Anonym bruker Skrevet 4. august 2020 #1 Skrevet 4. august 2020 Oversjå alt husarbeidet, finne seg eit glas rødvin og legge seg på sofaen med katten på fanget 🙂 Anonymkode: a0447...597
Anonym bruker Skrevet 4. august 2020 #2 Skrevet 4. august 2020 På siden. Er det ikke "raudvin" på nynorsk? Uansett, helt enig! Men her er det hunden, og helst pluss en god bok! 😊 Anonymkode: 84157...bff
Anonym bruker Skrevet 4. august 2020 #3 Skrevet 4. august 2020 Om jeg kunne gjort det samme, men byttet katta ut med han jeg er forelsket i... DET ville vært bedre Anonymkode: 36e40...bdf
Syngensang Skrevet 4. august 2020 #4 Skrevet 4. august 2020 Det aller aller beste er når mannen har gjort alt husarbeid før eg legg meg på sofaen med ei øl og ein god serie😎 (til nød kan han gjere det medan eg ligg på sofaen. Men det forstyrrar meg når han støvsugar)
Anonym bruker Skrevet 4. august 2020 #5 Skrevet 4. august 2020 1 time siden, Syngensang skrev: Det aller aller beste er når mannen har gjort alt husarbeid før eg legg meg på sofaen med ei øl og ein god serie😎 (til nød kan han gjere det medan eg ligg på sofaen. Men det forstyrrar meg når han støvsugar) *ein øl Anonymkode: fc6b0...47b
Anonym bruker Skrevet 5. august 2020 #6 Skrevet 5. august 2020 8 timer siden, Anonym bruker skrev: Oversjå alt husarbeidet, finne seg eit glas rødvin og legge seg på sofaen med katten på fanget 🙂 Anonymkode: a0447...597 Å gjøre dette, og stå opp dagen etter og se at tenåringsdatteren, helt uoppfordret, har gjort husarbeidet etter at du har lagt deg ❤️ (man bare venter på et spørsmål om å få noe veldig dyrt ...) Anonymkode: 4f460...ffc
Anonym bruker Skrevet 5. august 2020 #7 Skrevet 5. august 2020 9 timer siden, Anonym bruker skrev: *ein øl Anonymkode: fc6b0...47b Øl er vel hunkjønn? Anonymkode: 09f7c...01f
Anonym bruker Skrevet 5. august 2020 #8 Skrevet 5. august 2020 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Øl er vel hunkjønn? Anonymkode: 09f7c...01f Nei. Og det er også raudvin, ikke rødvin. Anonymkode: 84157...bff
Syngensang Skrevet 5. august 2020 #9 Skrevet 5. august 2020 11 timer siden, Anonym bruker skrev: *ein øl Anonymkode: fc6b0...47b Ei øl.
Anonym bruker Skrevet 5. august 2020 #10 Skrevet 5. august 2020 21 minutter siden, Syngensang skrev: Ei øl. Nei, ein. Se over, er screenshot fra den offisielle ordboken. Når det står en m ved siden av substantivet, betyr det at det er hankjønnsord. Skulle det vært hunkjønnsord, ville det stått en f. Anonymkode: 84157...bff
Syngensang Skrevet 5. august 2020 #11 Skrevet 5. august 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Nei, ein. Se over, er screenshot fra den offisielle ordboken. Når det står en m ved siden av substantivet, betyr det at det er hankjønnsord. Skulle det vært hunkjønnsord, ville det stått en f. Anonymkode: 84157...bff Jaja, to øl då, så slepp vi heile problematikken!
Anonym bruker Skrevet 5. august 2020 #12 Skrevet 5. august 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Nei, ein. Se over, er screenshot fra den offisielle ordboken. Når det står en m ved siden av substantivet, betyr det at det er hankjønnsord. Skulle det vært hunkjønnsord, ville det stått en f. Anonymkode: 84157...bff Her jeg bor er definitivt øl et hunkjønnsord, altså. Ei øl, øla, fleire øl, alle øla. Anonymkode: 73a89...3b6
Anonym bruker Skrevet 5. august 2020 #13 Skrevet 5. august 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Her jeg bor er definitivt øl et hunkjønnsord, altså. Ei øl, øla, fleire øl, alle øla. Anonymkode: 73a89...3b6 Dialekt er ikke skriftspråk. 🙄 Anonymkode: fc6b0...47b
Anonym bruker Skrevet 5. august 2020 #14 Skrevet 5. august 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Her jeg bor er definitivt øl et hunkjønnsord, altså. Ei øl, øla, fleire øl, alle øla. Anonymkode: 73a89...3b6 Akkurat det der er faktisk et problem hos nynorskbrukere. Mange skriver rett og slett dialekt i stedet for å følge rettskrivingsreglene. Bokmålselever som skriver nynorsk har faktisk ofte færre grammatiske feil enn elever med nynorsk som hovedmål, fordi bokmålselever faktisk sjekker i ordboken. Til gjengjeld har bokmålselever mange andre feil på nynorsk da, som å skrive "man" i stedet for "ein" osv. Anonymkode: 84157...bff
Anonym bruker Skrevet 5. august 2020 #15 Skrevet 5. august 2020 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Akkurat det der er faktisk et problem hos nynorskbrukere. Mange skriver rett og slett dialekt i stedet for å følge rettskrivingsreglene. Bokmålselever som skriver nynorsk har faktisk ofte færre grammatiske feil enn elever med nynorsk som hovedmål, fordi bokmålselever faktisk sjekker i ordboken. Til gjengjeld har bokmålselever mange andre feil på nynorsk da, som å skrive "man" i stedet for "ein" osv. Anonymkode: 84157...bff Med mindre du er bergenser (som meg) og hunkjønnsord ikke eksisterer. I sin tid måtte jeg slå opp alle substantiv for jeg klarte ikke høre om det var hunkjønn eller hankjønn. Anonymkode: 07399...fe7
Anonym bruker Skrevet 5. august 2020 #16 Skrevet 5. august 2020 40 minutter siden, Anonym bruker skrev: Med mindre du er bergenser (som meg) og hunkjønnsord ikke eksisterer. I sin tid måtte jeg slå opp alle substantiv for jeg klarte ikke høre om det var hunkjønn eller hankjønn. Anonymkode: 07399...fe7 Jeg ER bergenser 😅 Men nå har elevene tilgang til digital ordbok og har generelt gode retteprogram, så de fleste klarer å skrive substantiv riktig. Det er mye verre med ordene de ikke kan slå opp fordi de ikke finner dem, som an-, be- og -else ord. Eller at de insisterer på at det heter "menneskje" på nynorsk fordi det høres mer rett ut 😂 Anonymkode: 84157...bff
Anonym bruker Skrevet 5. august 2020 #17 Skrevet 5. august 2020 7 timer siden, Anonym bruker skrev: Nei. Og det er også raudvin, ikke rødvin. Anonymkode: 84157...bff Hvordan forklarer du da at "ølet" i det faste uttrykket plutselig blir neutrum? Anonymkode: 36e40...bdf
Anonym bruker Skrevet 5. august 2020 #18 Skrevet 5. august 2020 En iskald,potetgull og en julefilm så storkoser jeg meg Anonymkode: 05151...346
Anonym bruker Skrevet 5. august 2020 #19 Skrevet 5. august 2020 En iskald cola* Anonymkode: 05151...346
Anonym bruker Skrevet 5. august 2020 #20 Skrevet 5. august 2020 Denne tråden skled litt ut. 😂 Anonymkode: b1573...b22
Syngensang Skrevet 5. august 2020 #21 Skrevet 5. august 2020 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Denne tråden skled litt ut. 😂 Anonymkode: b1573...b22 Ja, og eg føler meg skuldig, men det var altså slett ikkje meininga å bruke feil kjønn på ølet mitt!! Beklagar det. Eg har alltid sagt ei øl, og sikkert ikkje skrive så mykje om det då, sidan ingen før har korrigert meg på det. Og sidan eg er litt påståelig av natur så kunne eg ikkje heilt gje meg heller. Men det kan vel stemme at øl er hannkjønn sidan det står i ordboka.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå