Anonym bruker Skrevet 6. august 2020 #1 Skrevet 6. august 2020 Min eldste gutt droppet russefeiring i år pga korona. Min datter kunne ikke dra på leirskole pga korona. Min yngste gutt kunne ikke dra på den utenlansk turen med korpset som har har gledet seg til i 3 år? Når jeg ser på situasjonen nå så lurer jeg: Hvorfor?? Hvorfor måtte de ofre dette? Nå virker det ikke som om folk bryr seg lengere? Er viktigere med utenlansk ferie og hygge og kos på uteplasser Anonymkode: d2426...25e
Anonym bruker Skrevet 6. august 2020 #2 Skrevet 6. august 2020 Hva snakker du om? Det er jo fordi de klarte stoppe den ville smitten de kunne slippe litt opp igjen. Blir det en like vill smitting må de stramme litt inn igjen. Situasjonen blir overvåket fra time til time. Selvfølgelig må de slippe opp igjen når det er kontroll, man kan ikke fortsette å leve i "lockdown" for alltid. Anonymkode: 879bd...6a3
Anonym bruker Skrevet 6. august 2020 #3 Skrevet 6. august 2020 Det er kjempekjipt. Men jeg har en følelse av at vi tror vi kan stå imot et godstog som kommer i full fart mot oss. Nytter det å løpe motsatt vei, eller er det bare å la det komme? Anonymkode: 43176...c4f
Anonym bruker Skrevet 6. august 2020 #4 Skrevet 6. august 2020 Fordi da slapp de ansvarlige å gjennomføre det. Mange ting har blitt droppet med grunnlag i korona. Halve kommunen her, til og med ting som byggetillatelser og andre byråkratiske oppgaver, har stoppet helt opp. Ingen grunn til det, annet enn at mange hadde hjemmekontor. Men skulle ikke hjemmekontor være like effektivt som annen arbeidsplass? Ser ut som situasjonen brukes etter behov. Barna her har også mistet opplevelser - skolen droppet f.eks. en tradisjonsrik avslutningstur på fjellet for 7.klassingene (med overnatting i hengekøye), som de gleder seg til i åresvis. De kunne fint ha dratt, sånn rent smittevernsmessig, men skolen bare lot det forbigå i stillhet. Sa kanskje, kanskje, måtte se an situasjonen, og plutselig var det ikke tid. Det ble ikke gjort stas på disse elevene i det hele tatt faktisk, en skikkelig kjip slutt på syv års skolegang på den skolen. Hvorfor, liksom? Jo, fordi lærerne hadde et påskudd til å droppe det. Nei, du skjønner, korona-krisen, vet du..... Anonymkode: 9daf5...1a5
Anonym bruker Skrevet 6. august 2020 #5 Skrevet 6. august 2020 ALLE har gitt opp ting og forsaket arrangement, turer, opplevelser. Det er ingenting å sutre for; vi bremset virussmitte veldig bra. Men når begrensningene ble nesten ikke-eksisterende, kommer konsekvensen nå, i dobbelt styrke. Vi må bare innstille oss på en værre høst enn mars var. Anonymkode: f6546...7bb
Anonym bruker Skrevet 6. august 2020 #6 Skrevet 6. august 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: ALLE har gitt opp ting og forsaket arrangement, turer, opplevelser. Det er ingenting å sutre for; vi bremset virussmitte veldig bra. Men når begrensningene ble nesten ikke-eksisterende, kommer konsekvensen nå, i dobbelt styrke. Vi må bare innstille oss på en værre høst enn mars var. Anonymkode: f6546...7bb Kanskje det er like greit? Å bare la det komme? Ri av stormen så godt vi kan? Nytter det å kjempe? Anonymkode: 43176...c4f
Anonym bruker Skrevet 6. august 2020 #7 Skrevet 6. august 2020 Jeg lurer på det samme.. unge voksne faller fra idretten og blir inaktive. Fedme som er en av de store risikofaktorene for tidlig død både ved korona og uten korona er visst plutselig ikke så farlig lenger. Jeg har også en 7. Klassing som mistet leirskole, mistet den høytidelige avslutningen på barneskolen. Folk blir nektet å møte opp i sine kjæres begravelser. Det er sykt. Og nå er deg på’n igjen, og dette til tross for at det aldri har vært flere innlagte enn det det er i en helt vanlig influensasesong. Anonymkode: b5fab...6d5
