Anonym bruker Skrevet 2. august 2020 #1 Skrevet 2. august 2020 Smaker ikke kaffen likt i glass som i kopp? Vi har kjøpt termokopper i glass, med hank. Pga vi ikke har pakket ut alt etter flytting hadde vi kun disse tilgjengelige, det ble da oppstandelse fra den ene gjesten i selskapet idag om at det var helt klin umulig å drikke i det og at det smakte ikke det samme. Hun smakte ikke heller da, men.. stemmer det? Anonymkode: 98c93...781
prekæs Skrevet 2. august 2020 #2 Skrevet 2. august 2020 Tror vi kaffedrikkere har noen tillærte vaner. Jeg misliker å drikke av pappkrus med tut, utelukkende for kaffen treffer feil i munn. For store og vide krus fordi kaffen blir kald, før koppen er tom og små og tynne kopper fordi koppen ikke kan holdes rundt slik som krus. Syns det hadde vært uvant med glass, men hadde størrelsen tilfredstilt alle andre krav til et kaffekrus, hadde jeg tålt det altså. Har du ikke noen slike særheter når det gjelder bestikk og dekketøy når du tenker deg om? For egen del kan jeg komme på enda flere enn de som er nevnt over her
Oktavia Skrevet 2. august 2020 #3 Skrevet 2. august 2020 Mora mi drikker ikke kaffe med mindre det står bestemor på koppen🥴
Anonym bruker Skrevet 2. august 2020 #4 Skrevet 2. august 2020 Mange rare preferanser her også, blant familie, venner og kollegaer😉 Flere drikker ikke kaffe av glass/gjennomsiktig kopp. Noen MÅ ha kopp med hank, mens mamma ikke drikker kaffe av kopper med hank. En kollega må varme litt melk og to suketter i mikro før hun har kaffe i glasset (ikke koppen), hvis ikke drikker hun ikke kaffe. Anonymkode: 78f9b...55f
Gjest Skrevet 2. august 2020 #5 Skrevet 2. august 2020 25 minutter siden, prekæs skrev: Tror vi kaffedrikkere har noen tillærte vaner. Jeg misliker å drikke av pappkrus med tut, utelukkende for kaffen treffer feil i munn. For store og vide krus fordi kaffen blir kald, før koppen er tom og små og tynne kopper fordi koppen ikke kan holdes rundt slik som krus. Syns det hadde vært uvant med glass, men hadde størrelsen tilfredstilt alle andre krav til et kaffekrus, hadde jeg tålt det altså. Har du ikke noen slike særheter når det gjelder bestikk og dekketøy når du tenker deg om? For egen del kan jeg komme på enda flere enn de som er nevnt over her Jeg spiser kun med sølvbestikk når jeg er hjemme, men kan ha i meg kaffen på alle tenkelige måter 😁
prebs Skrevet 2. august 2020 #6 Skrevet 2. august 2020 Og jeg tar det som en selvfølge at vi alle har vårt faste krus i vårt eget hjem (jeg har en gul Le Creuse-kopp - eller hvordan det nå skrives - ) som vi ikke deler med noen om så Mefisto hadde stått på døra og truet med kniv.
amandine Skrevet 2. august 2020 #7 Skrevet 2. august 2020 Jeg vil ikke ha tykt gods i koppen, jeg vil ha hank men ikke for stor.. Jeg vil ha en kopp som rommer ca 2 dl til vanlig, men gjerne en liten til espresso. Jeg er ikke såå kresen,men har du pappbeger eller plast står jeg over.
Anonym bruker Skrevet 2. august 2020 #8 Skrevet 2. august 2020 Nja. Jeg vil ikke drikke av papp, det går til nød med kaffebar kaffe med plastlokk. Jeg drikker helst av porselen men er opptatt av kanten på koppen, den må hverken være for tykk eller tynn. 😆😆😆 OK, jeg er muligens en freak. Anonymkode: 2812c...fda
Anonym bruker Skrevet 2. august 2020 #9 Skrevet 2. august 2020 Jeg drikker bare av glass jeg. Bodum dobbelveggede Pavina. Verdens beste til alle varme drikker. Anonymkode: 85cdf...b18
Anonym bruker Skrevet 2. august 2020 #10 Skrevet 2. august 2020 33 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nja. Jeg vil ikke drikke av papp, det går til nød med kaffebar kaffe med plastlokk. Jeg drikker helst av porselen men er opptatt av kanten på koppen, den må hverken være for tykk eller tynn. 😆😆😆 OK, jeg er muligens en freak. Anonymkode: 2812c...fda Ja, kanten er viktig! Den kan ikke være for spiss, ei heller for rund 🙈 Anonymkode: db85b...40b
Anonym bruker Skrevet 2. august 2020 #11 Skrevet 2. august 2020 45 minutter siden, amandine skrev: Jeg vil ikke ha tykt gods i koppen, jeg vil ha hank men ikke for stor.. Jeg vil ha en kopp som rommer ca 2 dl til vanlig, men gjerne en liten til espresso. Jeg er ikke såå kresen,men har du pappbeger eller plast står jeg over. Vi har hytte uten innlagt vann, så vi bruker gjerne pappkopper til drikke, men aldri til kaffe, da bruker vi ordentlige kopper (Og vi har alle våre favoritter). Hjemme har jeg også en favorittkopp, men drikker kaffe av andre om den ikke er ren. Anonymkode: 64fad...c8f
frk Nilsen Skrevet 2. august 2020 #12 Skrevet 2. august 2020 Foretrekker kopp framfor glass. Liker ikke å drikke varm kaffe av glass med unntak av latte eller iskaffe, de vil jeg gjerne drikke fra glass. Store krus er for te, hjemme har jeg mummikopper - perfekt for kaffe, har større kopper til te.
Anonym bruker Skrevet 2. august 2020 #13 Skrevet 2. august 2020 Hjelp! Bare gi meg kaffe! Ordentlig kaffe, med en skvett kald melk. Gjerne et krus, helst ikke et fingerbøl, papp går helt fint, men ikke papplokk, glass går også helt fint. Kaffe! Jeg må ha kaffe! Anonymkode: 43883...535
Anonym bruker Skrevet 3. august 2020 #14 Skrevet 3. august 2020 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Hjelp! Bare gi meg kaffe! Ordentlig kaffe, med en skvett kald melk. Gjerne et krus, helst ikke et fingerbøl, papp går helt fint, men ikke papplokk, glass går også helt fint. Kaffe! Jeg må ha kaffe! Anonymkode: 43883...535 Du er avhengig du!!!! Ment som fleip, ikke hugg hodet av meg før du har tatt kaffe og tenkt over svaret. 😂 Anonymkode: 2812c...fda
Anonym bruker Skrevet 3. august 2020 #15 Skrevet 3. august 2020 Jeg liker heller ikke så godt å drikke av glass, men kan gjøre det til nød (og helt ok hvis det er latte). Liker heller ikke så godt papp, og i hvert fall IKKE plast, gid forby. Koppen må være passe stor, ikke for tykk. Som du ser er det mange sære kaffedrikkere ja... Anonymkode: d3f52...914
Anonym bruker Skrevet 3. august 2020 #16 Skrevet 3. august 2020 13 timer siden, Anonym bruker skrev: Smaker ikke kaffen likt i glass som i kopp? Vi har kjøpt termokopper i glass, med hank. Pga vi ikke har pakket ut alt etter flytting hadde vi kun disse tilgjengelige, det ble da oppstandelse fra den ene gjesten i selskapet idag om at det var helt klin umulig å drikke i det og at det smakte ikke det samme. Hun smakte ikke heller da, men.. stemmer det? Anonymkode: 98c93...781 Vi har vel alle våre preferanser, men hvis det du beskriver ikke er en overdrivelse, er jo denne dama uansett helt på tur. Hvis hun ikke smakte, men likevel påstod at det ikke kom til å være godt, var det vel noe som gjorde at hun måtte ha noe å skylde på. Hun liker sikkert bare en spesiell bønne malt på en spesiell måte brygget akkurat slik ved akkurat den temperaturen og den koppen og 1,5 dråpe tilsetning av ditt og datt. For noe jåleri. Altså, er man kaffetørst, drikker man kaffe! Anonymkode: cd8b8...1e6
Anonym bruker Skrevet 3. august 2020 #17 Skrevet 3. august 2020 17 timer siden, Anonym bruker skrev: Smaker ikke kaffen likt i glass som i kopp? Vi har kjøpt termokopper i glass, med hank. Pga vi ikke har pakket ut alt etter flytting hadde vi kun disse tilgjengelige, det ble da oppstandelse fra den ene gjesten i selskapet idag om at det var helt klin umulig å drikke i det og at det smakte ikke det samme. Hun smakte ikke heller da, men.. stemmer det? Anonymkode: 98c93...781 Prøv å drikk vin fra melkeglass. Blir ikke det samme Anonymkode: 5b5a1...2c1
Anonym bruker Skrevet 3. august 2020 #18 Skrevet 3. august 2020 10 timer siden, Anonym bruker skrev: Du er avhengig du!!!! Ment som fleip, ikke hugg hodet av meg før du har tatt kaffe og tenkt over svaret. 😂 Anonymkode: 2812c...fda Avhengig av kaffe? Å ja, gjett! Alle jeg jobber med vet at det absolutt er å anbefale at jeg får i meg en kopp kaffe eller to før de snakker noe særlig til meg. 😀 Anonymkode: 43883...535
Anonym bruker Skrevet 3. august 2020 #19 Skrevet 3. august 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Prøv å drikk vin fra melkeglass. Blir ikke det samme Anonymkode: 5b5a1...2c1 Joda, det går helt fint! Anonymkode: 43883...535
Anonym bruker Skrevet 3. august 2020 #20 Skrevet 3. august 2020 Eneste jeg ikke drikker er kaffe fra sånne pappbeger med lokk. Ikke fordi jeg synest det smaker ekkelt, men fordi disse lokkene ikke alltid sitter helt fast og da blir man skoldet om noe går galt. Snakker av to egne erfaringer, etter å ha kjøpt på bensinstasjoner. Anonymkode: 7ae9b...60a
gale damen Skrevet 3. august 2020 #21 Skrevet 3. august 2020 Jeg har da også preferanser på hvordan kaffekoppen skal være (favoritten er en kopp fra en kjeramiker i Henningsvær som passer perfekt i hånden), men jeg er virkelig ikke uhøflig nok til å skrike opp dersom jeg ikke får ønsket kopp på besøk hos noen som til alt overmål er i ferd med å flytte. Jeg klarer ikke å drikke av plast, men ville da aldri ha kjeftet ut et vertskap om det var det som fantes. Jeg ville ha takket og lurt koppen over til mannen, som er i stand til å få det i seg.
Anonym bruker Skrevet 3. august 2020 #22 Skrevet 3. august 2020 Drikker bare av krus. Kaffe i glass er sånn «liksomkaffe». Drikker fra papp, men isoporkoppene de hadde før var grusomme Anonymkode: 91884...860
Anonym bruker Skrevet 3. august 2020 #23 Skrevet 3. august 2020 Jeg har sære preferanser når det gjelder kaffe-og tekopp hjemme. Glass går til nød. Metall kan man ikke ha te oppi. Men for pokker, når jeg er i selskap, takker jeg pent for det jeg får og holder kjeft! Vertene gjør så godt de kan, og trenger ikke sære gjester. Anonymkode: a4058...9c3
Anonym bruker Skrevet 3. august 2020 #24 Skrevet 3. august 2020 Den dama har noen kurs tilgode i sosial intelligens, HI... Men smak... ah, smak, det er ikke bare smak, det er opplevelse! Smak er avhengig av så utrolig mye. Det første er jo forventning. Vi har en forventning om at kaffen skal smake noe spesielt. Og hva vi forventer er helt individuelt. Noen vil ha en americano, andre foretrekker en latte med all verdens siruper i, noen vil ha svart kokekaffe som har stått og godgjort seg et par timer på kjelen. Så kommer lukten. Liflige aromaer som gir oss første signal om hva vi kan forvente oss. Liker vi lukten? Lukter det kjent? Lukter det godt? Vondt? Gir lukten deg flere forventninger, eller får du motstand, eller kanskje du bare blir litt likegyldig? Kanskje lukter det så godt at du får vann i munnen? Lukter det bittert, søtt, sterkt, svakt, annet? Så er det synsopplevelsen, også viktig. Farge, konsistens, harmoni, noe som tiltaler, damper det riktig? Her kommer jo også koppene inn, ikke bare kaffen i seg selv. Hvilken kopp serveres den i? Hva helles den fra, eller kommer den rett fra maskin? Omgivelsene? Det å smake på kaffen kommer ganske langt ut i rekka, enten vi er bevisst dette eller ikke. Men når vi først smaker, da kommer mye av det over inn også. Lukter den riktig på nært hold? Ser den god ut? Er den mørk og fyldig i farge, eller er den lyst som kattepiss? (Noen foretrekker faktisk "kattepiss" også ) Hvordan føles koppen i hånden? Er den god å holde i, eller er den vanskelig å holde. Og når du skal ta den første slurken, hvordan er utforminen av kanten på koppen? Hvordan passer den til dine lepper, din munn? Kommer kaffen for raskt eller for sakte? Er temperaturen passe? Og så kommer kaffen i munnen... og hvordan den da oppleves er jo igjen helt individuelt. Alle aromaene eksploderer i munnen. Fælt? Udrikkelig? Ekstatisk? Vanedannende? Og hvordan vi opplever smaken er jo ikke bare avhengig av kaffen i seg selv og alt nevnt over, men like mye av hva vi ev. spiser til den, humøret vi er i, personene vi er sammen med, stemningen og omgivelsene. Selv drikker jeg hjemme kaffe i kopp etter humør, og alltid kun etter frokost hvis jeg har god tid. Lager en blanding som kaffekjennere sikkert gråter bitre tårer av, men som blir dagens godis for meg. Ellers på dagen er det uinteressant med kaffe normalt sett. Drikker ellers kaffe i sosiale settinger. Marerittet er kaffe i pappbeger på idrettsstevne, laget på en kaffetrakter som ikke har vært renset siste tiåret. Altfor varm, så sur og bitter at den kan skremme fanden på flat mark. Og likevel til å sette pris på om man har stått i iskald vind i fire timer med for lite varme klær for å være moralsk støtte. Til tross for at den er altfor varm og skåldende het, så man brenner smaksreseptorene i munnen (praktisk, så blir den forunderlig god, bare fordi den et ørlite øyeblikk varmer fingrene. Skjelvingen som kommer i ettertid av kombinasjonen surhet og koffein varmer mye mer, for å være helt ærlig. Og lukten gir høye forventninger som absolutt alltid blir brutt i disse tilfellene. Kaffen som jeg har fått servert langt inni Trollheimen, laget over bål, kokt på kjele som sikkert ikke har vært vasket, bare skylt, siste tre-fire tiårene, lite lukter så godt. Stemningen, den kroppslige følelsen av å være sliten, frisk luft, godt selskap, vakker natur. Ubetalelig! Uansett hva den drikkes av. Mens kaffen jeg får hos en venninne, den skal drikkes av hennes brune ikea-kopper som jeg egentlig ikke kan fordra. For det er det jeg forbinder med henne og som hos henne er det eneste riktige. Den lages av en av to kaffetyper, alltid økologisk og fra presskanne. Og den skal serveres med fløte i. Etter en bedre middag hvor vi har løst verdensproblemer, eller bare ledd uhemmet av det meste. Jeg kan kjenne lukten av hennes kaffe her jeg skriver, jeg kan kjenne smaken. Kaffen en jeg tidligere måtte omgås innimellom var akkurat like bitter og usmakelig som personen som serverte den. Hverken kaffen eller personen ble noen gang tolerabel, og er heldigvis ikke lenger en del av mitt liv. Kaffen min mor lager smaker merkelig nok likedan uansett hvordan hun lager den og hvilket merke hun bruker. Den skal serveres i hennes tynneste porselenskopper, som egentlig er noe herk å drikke av, men som vi alle likevel elsker og forbinder med henne Og så er det kaffen han jeg er forelsket i serverer meg... ikke sikker på om jeg egentlig vet hvordan hans kaffe smaker. Hva han serverer den i er også helt uvesentlig. Hvilken kaffe han lager den av vet jeg heller ikke. Men jeg vet hvordan hans kaffe smaker av hans lepper når vi begge har drukket kaffe, eller om bare han har drukket en kopp. Ingenting kan måle seg med den smaken. Det er nesten som om jeg da kan lure på om kaffen hans inneholder alkohol, så berusende virker det på meg. Ah... tror den smaken er vanedannende, måtte den bli en varig del av livet mitt ❤️ Umulig å gi et enkelt svar på svar, Hi Anonymkode: ecc0c...d19
Anonym bruker Skrevet 3. august 2020 #25 Skrevet 3. august 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Den dama har noen kurs tilgode i sosial intelligens, HI... Men smak... ah, smak, det er ikke bare smak, det er opplevelse! Smak er avhengig av så utrolig mye. Det første er jo forventning. Vi har en forventning om at kaffen skal smake noe spesielt. Og hva vi forventer er helt individuelt. Noen vil ha en americano, andre foretrekker en latte med all verdens siruper i, noen vil ha svart kokekaffe som har stått og godgjort seg et par timer på kjelen. Så kommer lukten. Liflige aromaer som gir oss første signal om hva vi kan forvente oss. Liker vi lukten? Lukter det kjent? Lukter det godt? Vondt? Gir lukten deg flere forventninger, eller får du motstand, eller kanskje du bare blir litt likegyldig? Kanskje lukter det så godt at du får vann i munnen? Lukter det bittert, søtt, sterkt, svakt, annet? Så er det synsopplevelsen, også viktig. Farge, konsistens, harmoni, noe som tiltaler, damper