Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva tenker dere? Mulig jeg er urimelig, men vi har 4 bsrn i alder 3-14. Nå har min eldste datter fått lov til å ha med seg sin «soulmate» på hyttetur med oss. Denne jenta kjenner vi godt, de har vært venninner siden barnehagen. I forkant av turen var det mye mas, også fra de to nest eldste om at hun kunne være med. De så nok for seg masse lek og koselige gjøremål sammen med storesøster og venninnen. 
jeg sovna på sofaen i går og våkner av at mindre på 3 skriker pga de store ler høyt. De murer seg inne på rommet hele dagen, misfornøyde og sure om jeg ber de gå ut. Vekket de 10 til frokost. Nå måtte jeg igjen snakke til de,de holder det gående...I morgen har vi en aktivitet og de må stå opp 08.30. Da er det greit å sove til 01 mener jeg. De må ha noe å rette seg etter de også. Er jeg kjip?

Anonymkode: 709b2...d7b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvfølgelig er du kjip, det skal foreldre være når ungene blir ungdommer 😉

De skal teste grenser, pushe litt, være påståelige og vite alt best selv. 

Høres ut som en helt normal utvikling. 

Anonymkode: 7c282...060

Skrevet

Jeg tenker at du kan gi de litt slack. De er 14 år. Det er klart at de ikke synes det er kjempestas å henge med småsøsken.....

Jeg vet ikke helt hva du hadde sett for deg da, barnevakt? Selvsagt skal man sette grenser, men man må også senke forventningene litt. Det er ganske normalt at de ønsker å holde seg for seg selv. De ønsker sikkert å ha litt Space.

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

De så nok for seg masse lek og koselige gjøremål sammen med storesøster og venninnen. 

Det er snakk om to 14 år gamle jenter? Her burde du virkelig ha senket forventningene til de yngre søsknene. Forventet du at tenåringene skulle ha ansvaret for å underholde søsken?

Anonymkode: fa926...b06

Skrevet

Du kan ikke forvente at to på 14 år vil leke med de mindre. La de vært tenåringer og snakke om d tenåringer gjør. La de få tid til seg selv. La de få fine sommerminner, INGEN synes d er gøy å leke med småsøsken sånn, det er nok mye pga plikt.

Gud, kjente jeg fikk vondt av de store jentene.

Anonymkode: 66e67...b77

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva tenker dere? Mulig jeg er urimelig, men vi har 4 bsrn i alder 3-14. Nå har min eldste datter fått lov til å ha med seg sin «soulmate» på hyttetur med oss. Denne jenta kjenner vi godt, de har vært venninner siden barnehagen. I forkant av turen var det mye mas, også fra de to nest eldste om at hun kunne være med. De så nok for seg masse lek og koselige gjøremål sammen med storesøster og venninnen. 
jeg sovna på sofaen i går og våkner av at mindre på 3 skriker pga de store ler høyt. De murer seg inne på rommet hele dagen, misfornøyde og sure om jeg ber de gå ut. Vekket de 10 til frokost. Nå måtte jeg igjen snakke til de,de holder det gående...I morgen har vi en aktivitet og de må stå opp 08.30. Da er det greit å sove til 01 mener jeg. De må ha noe å rette seg etter de også. Er jeg kjip?

Du våknet av at minste på 3 skriker? Det er jo din jobb å passe på ungen din på 3 år, ikke tenåringene sin jobb. De har sikkert tidenes ferie sammen, venner betyr alt i den alderen. 

Ja jeg syns du er urimelig! Min eldste er 14 år selv og jeg spør sjelden om han kan leke med minste på 4 med mindre han foreslår det selv. 

Har også 4 barn mellom 14-4 år. 

Anonymkode: 18bf0...186

Skrevet

Jeg syns du skal la de store få holde på mye mer med sitt. Ikke press dem til å være med resten av familien så mye. De kan vel sove litt lenger enn til 10 - de er tenåringer og det er sommerferie. 

Anonymkode: 7ee18...b29

Skrevet

Du høres utrolig kjip ut! La de store jentene kose seg på ferie 

Anonymkode: 07114...0dd

Skrevet
16 timer siden, Sommerkroppen 2029 skrev:

Jeg tenker at du kan gi de litt slack. De er 14 år. Det er klart at de ikke synes det er kjempestas å henge med småsøsken.....

Jeg vet ikke helt hva du hadde sett for deg da, barnevakt? Selvsagt skal man sette grenser, men man må også senke forventningene litt. Det er ganske normalt at de ønsker å holde seg for seg selv. De ønsker sikkert å ha litt Space.

Nei, langt ifra jeg trenger ikke barnevakt til de på 12 og 8 år😂Når hun er med oss uten venninne, hjrmme også så har de jentene masse morro sammen. Nå er det bare triste greier... De ønsker å sove, helst til 14, og sutrer fordi vi skal på topptur i morgen....Har hatt 2 tenåringer som nå er voksne, kjenner ikke sånt igjen fra den gang nei....

Skrevet

Å ja, nå ser jeg alle svarene her, tydelig blir det jo at jeg har flotte jenter som er vant til å ta vare på hverandre og heldigvis ikke bortskjemte. Her i familien så er alle sammen om alt. Det gjelder tydeligvis ikke min datters venninne. Å ta hensyn til hverandre er en ting vi har prioritert høyt. Og når man velger det beste rommet(selv om det ligger rett ved siden av 3-åringens) så må man faktisk ta hensyn så hun ikke våkner. Normal folkeskikk det☺️

Skrevet

Jeg hadde ingen interesse som regel av å henge med lillebror på 2 når jeg var 14... Kunne være barnevakt, men da fikk jeg betalt. 

«Familieferie» er ikke så stor interesse for tenåringer. La de styre tiden litt selv. Venner er det viktigste i den alderen ;) familie er vedheng.

Det er din jobb å se etter de andre barna og aktivisere dem:)

Anonymkode: 924e9...402

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Å ja, nå ser jeg alle svarene her, tydelig blir det jo at jeg har flotte jenter som er vant til å ta vare på hverandre og heldigvis ikke bortskjemte. Her i familien så er alle sammen om alt. Det gjelder tydeligvis ikke min datters venninne. Å ta hensyn til hverandre er en ting vi har prioritert høyt. Og når man velger det beste rommet(selv om det ligger rett ved siden av 3-åringens) så må man faktisk ta hensyn så hun ikke våkner. Normal folkeskikk det☺️

Det er kanskje en grunn til at datteren din ville ha med en venninne på familieferie?

Anonymkode: e2d4a...d17

Skrevet

Nå trur jeg de fleste her misforsto. Dersom 14 åringene bråker og vekker yngre søsken er det så klart innafor å si i fra. Tenker du formulerte deg litt dårlig. Du fikk det til å høres ut som om at du har en forventning til at 14 åringene skal leke/aktivisere og passe på yngre søsken. Videre at de skulle interessere seg for familieferier /aktiviteter ... 

Klart man kan stille krav og at de skal vise hensyn. Men da etter alder. 

Anonymkode: 924e9...402

Skrevet

At «alle skal være sammen om alt» når 14-åringen har med seg en venninne synes jeg er urealistisk. Det er annerledes når kun søsken er sammen kontra når den ene har med seg en venninne.

Allikevel tenker jeg at de skal vise normal folkeskikk og høflighet, de kan fint være sammen med de små innimellom og de bør være positive til enkelte fellesaktiviteter. Har man fått lov til å være med noen på ferie så er det ufint å mure seg inne på et rom eller sove bort hele dagen.

Anonymkode: 7a699...240

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, langt ifra jeg trenger ikke barnevakt til de på 12 og 8 år😂Når hun er med oss uten venninne, hjrmme også så har de jentene masse morro sammen. Nå er det bare triste greier... De ønsker å sove, helst til 14, og sutrer fordi vi skal på topptur i morgen....Har hatt 2 tenåringer som nå er voksne, kjenner ikke sånt igjen fra den gang nei....

Igjen, de er to fjortenåringer. De har hverandre og trenger ikke selskap av mindre søsken. Helt naturlig. Dette er nok bare uvant for deg. Har ingenting å gjøre med at de er uforskammet, det er heeeelt normalt å ikke ønske å «leke» med småsøsken når man er fjorten😉

Skrevet
10 timer siden, Sommerkroppen 2029 skrev:

Igjen, de er to fjortenåringer. De har hverandre og trenger ikke selskap av mindre søsken. Helt naturlig. Dette er nok bare uvant for deg. Har ingenting å gjøre med at de er uforskammet, det er heeeelt normalt å ikke ønske å «leke» med småsøsken når man er fjorten😉

Rart det er så stor forskjell hjemme og her på hytta da....

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Rart det er så stor forskjell hjemme og her på hytta da....

Leker disse to fjortisene med småsøsknene hjemme?

Skrevet
7 minutter siden, Sommerkroppen 2029 skrev:

Leker disse to fjortisene med småsøsknene hjemme?

Javisst! Rett som det er, venninnen er veldig mye hos oss og småsøsknene er veldig glad i henne og ditto 😊

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Javisst! Rett som det er, venninnen er veldig mye hos oss og småsøsknene er veldig glad i henne og ditto 😊

De er nok under «ombygging» da😉 ting skjer kjapt gjennom hele tenåringsfasen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...