Gå til innhold

Nytt antrekk til skolestart?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjøper dere nye klær til skolestart? Jeg fikk alltid nye klær til skolestart og jeg husker jeg syntes det var veldig stas å være med å plukke ut nye klær. Gutta får alltid nytt antrekk til skolestart de også. Har dere tradisjon på dette? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, klart det. Kjøpte nye sko da vi var på ferie, og skal handle klær neste uke. Får også nytt pennal (dinosauspennalet bør byttes ut når han begynner på ungdomsskolen!), nye blyanter og sånne ting. Ny sekk også egentlig, men den han hadde fra før ser såvidt brukt ut, så det blir gammel sekk. 

Anonymkode: 8746e...83e

Skrevet

Tidligere ja, ikke nå på u.skolen. Får nye klær støtt og stadig, så tar noe av det. Får ikke på han noe annet enn treningsklær!

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, klart det. Kjøpte nye sko da vi var på ferie, og skal handle klær neste uke. Får også nytt pennal (dinosauspennalet bør byttes ut når han begynner på ungdomsskolen!), nye blyanter og sånne ting. Ny sekk også egentlig, men den han hadde fra før ser såvidt brukt ut, så det blir gammel sekk. 

Og ny sveis, selvfølgelig :)

Skrevet

Har kjøpt ny bukse, genser og sko, så blir det ny sveis neste uke. Tror ikke det blir ny t-shirt, da han har så mange. Kjøper nye klær til skolestart, hvert år. 

Anonymkode: 1e304...038

Skrevet

Har ikke tradisjon for det, nei. Klesskapene er full i klær. Tradisjon er ny sekk i 1,4 og 8. Klasse.

Skrevet

Ikke hvert år, men ved skifte av trinn eller skole hvis de ønsker det. I år ville ikke noen av de tre eldste ha nytt (8.trinn, VG1 og ny skole VG3), så da blir det ikke noe likevel. Han som skal opp i 8.klasse har fått ny sekk da.

Anonymkode: 222c6...e1c

Skrevet

Nei, de får så mye hele resten av året at både jeg og ungene er enige om at det er unødvendig. 

Anonymkode: 00fd8...2eb

Skrevet

De får til skolestart i første klasse. Videre får de påfyll etter behov.

Anonymkode: ccf7d...9be

Skrevet

Jeg er vokst opp med nye klær til skolestart og det skal mine få også. 😊

Anonymkode: dc3ec...856

Skrevet

Ja, nye klær til skolestart er en hyggelig tradisjon. Da velger ungene ny bukse, genser og t-skjorte og sko om de trenger det (og det trenger de ofte for de er enten slitt ut da halvveis i sesongen eller vokst ut av), og så en hårklipp (klipper selv da). Så legger vi klærne klart og de brukes ikke før første skoledag ☺️ Men det betyr jo også at vi ikke gjør nye innkjøp av klær tidligere på sommeren, da sparer vi det til «skolestarten». De får ny sekk i 1. klasse. Og ellers når de vokser fra den i 4. eller 5. klasse. Erfaringen er at de vokser mye opp ila. 4. klasseåret og har gjerne en helt annen smak i 5. enn når de begynner i 4. Da synes de ofte at det de likte da de begynte i 4. var barnslig. Så jeg prøver å holde igjen sekkekjøpet til 5. klasse om jeg kan.

Anonymkode: 5ef53...775

Skrevet

Absolutt ikke. Skapene er egentlig overfalle. De får klær når de trenger - og sikkert innimellon ellers også. De shopper selv, får til bursdag/jul om de ønsker seg noe spesielt eller får gavekort av venninner til bursdag osv. 

Jeg dikk ofte nye klær til skolestart. Men det var en tid hvor man handlet klær sjelden - kanskje bare to ganger i året. Og det var fortsatt billigere å sy barneklær enn å kjøpe. Derfor er det meningsløst å videreføre en tradisjon om nye klær til skolestart. 

Anonymkode: 3137e...acc

Skrevet
On 8/4/2020 at 7:19 PM, mamma til adhd gutt<3 said:

Kjøper dere nye klær til skolestart? Jeg fikk alltid nye klær til skolestart og jeg husker jeg syntes det var veldig stas å være med å plukke ut nye klær. Gutta får alltid nytt antrekk til skolestart de også. Har dere tradisjon på dette? 

Ja stort sett, men i år måtte vi også kjøpe pga han hadde vokst vannvittig mye :) Men ja han bruker og være i nye klær til skolestart :)

Anonymkode: 6274a...c3c

Skrevet

Nei, det er helt unødvendig. De får nytt tøy når de trenger det. 

Skrevet

Ja, i år ble det ny skolesekk og nye klær. Stas 😊

Skrevet

De har fått mye nye klær de siste ukene. Bruker noe av det.

Anonymkode: f830d...67b

Skrevet

På barneskolen, ja. På ungdomsskolen har de fått ansvaret for innkjøp av klær selv. De pleier å kjøpe noe nytt til skolestart, men ikke fult antrekk.

Anonymkode: 84c13...52e

Skrevet
På 4.8.2020 den 19.52, Anonym bruker skrev:

Ikke hvert år, men ved skifte av trinn eller skole hvis de ønsker det. I år ville ikke noen av de tre eldste ha nytt (8.trinn, VG1 og ny skole VG3), så da blir det ikke noe likevel. Han som skal opp i 8.klasse har fått ny sekk da.

Anonymkode: 222c6...e1c

Ikke hvert år, men ved skifte av trinn? Må barna dine ofte gå noen trinn om igjen? 😄

Her får barna nye klær rundt skolestart. Ofte pga at de uansett trenger noe nytt. 

Anonymkode: ff14b...ec5

Skrevet

Første skoledag til førstemann tror jeg vi kjøpte nye klær (men er så lenge siden at jeg faktisk er usikker🙈)

Men så har jeg gradvis fått hang up på minimalistisk livsstil, så for en god del år siden begynte vi å praktisere at vi kun kjøper ett plagg når ett annet skal ut. Jeg tror det var rundt tiden eldste startet på skolen. 

Anonymkode: 264ab...2a1

Skrevet

På barneskolen gjorde vi det, nå på u.skolen er det annerledes. Hun får generelt mer klær i løpet av året, og har bla shoppet endel i sommer, så da blir det å bruke noe av det.

Anonymkode: b5f4e...b34

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ikke hvert år, men ved skifte av trinn? Må barna dine ofte gå noen trinn om igjen? 😄

Her får barna nye klær rundt skolestart. Ofte pga at de uansett trenger noe nytt. 

Anonymkode: ff14b...ec5

Barnetrinn, mellomtrinn, ungdomstrinnet....

Anonymkode: 2008c...a9f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...