Gå til innhold

På tide å med toll på grensehandel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Regjeringen klarte utmerket å sette grensa på 0,- for netthandel fra utlandet. Dette var for p beskytte detaljhandelen i Norge, som tapte mot utenlandsk handel. Da bør de vel også være tøffe nok til å kreve toll for grensehandel?! Jeg, som bor innenfor der grensehandelen er vanlig, tenker at bedrifter langs norskegrensa fortjener samme beskyttelse som detaljhandelen. Jeg vet at det finnes en grense, men den er jo alt for høy.

Anonymkode: c5706...b03

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjønner at det koster mye penger, men det er jammen mye penger som forsvinner i moms til Sverige også. 

Skrevet

Toll er forresten for de som ønsker at vi fortsatt skal være sære og annerledes enn verden rundt oss. Toll bør fjernes fullstendig, da vil verden bli rettferdig. Det er ikke rettferdig at vi med våre oppblåste pengesummer skal få kinesere til å jobbe for oss.

Anonymkode: 9bebc...46e

Skrevet

Ja, grensen for tollfri svenskehandel bør settes så lavt at det ikke lønner seg å reise over.

Norge taper mangfoldige milliarder årlig på svenskehandelen, i form av mange tapte avgifter til både stat og kommune. Mange arbeidsplasser går tapt i Norge, kommunene på norskesiden av grensen taper.

Det er ikke de som kunne trengt det mest, som drar på svenskehandel. De som har aller minst, de har ikke råd til å dra på svenskehandel. Så de som drar dit, de har råd til å handle i Norge også. Så kunne vi beholdt mer av verdiene i eget land og heller gitt bedre støtte til de som faktisk trenger det mest.

Anonymkode: 8b378...842

Skrevet

Jeg synes ikke grensen bør settes ved 0,- for alle varer. Det bør ikke være noe problem at lille Lise ikke har rukket å spise opp isen sin eller at Bestefar Einar har med en halv boks snus når de kommer til grensen, men ellers synes jeg det stort sett burde vært toll, ja, spessielt på alkohol og tobakk.

Anonymkode: 9e0fb...e57

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja, grensen for tollfri svenskehandel bør settes så lavt at det ikke lønner seg å reise over.

Norge taper mangfoldige milliarder årlig på svenskehandelen, i form av mange tapte avgifter til både stat og kommune. Mange arbeidsplasser går tapt i Norge, kommunene på norskesiden av grensen taper.

Det er ikke de som kunne trengt det mest, som drar på svenskehandel. De som har aller minst, de har ikke råd til å dra på svenskehandel. Så de som drar dit, de har råd til å handle i Norge også. Så kunne vi beholdt mer av verdiene i eget land og heller gitt bedre støtte til de som faktisk trenger det mest.

Anonymkode: 8b378...842

Likevel klarer Norge generelt, og matvarehandelen spesielt, seg aldeles utmerket.

Anonymkode: cbfc0...85c

Skrevet

enig med HI!

Anonymkode: 96e84...6a7

Skrevet
19 timer siden, Anonym bruker skrev:

Regjeringen klarte utmerket å sette grensa på 0,- for netthandel fra utlandet. Dette var for p beskytte detaljhandelen i Norge, som tapte mot utenlandsk handel. Da bør de vel også være tøffe nok til å kreve toll for grensehandel?! Jeg, som bor innenfor der grensehandelen er vanlig, tenker at bedrifter langs norskegrensa fortjener samme beskyttelse som detaljhandelen. Jeg vet at det finnes en grense, men den er jo alt for høy.

Ja!  Vi løser problemet med å øke priser og avgifter!! 
Hvorfor ikke jobbe med problemet gjennom å senke priser for å få bort grensehandel. Gjøre det mer attraktivt å handle her.
Når en flaske Imsdal koster 11 kr i Sverige og 28 kr i Norge er det fan noe som er galt. Skjønner godt at folk drar på harryhandel. Det er svinedyrt i norske butikker. 

Anonymkode: 803c8...094

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor ikke jobbe med problemet gjennom å senke priser for å få bort grensehandel. Gjøre det mer attraktivt å handle her.
Når en flaske Imsdal koster 11 kr i Sverige og 28 kr i Norge er det fan noe som er galt. Skjønner godt at folk drar på harryhandel. Det er svinedyrt i norske butikker. 

Men hva med oss som bor en dagsreise fra svenskegrensa? Vi klarer da fint å betale det maten koster i norske butikker. 

Det å få billig sprit og bacon er ikke en menneskerett. 

Anonymkode: 055fe...32d

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men hva med oss som bor en dagsreise fra svenskegrensa? Vi klarer da fint å betale det maten koster i norske butikker. 

Det å få billig sprit og bacon er ikke en menneskerett. 

Anonymkode: 055fe...32d

Jeg klarer også å betale maten i norske butikker. Det er ikke det det er snakk om. Jeg klarer også å kjøpe et par bukser til 3000kr, men det gjør jeg ikke.

Og slutt å snakke om bacon, godteri, alkohol og brus hver eneste gang det er snakk om grensehandel! Det er dobbelt så stort utbud i butikkene i Sverige så det finnes andre matvarer enn bacon og godteri serru.

Skrevet
36 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg klarer også å betale maten i norske butikker. Det er ikke det det er snakk om. Jeg klarer også å kjøpe et par bukser til 3000kr, men det gjør jeg ikke.

Og slutt å snakke om bacon, godteri, alkohol og brus hver eneste gang det er snakk om grensehandel! Det er dobbelt så stort utbud i butikkene i Sverige så det finnes andre matvarer enn bacon og godteri serru.

