jeg husker ikke hva som er hva lengre, jeg måtte nemlig ta en skikkelig gjennomgang av pappas matvaner for for tyve år siden, han har nemlig motsatt problem. Jeg husker jeg fikk meg mange overraskelser jo mer jeg leste om jern, det var ikke bare svart hvitt. Men når du har så lavt, bør du nok ta jevnlig med tilskudd samtidig som du gjør noen endringer i matveien slik at du får en bedre balanse i det. Anonymkode: 2f9d1...af6
Kortslutning Skrevet 7. august 2020 #8 Skrevet 7. august 2020 50 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg har alltid veldig lavt. Rundt 8. De har aldri funnet ut grunnen. Anonymkode: e5c90...1ee Hva er blodprosenten din?
Gladjente00 Skrevet 7. august 2020 #9 Skrevet 7. august 2020 Jeg sliter også med jernmangel og lav blodprosent. De sier bare at det er sikkert mensen som gjør det og det er normalt for kvinner. Men dette har jeg aldri slitt med før. Etter jeg ble syk med ME så har dette også kommet. Og apoteket reagere på at jeg går på tilskudd hele veien når de ikke har funnet årsaken til det, for det er ikke heldig å gå på for lenge om gangen det heller. Og alt synker med en gang når jeg slutter på dem. Jeg sliter med hard mage og så hjelper iallefall ikke på tilskudd som og gjør det samme. Etter siste fødsel måtte jeg ha jern intravenøst og etter det har jeg ikke blitt bedre.
Anonym bruker Skrevet 7. august 2020 #10 Skrevet 7. august 2020 4 timer siden, frustrertfrue33 skrev: Jeg sliter også med jernmangel og lav blodprosent. De sier bare at det er sikkert mensen som gjør det og det er normalt for kvinner. Men dette har jeg aldri slitt med før. Etter jeg ble syk med ME så har dette også kommet. Og apoteket reagere på at jeg går på tilskudd hele veien når de ikke har funnet årsaken til det, for det er ikke heldig å gå på for lenge om gangen det heller. Og alt synker med en gang når jeg slutter på dem. Jeg sliter med hard mage og så hjelper iallefall ikke på tilskudd som og gjør det samme. Etter siste fødsel måtte jeg ha jern intravenøst og etter det har jeg ikke blitt bedre. Har du testet deg for cøliaki? Jeg hadde omtrent ingen symptomer på cøliaki utenom jernmangel, men cøliaki har jeg Anonymkode: a5117...7f3
Anonym bruker Skrevet 8. august 2020 #11 Skrevet 8. august 2020 7 timer siden, Anonym bruker skrev: Har du testet deg for cøliaki? Jeg hadde omtrent ingen symptomer på cøliaki utenom jernmangel, men cøliaki har jeg Anonymkode: a5117...7f3 Var det jeg foreslo for HI lenger oppe i tråden også. Vi har akkurat samme erfaring som deg, kun vedvarende jernmangel som symptom hos vår 18-åring. Anonymkode: d6ebd...474
Anonym bruker Skrevet 8. august 2020 #12 Skrevet 8. august 2020 Hmm jeg har ikke testet meg for cøliaki, trodde man da hadde mye vondt i magen og slikt. Er det bare en blodprøve eller? HI Anonymkode: 27572...0c8
Anonym bruker Skrevet 8. august 2020 #13 Skrevet 8. august 2020 14 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hmm jeg har ikke testet meg for cøliaki, trodde man da hadde mye vondt i magen og slikt. Er det bare en blodprøve eller? HI Anonymkode: 27572...0c8 Mange får mye vondt i magen, men slett ikke alle. Mørketallene for cøliaki er nok høye nettopp fordi at majoriteten av de som får dette er godt voksne med realtivt få symptomer, mens det hos folk flest er en forestilling om at cøliaki er noe bare små, tynne barn med mageproblemer får. Cøliaki er en autoimmun sykdom som blant annet gir avflatede tarmtotter, som igjen fører til at kroppen sliter med å ta opp næringsstoffer som jern, B-12, D-vitamin osv. Sønnen min hadde kun jernmangel, diagnosen kom ved en tilfeldighet (legen krysset feil på blodprøveskjemaet for hvilke prøver som skulle tas). Etter en tid på glutenfri diett, tåler han nå ikke gluten i det hele tatt lengre, så nå får han vondt i magen av gluten hvis han får det i seg ved uhell. Du tar en blodprøve i første omgang. Det er viktig at du spiser så mye gluten som mulig før dette. Hvis prøven er positiv, må du i tillegg ta gastroskopi. Da er det viktig at du fortsetter å spise gluten fram til de får resultatet av gastroskopien. Hvis du prøver å kutte ut gluten bare for å se, og faktisk har cøliaki, risikerer du å spise deg frisk nok til at diagnosen ikke kan stilles, derfor må man holde seg syk til man er diagnostisert. Anonymkode: d6ebd...474
