Gå til innhold

Herlig hvordan naive ungdom tenker på penger🤣


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Nevøen min på straks 13år er en typisk tenåring. Det er jo bare å «skaffe, kjøpe, spare bittelitt». Med spare bittelitt er det en ny PC til 10 000kr, det tar jo ikke lang tid å spare om han ønsker seg penger til jul og bursdag, og kanskje tjener litt penger hjemme. Han gidder ikke å jobbe for de da. At han fikk 150kr for å bli med på søppeldynga x3 var for dårlig betalt. Han har fått tilbud om jobb men han gidder ikke klippe plen for 100kr liksom.
 

Han vil bli gamer, de tjener jo fort 100 000kr/år forteller han. At man ikke overlever på den lønna er helt fjernt. En han kjenner tjener visstnok 1000kr hver dag, han tømmer campingdoen x1/dag . Jeg sa jeg gjerne tok over den jobben 😅. 1000kr for 10min jobb hadde vært noe. Få, få, få. Han ønsker seg el sparkesykkel, de er jo drit billige. 2000kr, hvis han får 1000kr av foreldrene er det ikke mye på besteforeldre/tanter og onkler å betale. 
 

Nesten litt søtt hvor naiv man er i den alderen. 

Anonymkode: e8f33...41c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde det vært en 6-7-åring så kunne jeg vært enig med deg.

Men en 13-åring som fremdeles har så liten forståelse for penger... det ville skremt meg!

På tide å slutte å se på 13-åringen som søt og heller bruke litt tid på å realitetsorientere ham. For dårlig betalt og gidder ikke jobbe - vel, han er 13 år, han får ikke bedre betalt. Vil han ha penger og spare, da må han faktisk ta de jobbene han får og den betalingen en 13-åring får for en slik jobb. Så får han sette seg ned og se hvor mange ganger han må klippe den plena før han kan skaffe seg f.eks. en el-sparkesykkel...

Hadde jeg vært deg ville jeg satt på ALLE bremser mtp. hva han får, inntil han har fått et mer realistisk forhold til penger, verdier og arbeidsinnsats.

Anonymkode: 881dd...462

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, Anonym bruker said:

Nesten litt søtt hvor naiv man er i den alderen. 

Anonymkode: e8f33...41c

Tja, jeg vet ikke hvor søtt jeg synes dette høres ut - og jeg tror og håper at flertallet av tenåringer ikke er slik ... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe jeg sponser IKKE dette. Han får sjelden noe sv meg utenom jul og bursdag. Såklart får han is, godteri, middag og normale ting når han er på besøk. Men han får ikke ting ellers. Foreldrene hans realitetsorienterer også, men gir etter på visse ting. Han mangler ingenting selv om han ikke får dyre duppedingser. Han får litt dyre klær og sko da, der sponses han greit. Ellers ikke noe overdådige greier.

 

hi

Anonymkode: e8f33...41c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes han høres ganske ufyselig ut jeg. Vil si foreldrene har sviktet ganske bra når en på 13 år ikke forstår verdien av penger. 

Anonymkode: 982b1...5ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjenner noen sånne også. Min gutt er veldig fornuftig med penger. Men hans kompis er ikke sånn. De var på ett kjøpesenter i går. Min gutt brukte 30 kr på is. Kompisen brukte 1000 kr på å kjøpe forskjellige småting og sushi. Foreldrene hans bare lo når de oppdaget at han hadde brukt 1000 kr. Guttene er 12 år. 

Anonymkode: 9f0ab...115

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hadde det vært en 6-7-åring så kunne jeg vært enig med deg.

Men en 13-åring som fremdeles har så liten forståelse for penger... det ville skremt meg!

På tide å slutte å se på 13-åringen som søt og heller bruke litt tid på å realitetsorientere ham. For dårlig betalt og gidder ikke jobbe - vel, han er 13 år, han får ikke bedre betalt. Vil han ha penger og spare, da må han faktisk ta de jobbene han får og den betalingen en 13-åring får for en slik jobb. Så får han sette seg ned og se hvor mange ganger han må klippe den plena før han kan skaffe seg f.eks. en el-sparkesykkel...

Hadde jeg vært deg ville jeg satt på ALLE bremser mtp. hva han får, inntil han har fått et mer realistisk forhold til penger, verdier og arbeidsinnsats.

Anonymkode: 881dd...462

Det er virkelig ikke uvanlig at de tenker slik i den alderen

Anonymkode: 581fb...e0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nevøen min på straks 13år er en typisk tenåring. Det er jo bare å «skaffe, kjøpe, spare bittelitt». Med spare bittelitt er det en ny PC til 10 000kr, det tar jo ikke lang tid å spare om han ønsker seg penger til jul og bursdag, og kanskje tjener litt penger hjemme. Han gidder ikke å jobbe for de da. At han fikk 150kr for å bli med på søppeldynga x3 var for dårlig betalt. Han har fått tilbud om jobb men han gidder ikke klippe plen for 100kr liksom.
 

Han vil bli gamer, de tjener jo fort 100 000kr/år forteller han. At man ikke overlever på den lønna er helt fjernt. En han kjenner tjener visstnok 1000kr hver dag, han tømmer campingdoen x1/dag . Jeg sa jeg gjerne tok over den jobben 😅. 1000kr for 10min jobb hadde vært noe. Få, få, få. Han ønsker seg el sparkesykkel, de er jo drit billige. 2000kr, hvis han får 1000kr av foreldrene er det ikke mye på besteforeldre/tanter og onkler å betale. 
 

Nesten litt søtt hvor naiv man er i den alderen. 

Anonymkode: e8f33...41c

Nesten litt søtt å henge ut barn også. 

Anonymkode: 421f4...906

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Nevøen min på straks 13år er en typisk tenåring. Det er jo bare å «skaffe, kjøpe, spare bittelitt». Med spare bittelitt er det en ny PC til 10 000kr, det tar jo ikke lang tid å spare om han ønsker seg penger til jul og bursdag, og kanskje tjener litt penger hjemme. Han gidder ikke å jobbe for de da. At han fikk 150kr for å bli med på søppeldynga x3 var for dårlig betalt. Han har fått tilbud om jobb men han gidder ikke klippe plen for 100kr liksom.
 

Han vil bli gamer, de tjener jo fort 100 000kr/år forteller han. At man ikke overlever på den lønna er helt fjernt. En han kjenner tjener visstnok 1000kr hver dag, han tømmer campingdoen x1/dag . Jeg sa jeg gjerne tok over den jobben 😅. 1000kr for 10min jobb hadde vært noe. Få, få, få. Han ønsker seg el sparkesykkel, de er jo drit billige. 2000kr, hvis han får 1000kr av foreldrene er det ikke mye på besteforeldre/tanter og onkler å betale. 
 

Nesten litt søtt hvor naiv man er i den alderen. 

Anonymkode: e8f33...41c

Det der kaller jeg ikke søtt. Det er ikke alderen, det er elendig oppdragelse og det har hans foreldre nitid dyrket fram over tretten år med unnfallenhet. For en motbydelig unge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke begrep om penger da jeg var 13, jeg heller 😂 De vokser det av seg, som regel

Anonymkode: f3ded...0ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, sug lut skrev:

Det der kaller jeg ikke søtt. Det er ikke alderen, det er elendig oppdragelse og det har hans foreldre nitid dyrket fram over tretten år med unnfallenhet. For en motbydelig unge. 

Skal det ikke mer til for at en unge er motbydelig? Han er skjønn på alle måter, bortsett fra på dette punktet. Ellers høfelig å snill. Mer motbydelig at en fremmed kvinne omtaler en fremmed gutt som motbydelig.

 

hi

Anonymkode: e8f33...41c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er virkelig ikke uvanlig at de tenker slik i den alderen

Anonymkode: 581fb...e0a

Kan godt være det, men da har jo foreldrene feilet grovt i å lære ungene verdien av penger og egeninnsats og verdien av å gjøre ærlig arbeid selv.

En 13-åring skal ha langt bedre forståelse for dette enn hva Hi beskriver.

At det er normalt å ønske seg masse ting, det er en helt annen sak. Men har de fått en oppdragelse hvor det å lære seg tings verdi, pengers verdi og verdien av arbeid og egeninnsats, da vil de ha helt andre holdninger til dette - selv når de ev. maser om å få ting. Men His gutt viser jo i all tenkemåte at han ikke har fått et snev av denne forståelsen fra sine foreldre. At Hi i tillegg mener det er søtt, det er å bagatellisere det at hun selv ikke har gjort en god nok jobb på dette feltet.

Anonymkode: 881dd...462

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, sug lut skrev:

Det der kaller jeg ikke søtt. Det er ikke alderen, det er elendig oppdragelse og det har hans foreldre nitid dyrket fram over tretten år med unnfallenhet. For en motbydelig unge. 

Nå nå, han er helt på nivå med regjeringen. Og de er jo voksne.

Anonymkode: 44285...fe9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så veldig søtt at familien ikke realitetsorienterer ungdommene.

Anonymkode: 5d451...80a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn er min tenåring også. Han har ingen forståelse for dette med arbeide for å få penger. Han får ikke veldig mye av oss, så dette er ikke en direkte konsekvens av at han er bortskjemt. Han har fått beskjed om at han må skaffe seg en sommerjobb til neste år. Dette skjønner han overhode ikke årsaken til. Han kommer jo bare til å få seg drittjobber. Det er så underlig for han er så flott, empatisk og intellligent på alle områder ellers. 

Anonymkode: 2050b...2f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har det vel litt for godt når han ikke gidder å jobbe. Glimt inn i fremtiden hans?

Slutt å kjøpe annet enn det mest nødvendige, inkludert dyre merkeklær. Kjøp det grunnleggende han trenger så kan han jobbe for alt som er luksus. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, sug lut skrev:

Det der kaller jeg ikke søtt. Det er ikke alderen, det er elendig oppdragelse og det har hans foreldre nitid dyrket fram over tretten år med unnfallenhet. For en motbydelig unge. 

I alle dager!!!! For et motbydelig svar!! Har du ikke lært deg fokeskikk??  Hvilket voksent menenske sier noe sånt om en 13 åring??!!! Han er da ikke en mobber, han har da ikke plaget eller drept noen, og så kaller du han en motbydelig unge pga at han er litt virkelighetsfjern når det kommer til penger! Nå viste du deg virkelig som et motbydelig menneske og jeg håper du reflekterer litt over hva du skrev, men det er vel for mye forlangt! SKAM DEG!

Anonymkode: 7967b...168

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

I alle dager!!!! For et motbydelig svar!! Har du ikke lært deg fokeskikk??  Hvilket voksent menenske sier noe sånt om en 13 åring??!!! Han er da ikke en mobber, han har da ikke plaget eller drept noen, og så kaller du han en motbydelig unge pga at han er litt virkelighetsfjern når det kommer til penger! Nå viste du deg virkelig som et motbydelig menneske og jeg håper du reflekterer litt over hva du skrev, men det er vel for mye forlangt! SKAM DEG!

Anonymkode: 7967b...168

Såså. Pass på, du får et forskrekkelig snurptryne av dette her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Skal det ikke mer til for at en unge er motbydelig? Han er skjønn på alle måter, bortsett fra på dette punktet. Ellers høfelig å snill. Mer motbydelig at en fremmed kvinne omtaler en fremmed gutt som motbydelig.

 

hi

Anonymkode: e8f33...41c

Jeg ble sjokkert over svaret hennes!! 

Anonymkode: 7967b...168

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, sug lut skrev:

Såså. Pass på, du får et forskrekkelig snurptryne av dette her.

Du viser deg som det motbydelige menneske du er med det tilsvaret der! Et voksent menneske, attpåtil mor slik jeg forstår det av tidligere svar, som kaller en 13 åring motbydelig. Finnes vel ikke noe mer motbydelig enn voksne mødre som "mobber" barn. Du lærer vel barna dine å mobbe med den atferden der.

Anonymkode: 7967b...168

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...