Gå til innhold

Inndeling av klasser på ungdomsskolen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk ditt barn skrive ned ønsker om fremtidige klassekamerater på ungdomsskolen? Ble det mye "drama" rundt dette? Fikk sønnen/datteren din gå sammen med sine venner? Og hvordan gikk overgangen når den ble en realitet?

Mulig å be om at barnet skal slippe å komme i samme klasse som en eller flere mobbere, eller vil det virke hysterisk?

Anonymkode: 32303...70d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her fikk ingen velge eller lomme med ønsker. Heldigvis!

men lærerne samarbeidet med ungdomsskolen om inndeling av klassene. 

klassene og kontaktlærer ble gjort kjent i juni Da de var på besøksdag. 

Dersom barnet blir mobbet av noen spesielle bør kontaktlærer på ungdomsskolen h fått vite dette slik at de ikke kommer I samme klasse. Du usikker så ringer du ungdomsskolen og spør. 

Anonymkode: 5684d...14d

Skrevet

Min kom ikke i klasse med noen av de hun brukte å være sammen med. Og det må være greit. Vet om flere foreldre som lagde rabalder fordi barna deres ikke kom i samme klasse som bestevennene...

Anonymkode: 03838...5a6

Skrevet

Her delte de 3 klasser fra en skole med 2 klasser fra annen skole opp i 5 klasser. Ingenting var tilfeldig, egentlig ville det holdt med 4 klasser, men pga dårlig miljø på den ene skolen vaklgt de å ha en klasse til.  Den store mobbegjengen  ble smurt utover  de 5 klasser for å løse opp det dårlige miljøet. Alle ser ut til å ha kommet  i klasse med noen som det var gunstig  at de kom i klasse med, og noen som de hadde vært mye sammen med før gjengene ble dannet OG en  de var mye sammen med nå.

Endel protester  når klassene ble kjent på våren, men innen jul var til og med foreldre til de som var misfornøyde kjempefornøyde.  Mitt barn (litt nede pår rangstigen opprinnelig) endret totalt oppfatning av  en av  mobberne. barne og ungdomskole samarbeidet masse på forhånd.

Anonymkode: e159f...e61

Skrevet

Ungdomsskolen var et mareritt for alle. Lev gjennom helvete i tre år så blir det bedre på videregående skole.

Anonymkode: fe76c...cdc

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Ungdomsskolen var et mareritt for alle. Lev gjennom helvete i tre år så blir det bedre på videregående skole.

Anonymkode: fe76c...cdc

Det  har jeg og tenkt og forberedte meg som mor mentalt på, men hos min ser det ut som 6. og 7. var hormonelt og pyton og gjengete, 8. var bare himmelsk, nye klasser, nye muligheter...Ungen  ble en helt annen. mobbeteamet som var inne på barneskolen da det  var verst sa at det oftest var fra 6. klasse og til  halvdelen av 9. som var verst... og det har stemt her...

Anonymkode: e159f...e61

Skrevet

Hos oss er det to barneskoler som slås sammen til en ungdomsskole, og elevene blir fordelt inn i nye klasser uten at foreldre får komme med ønsker. Klasseinndelingen skjer i nært samarbeid med barneskolene, som vet litt om hvem som har en uheldig på påvirkning på hverandre og bør splittes kan og hvem som trenger tryggheten ved mange kjente i klassen.

Man kunne ønske seg et par andre man ville gå i samme klasse med tidligere, men det ble mye drama: noen ønsket å gå i klasse med noen hvor ønsket ikke var gjensidig, noen ble sure hvis de ikke fikk begge ønskene oppfyllt osv osv. Det ble et sabla styr rett og slett, og umulig å tilfredsstille alle.

Noen blir litt sure i starten hvis de ikke kommer i klassen med bestevennen nå også, men det går seg som regel fort til.  

Anonymkode: ca0a6...2e9

Skrevet

Her fikk alle elevene komme med 3 ønsker, også garanterte de at man kom sammen med minst en av disse.

Dette ble gjort ved påsketider, så samarbeidet barneskole og ungdomsskolelærere om å sette sammen de nye klassene. Barna fikk vite de nye klassene og hilse på lærerne sine da de var på omvisning i våres.