Anonym bruker Skrevet 6. august 2020 #8 Skrevet 6. august 2020 46 minutter siden, Anonym bruker skrev: Kanskje det er like greit? Å bare la det komme? Ri av stormen så godt vi kan? Nytter det å kjempe? Anonymkode: 43176...c4f I så fall må man opprette et «helsevern», på lik linje med Heimevernet, der private må beordres til å hjelpe helsevesenet. Gir man opp forsøket på å begrense smitten, vil helsevesenet kollapse. Anonymkode: f6546...7bb
Anonym bruker Skrevet 6. august 2020 #9 Skrevet 6. august 2020 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Fordi da slapp de ansvarlige å gjennomføre det. Mange ting har blitt droppet med grunnlag i korona. Halve kommunen her, til og med ting som byggetillatelser og andre byråkratiske oppgaver, har stoppet helt opp. Ingen grunn til det, annet enn at mange hadde hjemmekontor. Men skulle ikke hjemmekontor være like effektivt som annen arbeidsplass? Ser ut som situasjonen brukes etter behov. Barna her har også mistet opplevelser - skolen droppet f.eks. en tradisjonsrik avslutningstur på fjellet for 7.klassingene (med overnatting i hengekøye), som de gleder seg til i åresvis. De kunne fint ha dratt, sånn rent smittevernsmessig, men skolen bare lot det forbigå i stillhet. Sa kanskje, kanskje, måtte se an situasjonen, og plutselig var det ikke tid. Det ble ikke gjort stas på disse elevene i det hele tatt faktisk, en skikkelig kjip slutt på syv års skolegang på den skolen. Hvorfor, liksom? Jo, fordi lærerne hadde et påskudd til å droppe det. Nei, du skjønner, korona-krisen, vet du..... Anonymkode: 9daf5...1a5 For du mener det var lærerne som tok disse avgjørelsene? Til din opplysning så fikk skoleledere veldig strenge retningslinjer fra høyere hold, og disse retningslinjene sa nei til det meste. Det var masse aktiviteter vi lærere mente vi kunne gjennomført, men som vi rett og slett ikke fikk lov til av skoleeier og direktorat. Anonymkode: 277ac...aef
Anonym bruker Skrevet 6. august 2020 #10 Skrevet 6. august 2020 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Fordi da slapp de ansvarlige å gjennomføre det. Mange ting har blitt droppet med grunnlag i korona. Halve kommunen her, til og med ting som byggetillatelser og andre byråkratiske oppgaver, har stoppet helt opp. Ingen grunn til det, annet enn at mange hadde hjemmekontor. Men skulle ikke hjemmekontor være like effektivt som annen arbeidsplass? Ser ut som situasjonen brukes etter behov. Barna her har også mistet opplevelser - skolen droppet f.eks. en tradisjonsrik avslutningstur på fjellet for 7.klassingene (med overnatting i hengekøye), som de gleder seg til i åresvis. De kunne fint ha dratt, sånn rent smittevernsmessig, men skolen bare lot det forbigå i stillhet. Sa kanskje, kanskje, måtte se an situasjonen, og plutselig var det ikke tid. Det ble ikke gjort stas på disse elevene i det hele tatt faktisk, en skikkelig kjip slutt på syv års skolegang på den skolen. Hvorfor, liksom? Jo, fordi lærerne hadde et påskudd til å droppe det. Nei, du skjønner, korona-krisen, vet du..... Anonymkode: 9daf5...1a5 Eeeeehhh... det var da noen særdeles tafatte foreldre? I alle fall her i bygda, og sikker mange andre steder, er det ikke "skolen" som gjør stas på elevene. Det er familiene som takker skolen for innsatsen. Vi brukte av klassekassen og lagde først to aktivitetsdager for klassen, med utendørsaktiviteter og pizza. Superhyggelig. Deretter skaffet vi et tilstrekkelig stort lokale og hadde felles middag (to foresatte pr. elev samt alle lærere tilstede, det ble under de tillatte 200 som man kunne ha) og spanderte middag på alle, samt hadde gaveseremoni med gaver til lærere og elever. Ungdommene underholdt, en forelder holdt tale, og lærerne snakket om hvordan de 7 årene hadde vært, med lysbildeshow fra turer og aktiviteter. Men lærerne var våre gjester der, ikke motsatt. Dere kan takke dere sjøl... Anonymkode: eb0d2...c60
