Anonym bruker Skrevet 5. august 2020 #1 Skrevet 5. august 2020 Jeg sliter vannvittig og sove fortiden ,eller vanskelig og få sove, når jeg sover, sover jeg godt. Jeg legger meg mellom 23-00 , Mobilen ligger i stua, Jeg sovner litt ,så brå våkner jeg igjen. Legger jeg meg kl 2130-22 våkner jeg 4-5 , så det går ikke da blir hele dagen ødelagt, da blir jeg super sliten. er alenemor så er alene ca hver 3 helg og da sover jeg veldig lenge ,og når barnet er hjemme sover det stort sett til 9-10 på helgene,men jeg stort sett våkner 7-8 Hva bør jeg gjøre for og få bedre søvn? Jeg står opp kl 630 på hverdagen og 7-8 i helga når barnet er hjemme og kanskje 10-13 når jeg har barnefri, kan en sjelden gang være tidligere eller senere Anonymkode: 4901f...cca
Anonym bruker Skrevet 5. august 2020 #2 Skrevet 5. august 2020 Første bud fra de som jobber mot søvnproblematikk, er å ha faste rutiner på søvnen. Legge seg og stå opp til samme tid, både til "hverdag og fest". Kjedelig når man har barnefri (jeg vet), men kan virke positivt. Mange har god nytte av å skrive ned ting som skal gjøres og huskes, slik at de "får de ut av hjernen". Mange har god nytte av å passe på mat- og væskeinntak før leggetid, andre påvirkes ikke av det. Er også mulig å prøve innsovningstabletter, men vet ikke hvordan det funker. Vedvarer problemet, kan en tur til fastlegen være greit. Søvn er jo veldig viktig. Anonymkode: e97e3...dc8
Anonym bruker Skrevet 6. august 2020 #3 Skrevet 6. august 2020 Takk for svar Jeg spiser ikke etter kl 19 eller drikker etter 20, så det tror jeg går bra,men prøve innsovingtabelett er ikke dumt Anonymkode: 4901f...cca
Superdolly Skrevet 6. august 2020 #4 Skrevet 6. august 2020 Her er noen generelle råd: Gå på badet før du er trøtt, gjør deg klar, men ikke legg deg før du er trøtt. Gå og legg deg med en gang du er trøtt. Ingen skjermer den siste timen før leggetid. Det gjelder alle skjermer: Telefon, nettbrett, pc og TV. Sørg for å trene (hvis du trener) så tidlig at du er ferdig minst to timer før du skal legge deg, ellers vil treningen virke oppkvikkende og gjøre deg våken. Ingen kaffe (eller andre koffeinholdige drikker) etter kl 18.00. Prøv også å finne ut hva det er som gjør at du våkner. Stresser du eller har mye bekymringer for tiden? Ta i så fall tak i dette.
Anonym bruker Skrevet 6. august 2020 #5 Skrevet 6. august 2020 Jeg vet at man ikke skal bruke skjerm, men jeg har god erfaring med å "omfavne" oppvåkningen og sette på noe enkel underholdning, en serie eller et sportsprogram på reprise. Da koser jeg meg med å være våken og sovner som regel i løpet av 30 minutter. Anonymkode: e497c...897
Anonym bruker Skrevet 6. august 2020 #6 Skrevet 6. august 2020 Takk for tips. Jeg trener ikke, ser sjelden på tv, leser en del, siden jeg studere. er nesten kun helger jeg ser på tven. Mobilen bruker jeg til jeg legger meg,men den ligger i stua Anonymkode: 4901f...cca
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå