Gå til innhold

Når kunne deres barn lage mat

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her om dagen satt jeg og så på Masterchef junior.
Min datter spør hvor gammel hun lille jenta er, og jeg svare at hun er like gammel som henne, 8 år.

For å være helt ærlig, jeg er utrolig imponert over henne, 8 år og kan så mye.

Datteren min vil nå gjerne at jeg skal lære henne å lage mat, ikke sånn fra pose og slikt som vi bruker en sjelden når ting skal gå litt fort, men sånn hvor man deler opp og blander ting selv (som hun sa).

Selvfølgelig skal jeg lære henne.

Så, hvor gammel var deres barn når de klarte å lage middag fra grunnen alene?

Anonymkode: bed02...d1a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jentene har vært 10-12 år og gutten hjelper bare til fortsatt. Han kan nok, men vil ikke. Han er 10

Anonymkode: e3466...7fd

Skrevet
33 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Min datter spør hvor gammel hun lille jenta er, og jeg svare at hun er like gammel som henne, 8 år.

Datteren min vil nå gjerne at jeg skal lære henne å lage mat, ikke sånn fra pose og slikt som vi bruker en sjelden når ting skal gå litt fort, men sånn hvor man deler opp og blander ting selv (som hun sa).

De har vært med på å lage mat, kutte opp, måle opp, røre osv siden de var 2-3 år? Min sønn på 7 kunne fint laget noe mat alene eller laget en kake. 

Anonymkode: 15bc4...819

Skrevet

Vi har vært utrolig slappe på opplæring av matlaging. Mine på 7 og 9 kan ikke lage mat. Hun på 9 lager muffins og omelett, men ellers lite alene. Han på 7 lager ingenting alene. Må ta meg på tak og få de mer med i matlagingen!

Anonymkode: 0ddf5...56c

Skrevet

Min eldste var kanskje 15 da hun kunne lage middag. Bake litt tidligere. Hun som er 9 nå kan vel følge enkle Bakeoppskrifter, men ikke så mye middag.

Anonymkode: a0e2b...f5e

Skrevet

De har vært med å lage middag fra de har vært små, men sjeldent om de har laget noe serlig middag alene. 
Bake fra bunnen av har de vel gjort fra rundt skolealder, men middag har de laget lite. De syns det er kjedelig og mister tolmodigheten før de starter. De hadde en veldig kort periode ed begge laget noen retter fra matstart.no, men den var fryktelig kort. 
Nå er de 15 og 17år, de kan lage mye, men interessen eller tolmodigheten er ikke der. Er de hjemme alene lager de seg middag, men i hverdagen så er det sjeldent det blir noe annet enn å steke en pizza. 

Anonymkode: 8f32d...bf7

Skrevet

Har en datter som er 12 år i slutten av neste mnd. Hun elsker å stå på kjøkkenet å kokkelere. Hun begynte vel før hun var 10. 

Anonymkode: a1e29...dd4

Skrevet

Det kommer an på både definisjonen din av å kunne lage mat, og barnas interesse. Min yngste er veldig glad i å lage til mat og kunne lage enkle retter som omelett da hun var 7 år. Eldste på 17 år er totalt uinteressert og har vel spaghetti og kjøttdeig som sin mest avanserte rett.

Anonymkode: b657c...f91

Skrevet

Bake alene fra ca 8 år. Lage enkle retter fra 10 og skikkelig middag fra 12. Men de er ikke veldig interessert, så det blir ikke ofte. Er mest baking det går i hvis de holder på på kjøkkenet alene. 

Skrevet

Ti ca. Da kunne de lage kjøttkakemiddag feks. Bruker brun saus fra pose. Barn er forskjellige da. Datteren til en venninne er 11 og klarer nesten ikke smøre en skive. Hun har fått like mye frihet og hjelp som mine. Hun er bare så uendelig klønete og hjelpesløs. 

Anonymkode: d33c6...828

Skrevet

Har en sønn med ADHD , han sliter mye med finmotorikken, så sliter med å smøre på brødskiven( han er 9), så blir nok en stund til han kan stå på kjøkkenet....

Men vi øver og øver, og han må smøre på smør og syltetøy selv om det blir mye søl, så håper det bedrer seg 😁

Anonymkode: 8053e...727

Skrevet
22 hours ago, Anonym bruker said:

de var vel rundt 10-11 år

Anonymkode: ba1bd...6dc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...