Gå til innhold

Kjeveortopedtime til gutt 9 år med ADHD og autisme.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten har fått henvisningsbrev til kjeveortoped. Han har utfordringer i forhold til diagnosene, tannpuss og det at han er sent utvikla. Skal ringe i morgon og få time der søstera går. Bør jeg nevne noe av dette i telefonen. Veit at de ser veldig nøye på tannpuss der søstera går og tar på slikt blått pulver slik at det viser hvor lenge bakterier har vært der osv. 

Anonymkode: 0d4f8...f41

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei. 

Ja, viktig å nevne det i forkant slik at de kan tilrettelegge best mulig for han. Si gjerne også hvis det er noen begrensinger eller hvordan de best kan håndtere han slik at gutten din får en god opplevelse. 

hilsen mor til en med autisme 

Anonymkode: 0922c...3e6

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Gutten har fått henvisningsbrev til kjeveortoped. Han har utfordringer i forhold til diagnosene, tannpuss og det at han er sent utvikla. Skal ringe i morgon og få time der søstera går. Bør jeg nevne noe av dette i telefonen. Veit at de ser veldig nøye på tannpuss der søstera går og tar på slikt blått pulver slik at det viser hvor lenge bakterier har vært der osv. 

Jeg ville sagt noe om utfordringene barnet har. På den måten kan de tilpasse hvordan de formulerer seg og møter barnet. 

Anonymkode: 6ec66...38a

Skrevet

Ja, synes helt klart du bør si ifra.

Da vil de ta litt hensyn, ta det litt rolig og se an barnet og dets reaksjoner litt på det de gjør og sier så det blir en bedre opplevelse for barnet.

Anonymkode: 09e0a...81b

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, synes helt klart du bør si ifra.

Da vil de ta litt hensyn, ta det litt rolig og se an barnet og dets reaksjoner litt på det de gjør og sier så det blir en bedre opplevelse for barnet.

Ja,jeg vil nok si noe.  Men usikker på hva. Hos den kjegeortopeden vi bruker begynner de med plate først og så tannregulering etterpå. Usikker på hvordan han vil takle å få eks ta inn og ut plate og om han "jukser" og ikke bruker den. 🤔 HI

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja,jeg vil nok si noe.  Men usikker på hva. Hos den kjegeortopeden vi bruker begynner de med plate først og så tannregulering etterpå. Usikker på hvordan han vil takle å få eks ta inn og ut plate og om han "jukser" og ikke bruker den. 🤔 HI

Hvis han jukser med platen, så kan han risikere at det blir satt på en type tannregulering bak tennene, denne sitter fast og blir strammet med jevne mellomrom. Så setter de på vanlig regulering senere. 

Blir det utfordringer som ikke takles hos vanlig kjeveortoped, så kan han henvises til et spesialkompetansesenter, hvor de er rådyktige på alle typer utfordringer. De har sånne senter i alle de store byene, hvis jeg ikke tar helt feil. 

Anonymkode: 60dbc...455

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dere må bare prøve og se, tannlegen har erfaring også med diagnosebarn.

Om de begynner med plate først og regulering etterpå kommer ikke an på hvilken ortoped du går til, men hva som skal gjøres med bittet. Noen starter med plate, noen med bøyle, og noen går rett på regulering, tannstilling og hva som skal gjøres avgjør det.

Har en venninne som har en sønn med autisme, og der måtte de bare gi opp hele reguleringen. Han nektet, det ble umulig å gjennomføre, så han må bare leve med skjeve tenner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...