Gå til innhold

Er det mulig å hjelpe en alkoholiker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Broen til mannen min har kommet seg fryktelig langt ned. Han har alltid hvert glad i å drikke men nå har det eskalert til de grader at jeg rett og slett tror at vi kommer til å finne han død en dag:(. Finnes det noe som helst måte å få noe hjelp til han? Mannen min bare «ser» på og sier han har prøvd å snakke men at det ikke nytter. Det er kommet såpass ute av kontrol at det å snakke ikke hjelper noe som helst. Mannen må bli innlagt! Er det noe sted man kan begynne for å få gjort det?

Anonymkode: 27c6f...1fb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det er ikke mulig å hjelpe en alkoholiker.  Ikke uten at personen selv ønsker hjelp. 

Det finnes mange avrusingsklinikker, men det er meningsløst å bli avruset hvis han ikke vil redusere drikkingen etter oppholdet.

Dette er brutalt, men det er ingenting dere får gjort med drikkingen hans hvis han ikke er enig i at det er et problem 

Anonymkode: 0bfe4...f03

Skrevet

Nei, dessverre. Avrusning hjelper slett ikke når han ikke vil, det hjelper i grunnen sjelden uansett. 

Men dette med at de er så langt nede at man tror de skal dø, det er en veldig slitsom tanke og beredskapsmodus som du absolutt burde prøve å legge bort. For selv om det kan se sånn ut, så skjer det sjelden. De kan gå sånn i mange tiår uten å faktisk dø av det, så det blir veldig tungt for deg hvis du skal gå med høye skuldre og tenke et dødsfall kan være rett rundt hjørnet. 

Det er ikke det at man ikke skal bry seg. Man skal bare ikke la andres alkoholisme ødelegge mer enn høyst nødvendig. Selv om det er en sykdom, er det også et valg. Så lenge personen velger å drikke, er det ingenting å gjøre. Bare si at du vil hjelpe den dagen han kommer på bedre tanker, og la resten være. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...