Anonym bruker Skrevet 6. august 2020 #11 Skrevet 6. august 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Eeeeehhh... det var da noen særdeles tafatte foreldre? I alle fall her i bygda, og sikker mange andre steder, er det ikke "skolen" som gjør stas på elevene. Det er familiene som takker skolen for innsatsen. Vi brukte av klassekassen og lagde først to aktivitetsdager for klassen, med utendørsaktiviteter og pizza. Superhyggelig. Deretter skaffet vi et tilstrekkelig stort lokale og hadde felles middag (to foresatte pr. elev samt alle lærere tilstede, det ble under de tillatte 200 som man kunne ha) og spanderte middag på alle, samt hadde gaveseremoni med gaver til lærere og elever. Ungdommene underholdt, en forelder holdt tale, og lærerne snakket om hvordan de 7 årene hadde vært, med lysbildeshow fra turer og aktiviteter. Men lærerne var våre gjester der, ikke motsatt. Dere kan takke dere sjøl... Anonymkode: eb0d2...c60 Wow, det må jeg si var et fint opplegg! Må være en heeelt annen landsdel dere bor i, fordi her er alt motsatt. Skolen fikser avslutning, og i år var det ikke snakk om! Vi forsøkte å foreslå ulike løsninger, men skolen sa plent nei. Anonymkode: 9daf5...1a5
sug lut Skrevet 6. august 2020 #12 Skrevet 6. august 2020 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Wow, det må jeg si var et fint opplegg! Må være en heeelt annen landsdel dere bor i, fordi her er alt motsatt. Skolen fikser avslutning, og i år var det ikke snakk om! Vi forsøkte å foreslå ulike løsninger, men skolen sa plent nei. Anonymkode: 9daf5...1a5 Men det er da ikke noe skolen bestemmer. Dere foreldre kunne selvsagt laget den feiringen dere ønsket. Men det er kanskje enklere å klage?
Anonym bruker Skrevet 6. august 2020 #13 Skrevet 6. august 2020 Det er et paradoks at vi klager over reising, festing som utgår og fedme når det angår korona. Tenk deg Moria. Blir kvalm, skjerp dere! Anonymkode: 6a235...8d7
Anonym bruker Skrevet 7. august 2020 #14 Skrevet 7. august 2020 13 timer siden, Anonym bruker skrev: Min eldste gutt droppet russefeiring i år pga korona. Min datter kunne ikke dra på leirskole pga korona. Min yngste gutt kunne ikke dra på den utenlansk turen med korpset som har har gledet seg til i 3 år? Når jeg ser på situasjonen nå så lurer jeg: Hvorfor?? Hvorfor måtte de ofre dette? Nå virker det ikke som om folk bryr seg lengere? Er viktigere med utenlansk ferie og hygge og kos på uteplasser Anonymkode: d2426...25e Droppet russefeiring? her feiret russen fram til 24. Juni. Helt uten tanke på eksamen eller skole. De har vel aldri feiret såååå mye i en russetid før, selv om de store arrangementene ble avlyst. Sorry, ingen synes synd på russen2020 lengre. jeg tenker du har helt feil fokus. Både korpstur og leirskole kan enkelt tas igjen senere. Hva med å tenke på alle de eldre som satt alene på aldershjem i ukesvis, uten besøk, uten en eneste klem, jeg vet om flere som døde alene etter uker uten å se sine nærmeste. Da snakker man om å ofte noe av betydning. hva med arbeidsplassene som gikk tapt, alle pengene som går med til koronatiltak. Disse pengene blir tatt fra senere generasjoner som kanskje ikke får den velferden vi er vant med i Norge. hva med sykepleier og leger som har holdt seg unna familien sin i lang tid for å ikke bringe smitte videre, som jobber med de aller sykeste. dine barn har ikke ofret noe. Men jeg er enig i at det må strengere tiltak igjen, for å holde fokuset oppe på hvor farlig dette er dersom det kommer helt utav kontroll. Anonymkode: 7bd33...f22
Anonym bruker Skrevet 7. august 2020 #15 Skrevet 7. august 2020 Trodde du ærlig talt at dette skulle gå over om du satt hjemme i 6 uker? Det vi gjorde var å kjøpe tid så vi fikk opp beredskapen, så en gradvis åpning. Med den økning i smitte. Ikke noe rart eller dramatisk det som skjer nå. Vi skal leve med dette viruset i et par år, og må regne med at vi ikke kan på ferie neste år heller. Anonymkode: 079b9...3c8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå