Gå til innhold

Barsel- og barnepleier


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Noen som jobber som dette eller har jobbet med det som vil dele litt hva arbeidsdagen og oppgavene går ut på? 😊

Så tilfeldigvis en utlyst stilling, og trodde ikke sykehusene brukte barnepleiere lenger men kun sykepleiere og jordmødre. Så da ble jeg nysgjerrig på jobben! Hva er lønna i en slik stilling?

 

Det høres ut som en fin jobb 😊

Anonymkode: e549c...21e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du vet dette krever fagbrev som barsel -og barnepleier? Har du det? Da vet du vel hva jobben går ut på. Vi har fortsatt denne yrkesgruppen i vår føde/barselavdeling (heldigvis), dyktige,kompetente damer med faglig kunnskap og mye erfaring. Har du fagbrev er det bare og søke, men tipper det er mange om beinet, få og fallende antall stillinger som du sier og mange som har utdanningen uten relevant jobb. 

Anonymkode: 2079b...c9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du vet dette krever fagbrev som barsel -og barnepleier? Har du det? Da vet du vel hva jobben går ut på. Vi har fortsatt denne yrkesgruppen i vår føde/barselavdeling (heldigvis), dyktige,kompetente damer med faglig kunnskap og mye erfaring. Har du fagbrev er det bare og søke, men tipper det er mange om beinet, få og fallende antall stillinger som du sier og mange som har utdanningen uten relevant jobb. 

Anonymkode: 2079b...c9f

Selvsagt vet jeg at det krever utdannelse/fagbrev og kompetanse. Jeg lurte på hvordan denne jobben er fordi jeg ikke har dette fagbrevet og ble nysgjerrig på arbeidshverdagen til barsel- og barnepleiere som ikke har sykepleier i bunn. 
 

Skal altså ikke søke på stillingen som var utlyst på en annen kant av landet, jeg ble bare oppmerksom på at denne type stilling fremdeles brukes og hadde lyst på mer info fra noen med erfaring 😊

Anonymkode: e549c...21e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg lå på barsel hadde jeg nesten bare kontakt med barnepleiere. Jordmor så jeg lite til. De kom inn for å ta målinger av meg, ellers var det barnepleierne som hadde ansvaret for rommet mitt. Men de hadde altså en jordmor bak seg som de konfererte med ved behov og som har hovedansvaret. Nå var jo jeg frisk, men måtte være til sammen fem dager på barsel pga diverse utfordringer med barnet. Det ble født litt prematurt og var bl.a sugesvakt. Vi jobbet en del med ammingen bl.a. som de altså hjalp med. Han måtte mates hver 3.time så det holdt de kontroll over, førte skjema og hentet MME. De veide og fulgte med på vekten hans, viste hvordan vi badet ham, observerte at han begynte å bli gul og fikk dermed kontrollert bilirubin. De tok og passet på temperaturen hans siden han slet med å holde varmen. En dag måtte de pakke han godt inn på brystet mitt for å unngå varmekasse. Ene barnepleieren viste meg bæretuben de hadde på barsel som jeg kunne låne. De tok hørselstest av barnet og gav beskjed om når det var barnelegeundersøkelse og passet på at vi kom oss på videre undersøkelser på barneklinikken. Ellers gav de diverse generelle tips.

Anonymkode: 845ed...87a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du vet dette krever fagbrev som barsel -og barnepleier? Har du det? Da vet du vel hva jobben går ut på. Vi har fortsatt denne yrkesgruppen i vår føde/barselavdeling (heldigvis), dyktige,kompetente damer med faglig kunnskap og mye erfaring. Har du fagbrev er det bare og søke, men tipper det er mange om beinet, få og fallende antall stillinger som du sier og mange som har utdanningen uten relevant jobb. 

Anonymkode: 2079b...c9f

Det finnes ikke et fagbrev som heter barsel- og barnepleier. Faget er en videreutdanning på høyskolenivå (60 stp) for helsefagarbeidere.

Anonymkode: e33e6...775

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Da jeg lå på barsel hadde jeg nesten bare kontakt med barnepleiere. Jordmor så jeg lite til. De kom inn for å ta målinger av meg, ellers var det barnepleierne som hadde ansvaret for rommet mitt. Men de hadde altså en jordmor bak seg som de konfererte med ved behov og som har hovedansvaret. Nå var jo jeg frisk, men måtte være til sammen fem dager på barsel pga diverse utfordringer med barnet. Det ble født litt prematurt og var bl.a sugesvakt. Vi jobbet en del med ammingen bl.a. som de altså hjalp med. Han måtte mates hver 3.time så det holdt de kontroll over, førte skjema og hentet MME. De veide og fulgte med på vekten hans, viste hvordan vi badet ham, observerte at han begynte å bli gul og fikk dermed kontrollert bilirubin. De tok og passet på temperaturen hans siden han slet med å holde varmen. En dag måtte de pakke han godt inn på brystet mitt for å unngå varmekasse. Ene barnepleieren viste meg bæretuben de hadde på barsel som jeg kunne låne. De tok hørselstest av barnet og gav beskjed om når det var barnelegeundersøkelse og passet på at vi kom oss på videre undersøkelser på barneklinikken. Ellers gav de diverse generelle tips.

Anonymkode: 845ed...87a

Høres ut som en givende og fin jobb! Tipper det er mange om beinet på disse stillingene 😊

Anonymkode: e549c...21e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du vet dette krever fagbrev som barsel -og barnepleier? Har du det? Da vet du vel hva jobben går ut på. Vi har fortsatt denne yrkesgruppen i vår føde/barselavdeling (heldigvis), dyktige,kompetente damer med faglig kunnskap og mye erfaring. Har du fagbrev er det bare og søke, men tipper det er mange om beinet, få og fallende antall stillinger som du sier og mange som har utdanningen uten relevant jobb. 

Anonymkode: 2079b...c9f

Du aner jo ikke hva du snakker om🤣og du tror du kan belære hi😝

Anonymkode: dce7e...cd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Høres ut som en givende og fin jobb! Tipper det er mange om beinet på disse stillingene 😊

Anonymkode: e549c...21e

Ja, enig. Synes også det virker som en veldig kjekk jobb :)

Anonymkode: 845ed...87a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du aner jo ikke hva du snakker om🤣og du tror du kan belære hi😝

Anonymkode: dce7e...cd8

Aner jeg ikke hva jeg snakker om? Hva mener du? Det aner jeg veldig godt, jobber på føde/barsel, det kan selvfølgelig være ulikt fra sted til sted. På meg virket det som hun hadde tenkt å søke uten fagbrev, noe hun har avkreftet, så da er vi enige. Jobben går hos oss mye ut på det som er skrevet over samt å vaske fødestuer😉

Anonymkode: 2079b...c9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...