Anonym bruker Skrevet 8. august 2020 #14 Skrevet 8. august 2020 Jeg har sikkert blitt testet for det og da jeg har blitt utredet så mange ganger med blodprøver osv iforhold til min ME Anonymkode: 4a97e...ba5
Anonym bruker Skrevet 8. august 2020 #15 Skrevet 8. august 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Jeg har sikkert blitt testet for det og da jeg har blitt utredet så mange ganger med blodprøver osv iforhold til min ME Anonymkode: 4a97e...ba5 Jeg ville ikke tatt det som en selvfølge. Naboen min fikk ME-diagnosen etter lang utredning og hadde denne i flere år. Så begynte hun å slite med magen og ble sjekket for cøliaki, noe de faktisk ikke hadde sjekket viste det seg. Hun fikk skyhøye tall på blodprøve og hadde helt ødelagte tarmer da de tok gastroskopi. Nå, noen år senere, er hun 100 % frisk igjen, også fra ME, etter at hun begynte på glutenfri diett. Anonymkode: d6ebd...474
Anonym bruker Skrevet 8. august 2020 #16 Skrevet 8. august 2020 18 timer siden, Anonym bruker skrev: Ja, du bør ha over 25-30, helst mer. I tillegg bør du sjekkes for cøliaki (blodprøve) eller andre ting som er årsaken til at du har kronisk jernmangel. Anonymkode: d6ebd...474 Jeg slet med jernmangel i mange år , uten at de fant årsaken. Hadde et helt normalt kosthold, spiste akkurat de matvarene jeg skulle , men likevel, var i konstant mangel på jern/b12 og folat. Ble etter 30 år utredet for cøliaki og det fikk jeg altså fått påvist for over 10 år siden. Etter at jeg endret kosthold, har jeg aldri trengt å ta en jerntablett igjen Anonymkode: 12e2b...e78
Anonym bruker Skrevet 8. august 2020 #17 Skrevet 8. august 2020 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg slet med jernmangel i mange år , uten at de fant årsaken. Hadde et helt normalt kosthold, spiste akkurat de matvarene jeg skulle , men likevel, var i konstant mangel på jern/b12 og folat. Ble etter 30 år utredet for cøliaki og det fikk jeg altså fått påvist for over 10 år siden. Etter at jeg endret kosthold, har jeg aldri trengt å ta en jerntablett igjen Anonymkode: 12e2b...e78 Hvor lavt jern hadde du? Jeg er litt usikker på om mitt bare er lavt eller om det er veldig lavt. HI Anonymkode: 27572...0c8
Anonym bruker Skrevet 8. august 2020 #18 Skrevet 8. august 2020 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Hvor lavt jern hadde du? Jeg er litt usikker på om mitt bare er lavt eller om det er veldig lavt. HI Anonymkode: 27572...0c8 På det verste var jeg nede i 5, men var innlagt pga annen sykdom, og fikk da i tillegg behandling på sykehuset for lave jernlagre. Men det lå stort sett på 9-10 hos meg også. Anonymkode: 12e2b...e78
Anonym bruker Skrevet 8. august 2020 #19 Skrevet 8. august 2020 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg ville ikke tatt det som en selvfølge. Naboen min fikk ME-diagnosen etter lang utredning og hadde denne i flere år. Så begynte hun å slite med magen og ble sjekket for cøliaki, noe de faktisk ikke hadde sjekket viste det seg. Hun fikk skyhøye tall på blodprøve og hadde helt ødelagte tarmer da de tok gastroskopi. Nå, noen år senere, er hun 100 % frisk igjen, også fra ME, etter at hun begynte på glutenfri diett. Anonymkode: d6ebd...474 Jeg kan høre med legen. Skal dit nå på mandag uannsett. jeg har ikke bare vert hos fastlegen men på privat klinikk også det de tok utvidet blodprøve samt avføringsprøve. Sendast blodspor i avføringen men sikkert ikke nok da det ble ikke gjort noe med. Alle prøver ble sendt til furst og fikk 3 sider tilbake av det de hadde tatt. Har lavt folat nivå, men ikke b12. Sliter med hard mage men det har og mye av at jeg svetter mye samt lite bevegelse. Anonymkode: 4a97e...ba5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå