Gå til innhold

Sukk fikk kjeft så det holdt av arbeidsgiver...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vi har vært på ferie og kom hjem fredag. Det er snakk om en uke i en fornøyelsespark og litt fjellturer. 
Barna og jeg er blitt skikkelig forkjølet, og har derfor fått råd om å teste oss i tilfelle. Dette gjør vi selvsagt og fått beskjed om å komme i morgen. 
Problemet er da at jeg ikke kan dra på jobb i barnehagen og må derfor vente på resultat. Arbeidsgiver mener at dette gjorde jeg med vilje og ble skikkelig sint😳😳😳 

Hva gjør man da egentlig??

Anonymkode: c909c...236

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ble du syk i helgen eller kunne du fikset dette før helgen?

ellers er det uprofesjonelt av en leder å bli sint og beskylde deg for å gjøre det med vilje. 

Anonymkode: 17daf...c9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Vi har vært på ferie og kom hjem fredag. Det er snakk om en uke i en fornøyelsespark og litt fjellturer. 
Barna og jeg er blitt skikkelig forkjølet, og har derfor fått råd om å teste oss i tilfelle. Dette gjør vi selvsagt og fått beskjed om å komme i morgen. 
Problemet er da at jeg ikke kan dra på jobb i barnehagen og må derfor vente på resultat. Arbeidsgiver mener at dette gjorde jeg med vilje og ble skikkelig sint😳😳😳 

Hva gjør man da egentlig??

Anonymkode: c909c...236

Ja, for du ble forkjølet med vilje.. 🙄For en idiot av en sjef. Du gjør slik helsedirektoratet sier man skal gjøre, altså holde deg hjemme til du har fått svar på korona testen.

https://tjenester.helsenorge.no/veileder?Query=Questionnaire%2F305

Anonymkode: 0da69...884

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk symptomer i natt og ble gradvis verre utover dagen. Samme med barna. Sår hals, snørrete nese. 
Vi ringte legevakt og fikk ordnet testing, men siden vi bor på landet, måtte dette bli imorgen tidlig og holde oss hjemme.

Anonymkode: c909c...236

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi har vært på ferie og kom hjem fredag. Det er snakk om en uke i en fornøyelsespark og litt fjellturer. 
Barna og jeg er blitt skikkelig forkjølet, og har derfor fått råd om å teste oss i tilfelle. Dette gjør vi selvsagt og fått beskjed om å komme i morgen. 
Problemet er da at jeg ikke kan dra på jobb i barnehagen og må derfor vente på resultat. Arbeidsgiver mener at dette gjorde jeg med vilje og ble skikkelig sint😳😳😳 

Hva gjør man da egentlig??

Anonymkode: c909c...236

Du forholder deg til de gitte smittevernreglene og så tar du en ekstra runde med tillitsvalgt/fagforening for å få arbeidsgiver til å forstå hvordan man oppfører seg. 

Anonymkode: d2335...4a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg fikk symptomer i natt og ble gradvis verre utover dagen. Samme med barna. Sår hals, snørrete nese. 
Vi ringte legevakt og fikk ordnet testing, men siden vi bor på landet, måtte dette bli imorgen tidlig og holde oss hjemme.

Anonymkode: c909c...236

Da er det jo ikke noe annet du kunne gjort for å få fortgang i det. Hadde vært noe annet om dere fikk symptomer f.eks. onsdag og fremdeles ikke hadde fått testet dere.

Ville tatt dette med tillitsvalg også, om dere har. Ville i tillegg sagt til arbeidsgiver at du vil ha deg frabedt kjeft for å følge myndighetenes anbefalinger i den situasjonen landet er i nå. Dette er viktig fordi dette vil gjelde mange ganger i løpet av året som kommer, og arbeidsgiver kan like gjerne lære seg å planlegge ut fra det - eller i det minste opptre profesjonelt i møte med ansatte - for når forkjølelsessesongen kommer så vil dette bli hverdagen, at noen stadig må være borte noen dager mens de venter på svar på koronatest. Om sjefen er steil og ikke innser at dette må til, da ville jeg tipset kommunelegen om sjefens holdning.

Anonymkode: 0b56c...d32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enten er sjefen din helt idiot, eller så er du en arbeidstaker med mye beleilig fravær. Sjefen din er fortsatt litt idiot altså, men tenker at det fort ligger mer bak her.

Anonymkode: 4ed1a...cb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår arbeidsgiver og, det har vært en kabal å sette opp ferie og hvem skal måtte komme tilbake å jobbe pga en som er blitt syk..... er ikke lett og en blir fort stresset! Og Så er det det, om du er en person som er mye borte i tillegg ? Og det å legge slutten av ferien til en fornøyelsespark, da folk som reiser rundt, vet at det er 10 dagers karantene viss en er borte i syke personer..... 

En har lov å tenke selv og er voksen nok til å ta ansvar tenker jeg

Anonymkode: dec00...aec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Forstår arbeidsgiver og, det har vært en kabal å sette opp ferie og hvem skal måtte komme tilbake å jobbe pga en som er blitt syk..... er ikke lett og en blir fort stresset! Og Så er det det, om du er en person som er mye borte i tillegg ? Og det å legge slutten av ferien til en fornøyelsespark, da folk som reiser rundt, vet at det er 10 dagers karantene viss en er borte i syke personer..... 

En har lov å tenke selv og er voksen nok til å ta ansvar tenker jeg

Anonymkode: dec00...aec

Hæ? «Lov å tenke selv og er voksen nok til å ta ansvar»

Stilles du til ansvar for dine forkjølelser? For en dum ting å si. 

Anonymkode: 8bf30...44d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Forstår arbeidsgiver og, det har vært en kabal å sette opp ferie og hvem skal måtte komme tilbake å jobbe pga en som er blitt syk..... er ikke lett og en blir fort stresset! Og Så er det det, om du er en person som er mye borte i tillegg ? Og det å legge slutten av ferien til en fornøyelsespark, da folk som reiser rundt, vet at det er 10 dagers karantene viss en er borte i syke personer..... 

En har lov å tenke selv og er voksen nok til å ta ansvar tenker jeg

Anonymkode: dec00...aec

En god arbeidsgiver holder hodet kaldt og sier god bedring. Man kan jo ikke styre at man blir syk? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

30 minutter siden, CherryC skrev:

En god arbeidsgiver holder hodet kaldt og sier god bedring. Man kan jo ikke styre at man blir syk? 

Og en god arbeidstaker unngår steder som gir økt fare for koronasmitte den siste uka før jobbstart.

Anonymkode: 9318e...b2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og en god arbeidstaker unngår steder som gir økt fare for koronasmitte den siste uka før jobbstart.

Anonymkode: 9318e...b2b

Nja... Det sier du, men hva ville du sagt hvis det var du selv som våknet potte tett lørdag morgen? De færreste av oss ber om å bli forkjøla, altså. Du kan ikke mene at HI skulle holdt seg i isolasjon siste uka i ferien, for å være sikker på å ikke bli forkjøla? Noe hun kunne blitt uansett, forøvrig. 

Koronasmitte kunne hun blitt utsatt for på REMA, for den del, eller på Kiwi, og mat måtte vel familien få handle? 

Anonymkode: 7563b...3ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Nja... Det sier du, men hva ville du sagt hvis det var du selv som våknet potte tett lørdag morgen? De færreste av oss ber om å bli forkjøla, altså. Du kan ikke mene at HI skulle holdt seg i isolasjon siste uka i ferien, for å være sikker på å ikke bli forkjøla? Noe hun kunne blitt uansett, forøvrig. 

Koronasmitte kunne hun blitt utsatt for på REMA, for den del, eller på Kiwi, og mat måtte vel familien få handle? 

Anonymkode: 7563b...3ed

Hvis jeg våknet potte tett på lørdag ville jeg ringt og bett om å blibtestet lørdag. Det hadde jeg fått her. Da hadde jeg hatt svaret lørdag kveld eller søndag og jeg vill vært sikke på at det ikke vsr korona på mandag.

Man kan bøe dmittet på rema også, men faren for å ble smittet på de 30 miluttene jeg trenger på ukeshandlingen er veldig mye mindre enn på 10 timer i en fornøyelsespark. Om dere var 4 personer i parken kan du regne med at dere økte den totale smittefaren med 80 ganger i forhold til om bare en av dere hadde gått i butikken, bare regnet ut fra hvor lenge dere var eksponert for smittefare.

Anonymkode: 9318e...b2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis jeg våknet potte tett på lørdag ville jeg ringt og bett om å blibtestet lørdag. Det hadde jeg fått her. Da hadde jeg hatt svaret lørdag kveld eller søndag og jeg vill vært sikke på at det ikke vsr korona på mandag.

Man kan bøe dmittet på rema også, men faren for å ble smittet på de 30 miluttene jeg trenger på ukeshandlingen er veldig mye mindre enn på 10 timer i en fornøyelsespark. Om dere var 4 personer i parken kan du regne med at dere økte den totale smittefaren med 80 ganger i forhold til om bare en av dere hadde gått i butikken, bare regnet ut fra hvor lenge dere var eksponert for smittefare.

Anonymkode: 9318e...b2b

Nei men, herregud da! Hun skriver jo at hun ba om testing da hun fikk symptomer, og får dette så fort det lar seg gjøre der hun bor. 

Vi lever ikke i lockdown lenger, og HI har ikke oppført seg ansvarsløst så vidt vi eller arbeidsgiver vet. Arbeidsgiver kan bli så frustrert hun eller han bare vil, det er komplett uprofesjonelt å anklage HI for å bli syk med vilje.

Anonymkode: f93f0...9ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis jeg våknet potte tett på lørdag ville jeg ringt og bett om å blibtestet lørdag. Det hadde jeg fått her. Da hadde jeg hatt svaret lørdag kveld eller søndag og jeg vill vært sikke på at det ikke vsr korona på mandag.

Man kan bøe dmittet på rema også, men faren for å ble smittet på de 30 miluttene jeg trenger på ukeshandlingen er veldig mye mindre enn på 10 timer i en fornøyelsespark. Om dere var 4 personer i parken kan du regne med at dere økte den totale smittefaren med 80 ganger i forhold til om bare en av dere hadde gått i butikken, bare regnet ut fra hvor lenge dere var eksponert for smittefare.

Anonymkode: 9318e...b2b

Her skal en ha hatt symptomer i 1 døgn før en blir testa. 

Selv med negativt svar på testen, måtte vi holde oss hjemme til 1 dag symptomfri. 

Anonymkode: 83313...02c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må man vente en dag eller to for å få test, og vente tre dager på svar. Mens man venter på svar må man i isolasjon.

Anonymkode: e849c...18a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...