Anonymkode: 0278b...7d4

Skrevet

Her var det tre skoler som skulle bli til to klasser, og fikk de komme med to ønsker. Alle fikk ett ønske oppfylt. Det var en veldig kabal. Jeg vet at noen foreldre prøvde å blande seg på forhånd, men at det ikke gikk gjennom... 

Anonymkode: eadf2...bf5

Skrevet

Her får de komme med fem ønsker og er garantert å komme sammen med minst en av disse fem. 

Skolen fokuserer i forkant på at elevene skal være bevisst på hvem som er gode læringsvenner. Bestevennen er ikke nødvendigvis den beste læringsvennen.

Barnet mitt var veldig fornøyd og fikk fire av fem ønsker oppfylt. 

Anonymkode: 9b224...d54

Skrevet

Her fikk de ikke komme med ønsker.
Venter spent på klasse inndelingen som skal komme i posten en av de nærmeste dagene

Anonymkode: df540...89c

Skrevet

Min sønn ble mobbet og då ordnet skolen det slik at han ikke kom i klasse med mobberen på ungdomsskolen. De tar litt hensyn, men ikke til hvem som er bestis med hvem osv. 

Anonymkode: b2a42...cf9

Skrevet

Det vil virke fornuftig, ikke hysterisk. Men er du ikke litt seint ute? 

Anonymkode: 75180...e5c

Skrevet
11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Her fikk ingen velge eller lomme med ønsker. Heldigvis!

men lærerne samarbeidet med ungdomsskolen om inndeling av klassene. 

klassene og kontaktlærer ble gjort kjent i juni Da de var på besøksdag. 

Dersom barnet blir mobbet av noen spesielle bør kontaktlærer på ungdomsskolen h fått vite dette slik at de ikke kommer I samme klasse. Du usikker så ringer du ungdomsskolen og spør. 

Anonymkode: 5684d...14d

Sånn var det her også. 

Anonymkode: 3e32b...8bd

Skrevet

Ingen ønsker hos oss, men skolen har sørget for at alle har kommet sammen med noen de fungerer bra med. Min sønn kom ikke sammen med noen av sine nærmeste, men med mange han spiller fotball med. Ser også at de har splittet bråkmakerne. To skoler med tre paralleller hver slås sammen til fem nye klasser. 

Skrevet

Hos oss er ungdomsskolen veldig tydelig på at det ikke går an å ønske seg noe. Men ungene fikk komme med ønsker til lærer på barneskolen, siden hun skulle gjøre noen anbefalinger tror jeg. Det hele virket svært uoffisielt. De vil i utgangspunktet at det skal være en faglig bra sammensetning og ikke vennskap som styrer.

Vår datter hadde de siste årene på barneskolen 1 jente som plaget henne veldig. Vi fikk til et møte med rektor på ungdomsskolen (hun har et par andre behov også) og da ba vi om at hun ikke skulle komme med i klasse med denne jenta. Det fikk vi da garanti for at ikke skulle skje.

Anonymkode: de087...d30

Skrevet

Alle fikke komme noen ønsker og ble garantert å komme i klasse med en av ønskene. Hvis to ønsket hverandre var de da garantert sammen.

Ikke mulighet til å ønske hvem de ikke skulle komme med.

Anonymkode: e9f19...c81

Skrevet
On 8/4/2020 at 9:09 PM, Anonym bruker said:

Fikk ditt barn skrive ned ønsker om fremtidige klassekamerater på ungdomsskolen? Ble det mye "drama" rundt dette? Fikk sønnen/datteren din gå sammen med sine venner? Og hvordan gikk overgangen når den ble en realitet?

Mulig å be om at barnet skal slippe å komme i samme klasse som en eller flere mobbere, eller vil det virke hysterisk?

Anonymkode: 32303...70d

Min største fikk sine 2 bestekamerater i klassen

mellomste fikk 1 bestevenn, + 2 gutter som han ikke var med og 5 jenter fra samme klasse fra barneskolen

minsten begynner nå og får ingen, fordi vi har flyttet

Anonymkode: c4e78...2ef

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...