Nordmenn som grensehandler bruker over halvparten av pengene på tobakk, alkohol, brus/mineralvann og godteri.(Totaltallet inkluderer verdien av klær, husholdningsprodukert, sportsutstyr osv. Prosenten som brukes til vanlig mat og dagligvarer er derfor på knapt 34% )

Akkurat hvor mye som går på bacon vet jeg ikke, men uansett blir det brukt veldig mye penger på ting som er lite sunne.

https://www.ssb.no/varehandel-og-tjenesteyting/artikler-og-publikasjoner/dette-handler-vi-over-grensa

Skrevet
18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nordmenn som grensehandler bruker over halvparten av pengene på tobakk, alkohol, brus/mineralvann og godteri.(Totaltallet inkluderer verdien av klær, husholdningsprodukert, sportsutstyr osv. Prosenten som brukes til vanlig mat og dagligvarer er derfor på knapt 34% )

Akkurat hvor mye som går på bacon vet jeg ikke, men uansett blir det brukt veldig mye penger på ting som er lite sunne.

https://www.ssb.no/varehandel-og-tjenesteyting/artikler-og-publikasjoner/dette-handler-vi-over-grensa

Hvorfor er det viktig hva de handler? Det selges enorme mengder bacon, brus, tobakk og godteri i norske butikker også, hvem skal da kritiseres for det?

Folk elsker å trekke frem bacon og tobakk fordi det på et merkelig vis rettferdiggjør for klasseforakten deres.

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor er det viktig hva de handler? Det selges enorme mengder bacon, brus, tobakk og godteri i norske butikker også, hvem skal da kritiseres for det?

Folk elsker å trekke frem bacon og tobakk fordi det på et merkelig vis rettferdiggjør for klasseforakten deres.

Det er vesentlig for debatten av flere grunner. Det ene er for å vurdere hvor store tap staten har på grunn av tapte avgifter. En annen ting er at økt bruk av alkohol, tobak og muligens også godteri fører til økte utgifter for helsevesenet.

Det har vært mange argumenter om viktigheten av grensehandel på grunn av ulike typer helsekost og medisiner. Da er det greit å vite at det i peaksiss utgjør en veldig liten del av det folk faktisk kjøper. Jeg vil tro det er ganske vanlig å reise for å kjøpe alergimat eller liknende, men å ende opp med å bruke mer penger på alkohol, tobakk, brus og andre usunne ting siden det er så billig.

Skrevet
22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er vesentlig for debatten av flere grunner. Det ene er for å vurdere hvor store tap staten har på grunn av tapte avgifter. En annen ting er at økt bruk av alkohol, tobak og muligens også godteri fører til økte utgifter for helsevesenet.

Dette tror jeg ikke noe på. Jeg tror de aller fleste som drar «bacon og tobakk»-kortet gjør det for å styrke stereotypen «harryhandleren». Det brukes nedsettende, og ikke ut fra en bekymring for manglende avgifter til en overfylt statskasse eller folkehelsa.

Skrevet

Jeg tenker at en solid dose bompenger ville gjort susen. Pengene de tjente der, kunne brukes til å få ned bompengene andre steder i Norge.

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette tror jeg ikke noe på. Jeg tror de aller fleste som drar «bacon og tobakk»-kortet gjør det for å styrke stereotypen «harryhandleren». Det brukes nedsettende, og ikke ut fra en bekymring for manglende avgifter til en overfylt statskasse eller folkehelsa.

Det er det muøog at noen gjør, akkurat som noen drar frem "diettmat" og medisiner som grunn atl at det bør være åpent. 

Hvis man vil diskutere en innstramming er det ganske vesentlig å kjenne fakta, uansett om det er slik man ønsker eller ikke. En ting jeg gjerne skulle hatt statistikk på er inntekten og formuen til de som grensehandler i forhold til de som ikke gjør det og om det gjør noen fprskjell på hva de kjøper. Jeg vet ikke om grensehandelen fører til at de fattigste får kjøpt nødvendig mat eller om det stort sett er de mer vellstående som kjøper det meste. Det synes jeg hadde vært vesentlig å vite for å kunne vurdere de positive sidene ved handelen.

Skrevet

Tråden er ryddet for avsporinger.

Admin

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Senke prisene i Norge.. tenker du da at den norske bonden skal få mindre betalt for produktene sine, eller at du og jeg må ned i lønn? Vi kan ikke sammenligne oss med Sverige. En venninne i helsevesenet i Norge tjener 550000 i året. Hun vurderte å flytte til Sverige, og sjekket derfor hva lønn i tilsvarende yrke ville være. Svaret var 330000.

Anonymkode: a4e12...9c7

Skrevet
1 time siden, prekæs skrev:

Jeg tenker at en solid dose bompenger ville gjort susen. Pengene de tjente der, kunne brukes til å få ned bompengene andre steder i Norge.

Godt forslag! 👍🏼

Anonymkode: ee26e...1df

Skrevet

Håper ikke det blir toll. For jeg kjøper krem på apoteket i Svergie, da jeg har kraftig eksem. Og sparer 100 kr tuben på det, og bruker flere tuber i måneden. Jeg har og dårlig råd, så vil gjerne slippe å kjøpe de her. Kjøper ikke så mye mat, da jeg ikke synes det er så billig, skal man ha kvalitets mat. 

Men siden jeg ikke har bil, så er jeg sjelden i Sverige selv. Men familie og nære venner, kjøper alltid med noen kremer for meg.

Anonymkode: 3c1d0...933

Skrevet (endret)
På 4.8.2020 den 11.27, Anonym bruker skrev:

Helt enig! Er absolutt for toll på grensehandel😊

Endret av Hengebukksvinet

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...