Gå til innhold

Dilemma angående barnevakter for søsken ved fødsel-corona👶🏻


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vi har to småbarn og venter om kort tid en til . Vi har to potensielle barnevakter.

-1 valget får hjem nær familie fra ett rødt land. Dillemma da er at jeg vet de henter foreldrene på flyplassen og de må hjelpe de med noen småting. Foreldrene som kommer hjem er gamle, nesten blinde Og uten førerkort. De trenger hjelp til handling og noen praktiske ting. Foreldrene skal jo ikke møte våre barn, men barnevaktene må jo det. Det frister lite da vi kommer hjem med en nyfødt på ca samme tid.

 

2 valget er flittige svenskeshoppere. De må over grensa for billig kjøtt, alkohol og tobakk altfor ofte. Spesielt nå som de ikke får smuglet, da blir turene hyppige. Dette frister heller ikke. Ikke at det er mye smitte i Charlottenberg for øyeblikket, men med så mye folk på ett sted er det vel snakk om tid.

 

Hva tenker dere om våre to alternativer til barnevakt for søsken?

Anonymkode: 18cb2...40c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Begge er jelt uaktuelle. Far får bli hjemme om dere ikke har andre muligheter.

Anonymkode: 33d75...59e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde heller født alene enn å ha slike folk til å passe barna!

La far være hjemme eller finn noen andre som kan hjelpe dere, f.eks. et vennepar eller lignende.

Anonymkode: 988bf...9ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn flere alternativ. En ansatt i barnehagen, en nabo, en ungdom dere kjenner. Eller fød alene. 

Anonymkode: 517e0...526

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde valgt 2.valget. Evt 1.valget om jeg visste at de var mer pålitelige ift å holde rådene om avstand og hygiene. 2.valget virker jo slik du beskriver dem litt «slappe» mtp smittevernregler. 
Prøv å slappe av, det går nok bra:-) Om foreldrene til 1.valget får symptomer eller noen av barnevaktene får symptomer på mulig koronasykdom så får dere beskjed og da utgår det alternativet. Og ellers er det jo ikke sikkert det blir så mange timer uansett, kanskje bare mens barna sover og uten av barnevaktene trenger å ha veldig tett kontakt med barna. Barna skal kanskje også i barnehage/skole på dagtid snart. 

Anonymkode: 8c452...14f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke velge noen av de. Du må finne andre alternativ eller la far være hjemme.

Anonymkode: 8d011...858

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fødte alene sist. Det var riktignok uplanlagt pga styrtfødsel. Vi håper at han kan bli med nå, han ønsker gjerne å se at barnet blir født. Vi har ikke så mange alternativer da vi bør ha folk i nærheten som kan stille opp raskt. Vil ikke overlate to små til en nabo eller spørre noen i Bhg.

 

hi

Anonymkode: 18cb2...40c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg fødte alene sist. Det var riktignok uplanlagt pga styrtfødsel. Vi håper at han kan bli med nå, han ønsker gjerne å se at barnet blir født. Vi har ikke så mange alternativer da vi bør ha folk i nærheten som kan stille opp raskt. Vil ikke overlate to små til en nabo eller spørre noen i Bhg.

 

hi

Anonymkode: 18cb2...40c

Då må du føde aleine. Uansvarlig med alt 1 hverfall. 

 

Anonymkode: 6065b...654

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg fødte alene sist. Det var riktignok uplanlagt pga styrtfødsel. Vi håper at han kan bli med nå, han ønsker gjerne å se at barnet blir født. Vi har ikke så mange alternativer da vi bør ha folk i nærheten som kan stille opp raskt. Vil ikke overlate to små til en nabo eller spørre noen i Bhg.

 

hi

Anonymkode: 18cb2...40c

Da er det jo et valg dere tar, om at du skal føde alene denne gangen også.

De alternativene du har vist til i hovedinnlegget er ikke reelle alternativ. Ergo må dere finne en annen løsning - eller du må føde alene.

 

Anonymkode: 988bf...9ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlighet så strenge dere er. Alternativ nummer 2 er jo helt greit, de gjør ikke noe som er ulovlig! De drar til et grønt område i Sverige, hva med alle her i Norge som drar på kjøpesenter, fest, venninnekvelder, Tusenfryd, Dyreparken osv titt og ofte. Skal heller ikke de kunne brukes som barnevakter..?
Hilsen anonym som svarte i tråden litt tidligere også. 

Anonymkode: 8c452...14f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Herlighet så strenge dere er. Alternativ nummer 2 er jo helt greit, de gjør ikke noe som er ulovlig! De drar til et grønt område i Sverige, hva med alle her i Norge som drar på kjøpesenter, fest, venninnekvelder, Tusenfryd, Dyreparken osv titt og ofte. Skal heller ikke de kunne brukes som barnevakter..?
Hilsen anonym som svarte i tråden litt tidligere også. 

Anonymkode: 8c452...14f

Folk som driver med det som er risikoadferd er ikke de man bør benytte som barnevakt i en situasjon hvor det kan bli kritisk å få smitte i hus. Og jo, det er risikoadferd, for selv om det kanskje ikke er ulovlig så er myndigheten helt klare på at ALL reising som ikke er absolutt nødvendig skal unngås fremdeles. Svenskehandelen, også i Charlottenberg, har vært preget av masse køer, folk som ikke overholder smittevernregler eller avstand, kaotiske tilstander. Dette er iflg. Hi personer som hyppig reiser over, ergo de setter seg selv hyppig i en risikosituasjon. Og de har tydeligvis heller ikke noen planer om å la dette være for å kunne stille opp for Hi og mannen. Det sier mye om hvordan de prioriterer, og det er ikke personer jeg ville stolt på når det kommer til å ta nok ansvar mtp. smittevern.

Barn under et år har høyere risiko for å bli syk av covid-19, så det å få slik smitte i hus med nyfødt kan bli fatalt.

Ikke noe jeg hadde tatt sjansen på.

Anonymkode: 988bf...9ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemmefødsel? 

Jeg ville i allefall ikke brukt alt 1 eller 2 pga samme argumenter som de over sier. 

Om du skal føde på sykehus, og mannen må bli med, så ville jeg alliert meg med en nabo mtp at du hadde styrtfødsel sist. 

Anonymkode: b4509...6d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fortsatt uenig med de andre svarene her. Barnevaktene nummer 2 er vel friske? Om de får symptomer på luftveissykdom, så er de uaktuelle som barnevakter, akkurat som alle andre folk ville vært. Hvis de er helt friske, er vel risikoen for at de er smittsomme av korona veldig liten?

Hilsen anonym som har svart to ganger tidligere. 

Anonymkode: 8c452...14f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...