Gå til innhold

Lyst å gifte meg :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er forlovet, vært det i ca 1 år. Det koster litt å gifte seg, og til nå har ikke vi hatt muligheter til å spare noe særlig til dette. Heller ikke låne penger til formålet, pga andre prioriteringer. 
Er det vanlig å låne penger for å gifte seg? Har hørt litt forskjellig rundt dette.. Vet at da søsteren min giftet seg, så betalte mine foreldre for hele middagen. De har litt penger, så jeg vil anta at de ønsker å hjelpe oss også. Men skal jeg ta dette for gitt, eller spørre dem..? Synes kanskje det er litt frekt å spørre om penger til bryllupet.. 😛 Min samboers familie vet jeg ikke kommer til å bidra økonomisk, men helt Ok det. Alle har forskjellig utgangspunkt. Akkurat nå venter vi barn igjen snart, så det er ikke aktuelt helt med det første.. Men kanskje sommeren om 2 år. Er bare redd for at årene går og vi aldri blir gift.. 😛 Jeg er ikke så super flink på dette med organisering og planlegging heller.. Noen som har gode tips/råd ifht bryllup? Budsjett osv? 

Anonymkode: 885ea...5e2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi betalte vel 7000kr totalt. Vi giftet oss på Tinghuset, med nærmeste familie som vitner og gjester. Deretter tok vi med oss de 4 på en ganske fin restaurant. 

Så det trenger ikke være dyrt å gifte seg. Jeg var gravid med første (og jeg ville at vi skulle være gift før fødselen, og ha samme navn osv. Vi hadde vært kjærester i veldig mange år) og vi hadde akkurat kjøpt leilighet og hadde mye annet å bruke pengene på.

Anonymkode: 44edb...599

Skrevet

Vi reiste på ferie og kom hjem som gift. Hadde bestilt tid på ambassaden og de stilte med vitner. 

Når vi kom hjem hadde vi en liten familiemiddag for foreldre og søsken med familier hjemme hos oss. 

Vi hadde akkurat kjøpt hus ønsket oss barn, så vi ville ha det formelle på plass først. 

Anonymkode: 4c75f...2aa

Skrevet

Det går an å gjøre det billig og enkelt 😊 

Tror vi begge to ønsker tradisjonelt kirkebryllup. For min del trenger ikke selve bryllupet være så voldsomt med mange gjester, men tror samboer ønsker det. Så vi må komme til en enighet rundt det først og fremst 😊 Men deretter..hva/hvordan starter vi planlegging? Begynne sparing først evt sjekke om vi kan låne litt penger også til formålet? Eller bare booke kirke og lokalet og satse på vi har råd om 1-2 års tid ? 😛 haha 

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Det går an å gjøre det billig og enkelt 😊 

Tror vi begge to ønsker tradisjonelt kirkebryllup. For min del trenger ikke selve bryllupet være så voldsomt med mange gjester, men tror samboer ønsker det. Så vi må komme til en enighet rundt det først og fremst 😊 Men deretter..hva/hvordan starter vi planlegging? Begynne sparing først evt sjekke om vi kan låne litt penger også til formålet? Eller bare booke kirke og lokalet og satse på vi har råd om 1-2 års tid ? 😛 haha 

HI som skrev dette ja :) 

Skrevet

Vi fekk 20.000,- av svigers og 20.000,- av foreldra mine. (foreldra mine ønska å gi det samme) 

Vi valgte billige løysingar. Leigde lokale, så vi kunne ta med eigen alkohol. Kjøpte øl og vin, sprit hadde vi samla opp gjennom mange år på taxfree. Hadde koldtbord.

Kjøpte brukt kjole, brukte privat dame som hjalp med hår og sminke (venninne av venninne).

Kjøpte en blomsterbukett og fekk den omgjort til brudebukett ( da kosta den 200,- og ikkje 2.000,-). Samme med knapphullsblomst til mannen min. Klipte av en "bit" av en annen bukett av samme type blomster. Brukte 400,- totalt på alt av blomster. 6 buketter. 2 stk. Kjøp 3, betal for 2. 

Kjøpte den eine kaka, resten vart baka av naboer og venner. 

Vi begynte med å finne en dato, deretter booke kirke og lokaler. Det er det første som må gjerast. Deretter må du varsle gjester, nevne det for folk som er viktig at kjem, så dei kan sette av datoen. 

Ellers kan du sikkert Google huskelister bryllup. 

Men LITT klarer dokke vel å begynne å spare. 500,- i mnd. blir 6.000,- på et år. 1.000,- blir det dobbelte. 

Anonymkode: af16b...690

Skrevet

Takk for svar :) 

Joda litt klarer vi å spare. Men pga en del andre prioriteringer siste året, har ikke sparing til bryllup vært fokus. Har kommet så langt at vi har opprettet egen konto, og satt inn pittelitt på den. En start i alle fall 😊 

HI 

Skrevet

Jeg ville ventet noen år jeg. Spart og planlagt. Morsomt for barnet ditt å være med kanskje? Hadde ventet 4 år jeg. 

Anonymkode: ca210...0f4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...