det riktig? Her kommer jo også koppene inn, ikke bare kaffen i seg selv. Hvilken kopp serveres den i? Hva helles den fra, eller kommer den rett fra maskin? Omgivelsene? Det å smake på kaffen kommer ganske langt ut i rekka, enten vi er bevisst dette eller ikke. Men når vi først smaker, da kommer mye av det over inn også. Lukter den riktig på nært hold? Ser den god ut? Er den mørk og fyldig i farge, eller er den lyst som kattepiss? (Noen foretrekker faktisk "kattepiss" også ) Hvordan føles koppen i hånden? Er den god å holde i, eller er den vanskelig å holde. Og når du skal ta den første slurken, hvordan er utforminen av kanten på koppen? Hvordan passer den til dine lepper, din munn? Kommer kaffen for raskt eller for sakte? Er temperaturen passe? Og så kommer kaffen i munnen... og hvordan den da oppleves er jo igjen helt individuelt. Alle aromaene eksploderer i munnen. Fælt? Udrikkelig? Ekstatisk? Vanedannende? Og hvordan vi opplever smaken er jo ikke bare avhengig av kaffen i seg selv og alt nevnt over, men like mye av hva vi ev. spiser til den, humøret vi er i, personene vi er sammen med, stemningen og omgivelsene. Selv drikker jeg hjemme kaffe i kopp etter humør, og alltid kun etter frokost hvis jeg har god tid. Lager en blanding som kaffekjennere sikkert gråter bitre tårer av, men som blir dagens godis for meg. Ellers på dagen er det uinteressant med kaffe normalt sett. Drikker ellers kaffe i sosiale settinger. Marerittet er kaffe i pappbeger på idrettsstevne, laget på en kaffetrakter som ikke har vært renset siste tiåret. Altfor varm, så sur og bitter at den kan skremme fanden på flat mark. Og likevel til å sette pris på om man har stått i iskald vind i fire timer med for lite varme klær for å være moralsk støtte. Til tross for at den er altfor varm og skåldende het, så man brenner smaksreseptorene i munnen (praktisk, så blir den forunderlig god, bare fordi den et ørlite øyeblikk varmer fingrene. Skjelvingen som kommer i ettertid av kombinasjonen surhet og koffein varmer mye mer, for å være helt ærlig. Og lukten gir høye forventninger som absolutt alltid blir brutt i disse tilfellene. Kaffen som jeg har fått servert langt inni Trollheimen, laget over bål, kokt på kjele som sikkert ikke har vært vasket, bare skylt, siste tre-fire tiårene, lite lukter så godt. Stemningen, den kroppslige følelsen av å være sliten, frisk luft, godt selskap, vakker natur. Ubetalelig! Uansett hva den drikkes av. Mens kaffen jeg får hos en venninne, den skal drikkes av hennes brune ikea-kopper som jeg egentlig ikke kan fordra. For det er det jeg forbinder med henne og som hos henne er det eneste riktige. Den lages av en av to kaffetyper, alltid økologisk og fra presskanne. Og den skal serveres med fløte i. Etter en bedre middag hvor vi har løst verdensproblemer, eller bare ledd uhemmet av det meste. Jeg kan kjenne lukten av hennes kaffe her jeg skriver, jeg kan kjenne smaken. Kaffen en jeg tidligere måtte omgås innimellom var akkurat like bitter og usmakelig som personen som serverte den. Hverken kaffen eller personen ble noen gang tolerabel, og er heldigvis ikke lenger en del av mitt liv. Kaffen min mor lager smaker merkelig nok likedan uansett hvordan hun lager den og hvilket merke hun bruker. Den skal serveres i hennes tynneste porselenskopper, som egentlig er noe herk å drikke av, men som vi alle likevel elsker og forbinder med henne Og så er det kaffen han jeg er forelsket i serverer meg... ikke sikker på om jeg egentlig vet hvordan hans kaffe smaker. Hva han serverer den i er også helt uvesentlig. Hvilken kaffe han lager den av vet jeg heller ikke. Men jeg vet hvordan hans kaffe smaker av hans lepper når vi begge har drukket kaffe, eller om bare han har drukket en kopp. Ingenting kan måle seg med den smaken. Det er nesten som om jeg da kan lure på om kaffen hans inneholder alkohol, så berusende virker det på meg. Ah... tror den smaken er vanedannende, måtte den bli en varig del av livet mitt ❤️ Umulig å gi et enkelt svar på svar, Hi Anonymkode: ecc0c...d19 Nå fikk jeg VELDIG lyst på kaffe 🤣 For en vidunderlig, sanselig beskrivelse. Du observerer usedvanlig godt. Anonymkode: 2c7be...b39
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå