Gå til innhold

Hvordan er deres opplevelser med fondssparing?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har arvet 300 000. Må gjøre noe fornuftig med pengene. Å oppgradere egen bolig er ikke aktuelt, da vi bor i et område der man ikke kan øke verdien på boligen sin (grisgrendt). Vil jo gjerne kjøpe hytte, men må nok få mer egenkapital først.

Så lurer jeg på fondssparing. Er livredd for det i utgangspunktet, da jeg for noen år siden mistet halvparten av 20 000 kr som pappa hadde satt på fond til oppkjøring. Det var ekstremt surt for en 18-åring, og jeg fikk helt skrekken. Men alle bankene råder jo til fondssparing... er dette fordi det gagner banken? Eller er fond, sånn objektivt sett, et reelt alternativ for å investere og øke verdien av arven min? Jeg er ikke en person som tar sjanser. Jeg er så usikker, så vil gjerne høre deres erfaringer og kloke råd!

Anonymkode: cb183...9c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg sparer mye i fond, kjøper fast for 10 tusen hver mnd. Var inne å så nå og de ligger på 20 % avkastning nå👍🏼 I allefall ikke noe vits å ha de på vanlig sparekonto.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sparer i fond, har gjort det i over 10 år. Har tre forskjellige fond og sparer primært til pensjon. Det jeg ble fortalt var at det er aller best om det er langvarig sparing og at det alltid svinger og at man må tåle tap uten å få panikk og selge unna. Det vil jo alltid gå oppover etter en dårlig periode. De 20 000 burde du bare latt stå. Jeg har halvert fondet mitt, men har bare latt vær å gå inn på det å se. Sist jeg sjekket var det på god vei oppover etter korona, avkastningen er på over 300 000 nå. Har spart rundt 5-600 000. Skal spare i minst 20 år til. 

Anonymkode: dcdd3...64a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har spart i fond i maaange år. Beste tipset jeg har fått fra rådgiveren min i banken. Pengene vokser og vokser. Du må tenke langsiktig. Spar i forskjellige fond med ulik risiko og sett inn et fast beløp pr mnd. Da sprer du risikoen. Jeg mener jeg har 30 % avkastning på fondene mine. Sånn i snitt. 

Jeg er også en som safer og er forsiktig med pengene mine. Men tenk lang horisont og ikke få panikk om det blir nedgangstider. 

Anonymkode: 0b3d6...6d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har spart i fond månedlig i mange år. Har fordelt pengene på ca 10 ulike fond og gjennomsnittlig avkastning er på rundt 50% Noen har over 100% mens andre ligger på rundt 2% nå etter «koronakrakket» 

 Når jeg velger fond søker jeg etter etiske fond og gjerne de som fokuserer på teknologi.
Risikoprofil velger du etter hva du er komfortabel med, høy risiko kan gi høy avkastning, men du må også tåle svingninger. 

Anonymkode: 58ac3...844

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ikke satt inn 300.000 som engangsbeløp nå, da markedet svinger en del nå.. Du kan for eks sette inn mindre beløp (typ 10.000-20.000) og heller ha en stor månedlig spareavtale? Og spre gjerne på ulike fond. 
Det er ikke sikkert aksjefond er det riktige for deg, du høres forsiktig ut :) Ikke noe galt i det altså! Men ville tatt kontakt med banken og fått rådgiving ifht hvilke fond du bør plassere pengene :) Du får ingen rente i banken nå som rentene er så lave, så fond er absolutt å anbefale. Jeg sparer selv i globalt fond (100 %) + litt kombinasjonsfond (fordelt på aksjer og renter) 

 

Anonymkode: 8a549...de9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Ville ikke satt inn 300.000 som engangsbeløp nå, da markedet svinger en del nå.. Du kan for eks sette inn mindre beløp (typ 10.000-20.000) og heller ha en stor månedlig spareavtale? Og spre gjerne på ulike fond. 
Det er ikke sikkert aksjefond er det riktige for deg, du høres forsiktig ut :) Ikke noe galt i det altså! Men ville tatt kontakt med banken og fått rådgiving ifht hvilke fond du bør plassere pengene :) Du får ingen rente i banken nå som rentene er så lave, så fond er absolutt å anbefale. Jeg sparer selv i globalt fond (100 %) + litt kombinasjonsfond (fordelt på aksjer og renter) 

 

Anonymkode: 8a549...de9

Mente 100 % aksjer i det globale fondet. 

Anonymkode: 8a549...de9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvilke fond sparer dere i? Er jo så mange å velge i... 

Anonymkode: 5473a...594

Mitt beste fond er DNB aktiv 80, der er avkastningen pr d d 81%😊. Sparer 4000 pr mnd der og 3000 i to andre fond. Nå ble jeg inspirert til å sette opp flere spareavtaler. Gjøres enkelt via appen til DnB, sikkert noe tilsvarende for de andre bankene. 

Anonymkode: dcdd3...64a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for råd så langt! Skal sette meg litt mer inn i det. Er litt skeptisk til råd fra bankene, mistenker at de bare vil ha kloa i pengene mine okke som. Så jeg setter veldig pris på tips og erfaringer fra uavhengige, som dere. 
HI

Anonymkode: cb183...9c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...