Anonym bruker Skrevet 6. august 2020 #1 Skrevet 6. august 2020 Har en seksåring som den siste tiden har begynt å bruke sutrestemme veldig mye, og i tillegg begynt å rope sint mot oss foreldrene når hen ikke får det på sin måte. Dette er slitsomt, har prøvd både å være streng og å gi masse ros når hen IKKE bruker sutrestemme. Men det blir ikke noen endring... Tenker at det er mye følelser i sving pga skolestart osv, men er det noen som vet hva vi kan gjøre for å få slutt på dette? Anonymkode: 7d768...a89
Optatium Skrevet 6. august 2020 #2 Skrevet 6. august 2020 Det er nok ingen magisk løsning på dette, men man får bare være rolig og konsekvent. Jeg sier hver gang at jeg ikke skjønner hva hun sier og at hun er for stor til å bruke sånn stemme. Ber henne gjenta hva hun sa på en vanlig måte. Så får tiden vise om det gir seg (og hvis ikke blir jeg mannevond 😝🙉)
Anonym bruker Skrevet 6. august 2020 #3 Skrevet 6. august 2020 Ørene mine virker ikke når barnet sutrer. Da finner hun fort ut at hun må snakke med vanlig stemme. Anonymkode: 0dbea...5f8
Anonym bruker Skrevet 6. august 2020 #4 Skrevet 6. august 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Ørene mine virker ikke når barnet sutrer. Da finner hun fort ut at hun må snakke med vanlig stemme. Anonymkode: 0dbea...5f8 Overser du da alt som blir sagt med sutrestemme, eller sier du fra at du ikke hører ved å di hæ feks? 😊 Anonymkode: 7d768...a89
Anonym bruker Skrevet 6. august 2020 #5 Skrevet 6. august 2020 Overse han når han sutrer, eller bare si du ikke forstår sutrestemme så han må prate med sin vanlige stemme om han vil du skal forstå hva han mener. Jeg har fire barn og alle har i perioder prøvd seg med sutring, jeg har alltid sagt at jeg ikke forstår. Så de har gitt seg med det 😉 Når de er så store som 6 år har jeg også i fredstid, altså ikke til en frustrert og sutrete unge, men til en blid unge fortalt at det er mye lettere å sjarmere meg til å få viljen sin enn å sutre seg til den. Fått de til å forstå at sutring får meg alltid til å si nei, men smiler og sjarmerer de meg så sier jeg ja av og til også. Å kjefte har null effekt på sutring. Anonymkode: 91675...81f
Anonym bruker Skrevet 6. august 2020 #6 Skrevet 6. august 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Overse han når han sutrer, eller bare si du ikke forstår sutrestemme så han må prate med sin vanlige stemme om han vil du skal forstå hva han mener. Jeg har fire barn og alle har i perioder prøvd seg med sutring, jeg har alltid sagt at jeg ikke forstår. Så de har gitt seg med det 😉 Når de er så store som 6 år har jeg også i fredstid, altså ikke til en frustrert og sutrete unge, men til en blid unge fortalt at det er mye lettere å sjarmere meg til å få viljen sin enn å sutre seg til den. Fått de til å forstå at sutring får meg alltid til å si nei, men smiler og sjarmerer de meg så sier jeg ja av og til også. Å kjefte har null effekt på sutring. Anonymkode: 91675...81f Takk for tips, dette skal testes 😊👍 Anonymkode: 7d768...a89
Anonym bruker Skrevet 6. august 2020 #7 Skrevet 6. august 2020 58 minutter siden, Anonym bruker skrev: Overser du da alt som blir sagt med sutrestemme, eller sier du fra at du ikke hører ved å di hæ feks? 😊 Anonymkode: 7d768...a89 Jeg misforstår alt de sier når de sutrer. Er du trøtt sier du? Er du tørst? Slutter fort når mamma tror de snakker kinesisk. Anonymkode: 94b37...8f5
Anonym bruker Skrevet 6. august 2020 #8 Skrevet 6. august 2020 2 timer siden, Optatium skrev: Det er nok ingen magisk løsning på dette, men man får bare være rolig og konsekvent. Jeg sier hver gang at jeg ikke skjønner hva hun sier og at hun er for stor til å bruke sånn stemme. Ber henne gjenta hva hun sa på en vanlig måte. Så får tiden vise om det gir seg (og hvis ikke blir jeg mannevond 😝🙉) Hvilken alder er det på barnet ditt? Anonymkode: 7d768...a89
Anonym bruker Skrevet 6. august 2020 #9 Skrevet 6. august 2020 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Overser du da alt som blir sagt med sutrestemme, eller sier du fra at du ikke hører ved å di hæ feks? 😊 Anonymkode: 7d768...a89 Jeg sier at jeg ikke hører, at hun må snakke med vanlig stemme hvis jeg skal forstå hva hun sier. Anonymkode: 0dbea...5f8
Optatium Skrevet 7. august 2020 #10 Skrevet 7. august 2020 9 timer siden, Anonym bruker skrev: Hvilken alder er det på barnet ditt? Anonymkode: 7d768...a89 Blir 6 i høst. Bruker samme taktikken på 2åringen forøvrig.
