Gå til innhold

Munnbind i stoff....like gode?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vurderer å kjøpe ett par munnbind i stoff, feks fra zalando. Er disse like grei som de engangsmunnbind fra apotek?? 

Anonymkode: 436f0...863

Videoannonse
Annonse
Skrevet

nei, de er absolutt ikke like gode. I tillegg har du utfordringen men at hjemmesydde munnbind/munnbind i stoff er tenkt brukt flere ganger. Det gjør at du kanskje tar det av og på igjen uten å kokvaske det i mellomtiden, At du ta må munnbindet som er fuktig og potensielt fult av bakterier/virus, at du må ta deg i ansiktet for å ta det av/på for å spise/drikke etc

Anonymkode: 3393a...567

Skrevet

Nei, ikke like gode, men gode nok og bedre enn ingenting. Det beste er jo N95 som brukes av helsepersonell mot dråpesmitte, men det er ikke realistisk at hele befolkningen skal gå rundt med slikt. 

Skrevet

Jeg har tenkt litt på om jeg skal sy opp litt ansiktsmasker for å ha i bakhånd, så jeg satt å leste meg litt opp på dette igår, eller prøvde rettere sagt, var ikke så lett å finne skikkelig info om det. Mye "fram og tilbake" info følte jeg, så jeg ble ikke særlig klokere.

Men når man ser til Usa og typen folk flest bruker der.....hva slags type er der det som tydeligvis er god nok der? Er det bare at det er bedre enn ingenting liksom? Har jo sett litt av de her i landet også i det siste(antageligvis utenlandske turister).

Etter det jeg har forstått(altså lest) så kan stoffmasker(og ikke medisinske) hindre en fra å smitte andre, men de beskytter ikke mot å bli smittet. Men uansett, smitten vil til en viss grad bli hindret i å spredes.

Anonymkode: 5c4b9...87a

Skrevet

Bare husk at hvis du er asymptomatisk smittet med et slik et kan du gå rundt som en smittebombe. Munnbindet blir gjennomtrukket av pust med virus og såvidt fuktig (særlig hvis du trekker det ned slik at utpusten på nesen kommer på utsiden av munnbindet), du tar på munnbindet for å rette på det, ta det av, legge det i vesken, drikke eller hva som helst, du får masse virus på fingrene som du sprer over alle overflater. Bare se på videoer fra land hvor munnbind er i hyppig bruk, og se hvor mye rart folk gjør med munnbind på. 

Munnbind er noe av det ekleste jeg ser for tida. Har knapt sett noen som klarer å bruke det riktig. 

Anonymkode: 68f07...d7d

Skrevet
18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har tenkt litt på om jeg skal sy opp litt ansiktsmasker for å ha i bakhånd, så jeg satt å leste meg litt opp på dette igår, eller prøvde rettere sagt, var ikke så lett å finne skikkelig info om det. Mye "fram og tilbake" info følte jeg, så jeg ble ikke særlig klokere.

Men når man ser til Usa og typen folk flest bruker der.....hva slags type er der det som tydeligvis er god nok der? Er det bare at det er bedre enn ingenting liksom? Har jo sett litt av de her i landet også i det siste(antageligvis utenlandske turister).

Etter det jeg har forstått(altså lest) så kan stoffmasker(og ikke medisinske) hindre en fra å smitte andre, men de beskytter ikke mot å bli smittet. Men uansett, smitten vil til en viss grad bli hindret i å spredes.

Masker er primært for at du ikke skal smitte andre. For å hindre at du selv blir smittet må du ha åndedrettsvern

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Masker er primært for at du ikke skal smitte andre. For å hindre at du selv blir smittet må du ha åndedrettsvern

Ja, men det er jo dårlig opplyst for de som ikke vet. Derfor det er litt paradoksalt at de som bruker masker her til lands er de som er mest redd for å bli smittet. Samme med å gå med engangshansker på handletur, så fullstendig misforstått, men igjen pga dårlig informasjon. Vi får høre at det ikke har hensikt, men ikke hvorfor.

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Bare husk at hvis du er asymptomatisk smittet med et slik et kan du gå rundt som en smittebombe. Munnbindet blir gjennomtrukket av pust med virus og såvidt fuktig (særlig hvis du trekker det ned slik at utpusten på nesen kommer på utsiden av munnbindet), du tar på munnbindet for å rette på det, ta det av, legge det i vesken, drikke eller hva som helst, du får masse virus på fingrene som du sprer over alle overflater. Bare se på videoer fra land hvor munnbind er i hyppig bruk, og se hvor mye rart folk gjør med munnbind på. 

Munnbind er noe av det ekleste jeg ser for tida. Har knapt sett noen som klarer å bruke det riktig. 

Husk: virus samlet opp inne i munnbindet betyr tilsvarende færre virus spred ut i lufta og inn i nese og munn på tilfeldige forbibaserende.

Stoffmasker beskytter dessverre ikke like bra som de profesjonelle maskene, til gjengjeld er de mye billigere i bruk og sannsynligvis mer behagelig i bruk. Dermed er det lettere å få folk til å bruke dem.

Anonymkode: 6ed51...cc7

Skrevet

Jeg har lagd noen av disse nettopp for å forhindre at jeg ikke smitter andre (som er hovedårsaken til disse, og de kirurgiske munnbindene som blir bruk). Skal du ha noe som beskytter deg må du opp i N95 masker og de er vel forbeholdt helsepersonell nå.

Skal man lage selv er det viktig med tykt nok stoff, nok lag (helst tre), og sy gjerne en lomme slik at du kan legge inn egenlagd filter (kaffefilter, eller andre type filter som kan byttes ut). Oppbevar de i en ziplock pose når de ikke er i bruk, skill mellom bruke og nye, og kokvask de mellom hver gang, i verstefall frys de :)

Anonymkode: 49b46...89e

Skrevet

Jeg har bestilt en 10 pakning med sånne fra Zalando. Jeg må ha i 100% bomull, grunnet kraftig allergi, og eksem i ansiktet. Og har jeg 10 stk, kan jeg passe på å bytte de ofte, og la de ligge så lenge at bakteriene dør. Jeg er ikke ute daglig heller. Og jeg tenker det er bedre enn ikke noe. 

Anonymkode: 09885...421

Skrevet

Er det noen som bruker munnbind i Norge? Utenom helsepersonell?

Anonymkode: 14fd4...c5e

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sett det en del i det siste ja, særlig på kjøpesentre. Mulig noen av de er utenlandske turister, men også nordmenn har jeg sett bruke det.

Skrevet
22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ser mange bruke munnbind  hvor jeg bor, og synes det er flott at folk gjør det. 

Anonymkode: c7e98...b4e

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Husk: virus samlet opp inne i munnbindet betyr tilsvarende færre virus spred ut i lufta og inn i nese og munn på tilfeldige forbibaserende.

Stoffmasker beskytter dessverre ikke like bra som de profesjonelle maskene, til gjengjeld er de mye billigere i bruk og sannsynligvis mer behagelig i bruk. Dermed er det lettere å få folk til å bruke dem.

I lufta hadde de tross alt blitt uttynnet, ikke konsentrert på overflatene folk først tar på og så tar på telefonen sin, lommebok, og så neste overflate og så videre. 

Skrevet
22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

I lufta hadde de tross alt blitt uttynnet, ikke konsentrert på overflatene folk først tar på og så tar på telefonen sin, lommebok, og så neste overflate og så videre. 

I fare fir å være flåsete, det er ingen som kommer til å puste inn telefonen din. Viruset må inn i kroppen for å være farlig, så med god håndhygiene er det ikke farlig å få virus på hendene. Luftsmitte er mye vanskeligere å beskytte seg mot, det er derfor masker anbefales så mange steder.

Skrevet

Jeg bruker maske (hjemmelaget) når jeg er ute blant folk. En slik maske er for å beskytte de andre, ikke deg selv. Den skal vaskes på minst 60 grader mellom hver gang du tar den på.

Hvis folk trekker hodet ut av rompa så ser nok flere verdien av å beskytte alle de andre mot en selv, sånn rent smittevernmessig.

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja, men det er jo dårlig opplyst for de som ikke vet. Derfor det er litt paradoksalt at de som bruker masker her til lands er de som er mest redd for å bli smittet. Samme med å gå med engangshansker på handletur, så fullstendig misforstått, men igjen pga dårlig informasjon. Vi får høre at det ikke har hensikt, men ikke hvorfor.

Det er ikke dårlig opplyst, det gjelder bare å følge med på de riktige kildene. Jeg følger med sånn passe, er temmelig lei alt som skrives om Covid19 av medier som skriver bare for å skrive, virker det som noen ganger. Men det har stadig blitt opplyst om at munnbind / maske beskytter mest andre mot smitte. De samme gjelder det med at masker kun skal brukes en gang, uansett om det er engangs eller fleregangs. Engangsmasker skal kastet (på en trygg plass) og fleregangs skal pakkes ned og vaskes på minimum 60 grader. Det har blitt gjentatt flere ganger, og likevel drar folk maskene sine ned, legger dem fra seg osv osv.  Da er de tingen hjelp i dem, snarere tvert i mot. 

Og en eller annen som skrev her at man for sikkerhets skyld kunne fryse maskene....  Virus dør ikke av å fryses. 

Anonymkode: 0f6a4...a65

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...