Anonym bruker Skrevet 7. august 2020 #11 Skrevet 7. august 2020 3 timer siden, Optatium skrev: Blir 6 i høst. Bruker samme taktikken på 2åringen forøvrig. Takk for tips 😊 Anonymkode: 7d768...a89
Anonym bruker Skrevet 7. august 2020 #12 Skrevet 7. august 2020 Har fire barn og brukt samme taktikk som de over. Jeg sier at jeg skal svare når de snakker med vanlig stemme. Selvfølgelig har det blitt gjort unntak i situasjoner hvor det er lov å være litt sutrete, som ved sykdom, hvis de har vært veldig trøtt osv, jeg bruker så klart skjønn på når jeg "ikke forstår". Anonymkode: 5db67...dcc
*Miss Marple* Skrevet 7. august 2020 #13 Skrevet 7. august 2020 Jeg er så uheldig at jeg ikke skjønner sutrespråk. Så vil de bli forstått må det snakkes vanlig med vanlig stemme.
amandine Skrevet 7. august 2020 #14 Skrevet 7. august 2020 Akkurat det samme her, mine ører hører ikke sutring. Ungene skjønner fort at det ikke virker. Så glemmer de av og til, men det er lett å minne dem på. Jeg har ikke tålmodighet til å leke med det, men jeg sier rett og slett at jeg ikke svarer på sutring og hvis de vil meg noe får de snakke ordentlig.
sug lut Skrevet 7. august 2020 #15 Skrevet 7. august 2020 Null toleranse for sutring, både fra egne og andres unger. Enkel beskjed om å snakke ordentlig, eller forsvinne.
Superdolly Skrevet 7. august 2020 #16 Skrevet 7. august 2020 Samme her. Jeg har aldri forstått sutring og sier enkelt og greit fra at jeg skjønner ikke hva du sier når du snakker med sånn stemme, snakk ordentlig så skal jeg høre på deg. Selvsagt med unntak av situasjoner der de har lov å sutre litt, f.eks. ved høy feber.
Anonym bruker Skrevet 7. august 2020 #17 Skrevet 7. august 2020 Tror det er en fase. Seksåringen her har også begynt med dette i år. Hun har fått beskjed om at jeg er allergisk mot sutrestemmen så hun får bruke vanlig eller ikke bli hørt. Jeg blir gal av unger som sutrer. Anonymkode: 8bcfb...a13
Anonym bruker Skrevet 7. august 2020 #18 Skrevet 7. august 2020 21 hours ago, Anonym bruker said: Har en seksåring som den siste tiden har begynt å bruke sutrestemme veldig mye, og i tillegg begynt å rope sint mot oss foreldrene når hen ikke får det på sin måte. Dette er slitsomt, har prøvd både å være streng og å gi masse ros når hen IKKE bruker sutrestemme. Men det blir ikke noen endring... Tenker at det er mye følelser i sving pga skolestart osv, men er det noen som vet hva vi kan gjøre for å få slutt på dette? Anonymkode: 7d768...a89 sånn er det, de har en sånn periode når de er mellom 6 og 9, utrolig slitsomt,men det går over. hilsen mamman til en 10åring Anonymkode: 14fee...064
Anonym bruker Skrevet 7. august 2020 #19 Skrevet 7. august 2020 3 timer siden, Anonym bruker skrev: sånn er det, de har en sånn periode når de er mellom 6 og 9, utrolig slitsomt,men det går over. hilsen mamman til en 10åring Anonymkode: 14fee...064 Åh, håper virkelig det går over før 9 års alder!! Det gnager i ørene så jeg blir dårlig 🙈 Anonymkode: 7d768...a89
Anonym bruker Skrevet 7. august 2020 #20 Skrevet 7. august 2020 18 minutter siden, Anonym bruker skrev: Åh, håper virkelig det går over før 9 års alder!! Det gnager i ørene så jeg blir dårlig 🙈 Anonymkode: 7d768...a89 Det trenger bare å skje én gang. Anonymkode: 15607...35a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå