Gå til innhold

Forventninger til 3 åring?!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en bonusdatter på 3 år, som er verdens herligste lille frøken. Men det er ett par ting jeg stusser litt over i forhold til oppførsel og språk hos denne lille frøkena... 

Hun sier konsekvent ikke "Takk, Hei, kan jeg eller Ver så snill"

Har nevnt dette til mor ett par ganger, å hun svarer bare at hun ikke vil det, så da trenger hun ikke 🤷‍♀️🙈

Man kan da forvente at en 3åring svarer når noen sier hei, sier takk når di får noe og spør på en ordentlig måte om di vil ha noe?!  

Jeg har aldri vært borti lignende verken hos mine egene barn, eller andre barn jeg omgåes. 

Andre som har hatt det sånn?! 

 

 

 

 

Anonymkode: 2e3dc...13f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hun er 3 år! 3 ÅR!!!!! Nettopp ferdig med babystadiet. Om voksne rundt henne bruker ord som "takk" og "vær så snill", vil hun naturlig bruke det selv etterhvert. Med oppdragelse er det nemlig slik at barna gjør som foreldrene gjør, ikke som foreldrene sier at de skal gjøre.

Men hun er 3 år! Og du er helt urealistiske forventninger til et lite barn!

Anonymkode: 0bbd3...7bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nieser på 3 og 5. De sier aldri hei til meg. De sier «tanteeeeee» og hopper på meg med kos og klem. Det er mye bedre enn «hei». De sier ikke takk om jeg ikke sier «versågod». 
Det å si «vær så snill» har jeg ikke lært mine egne en gang. De sier «kan jeg få?» er vel ikke vanlig å si «vær så snill»?

Anonymkode: 95b12...c22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er bare 3 år. Har snart en 4 åring, hun kan fort glemme å si takk hvis hun får noe, men hun mener ikke noe vondt med det og er ikke dårlig oppdratt av den grunn. Min sier riktignok hei til mange, men ikke alltid en 3 åring tørr det til fremmede. En 3 åring er fortsatt ganske liten, så her forventer du mye.

Anonymkode: ced43...337

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hun er 3... betyr ingenting.

Anonymkode: 5a4c6..

 

Anonymkode: 2e3dc...13f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forventer du noe an en 3 åring??!

Gjett om du ikke hadde reagert hvis det var ditt barn. Du har piggene ute! 

Det du KAN gjøre, er å fortsette å si hei, si takk selv osv. Så hermer hun etter deg. 

I bhg her lærer barna å si : Kan jeg få?

Isteden for å si : Kan jeg være så snill å få. De skal slippe å trygle. 

Anonymkode: d0879...40c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herre. Hun er tre år. Det er slike ting msn øver på, man forventer ikke. Høres vel ut som du kanskje ikke er positivt innstilt til barnet. 

Anonymkode: 4d8f2...115

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her.

Jeg har 4 egene barn ( tvillinger på 2 1/2, en sønn på 9 og ei datter på 14.), samt 2 andre bonusbarn på 7 og 11 🙂 

Takk, og hei var vel det første di lærte å si. Mener selvfølgelig ikke at man alltid skal si vær så snill, kan jeg, hei eller takk. 

Men hun sier det konsekvent ALDRI! Å det syns jeg er veldig rart... 

Kan legge ved noen eksempler fra uken som har vært nå, så kanskje dere skjønner litt bedre hva jeg mener.... 

Når hun kom på Mandag sa hun ikke hei til hverken meg, pappan eller sine andre søsken. Det gjør hun aldri. Jeg sa " hei ( Barnes navn) så koselig å se deg igjen. Eneste respons er ett tomt blikk. 

Mener ikke at hun nødvendigvis skal si ordet" hei " men gi en respons når noen prater til henne. 

Det samme får hennes 2 søsken og 4 bonussøsken når di hilser på henne ut over dagen. 

(Sånn er det hver gang hun kommer) 

Senere på dagen kommer hun ut på kjøkkenet å sier " jeg skal ha is".  Pappa svarer da at det kan hun gjerne få, men at det ikke heter jeg skal, men kan jeg få... 

Dette er hun enig i. Men nekter plent å si kan jeg få... 

Mine foreldre var innom på onsdag (hun har ett veldig godt forhold til di, og alle "barnebarna" blir behandlet på akkurat samme måte) siden di var bortreist når frøkena feiret 3 års dagen hadde di med bursdagsgave. En ny sykkel. Ikke ett takk, smil eller noe som helst... 

Hun er en helt vanlig 3 åring ellers. Har godt utviklet språk, er stort sett blid og fornøyd og generelt ei fantastisk lita jente. Så nei, jeg har ikke ett horn i siden til henne fordi hun ikke er mitt eget barn. Hos oss har vi innstillingen at alle 7 er VÅRE barn, uansett hvem sitt DNA di deler ❤️

Det virker ikke som hun sliter med forståelsen av ordene, hun nekter bare helt konsekvent å bruke di... Å jeg syns det er snodig. 

 

 

 

Anonymkode: 2e3dc...13f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner jeg blir helt svett av at du skrive di jeg. Hva kan jeg egentlig forvente av deg?

Anonymkode: 4d8f2...115

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annenhver uke kastes altså 3-åringen inn i et helvetes kaos med 7(?!) barn, og du mener hun er uhøflig som ikke responderer på en adekvat måte? Stakkars liten. 

Anonymkode: d54ce...003

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skulle nok aldri skrevet at dette er et bonusbarn. Her inne er stemor stans verk.

Jeg jobber i barnehage, på småbarnsavdeling.  Gjevnt over er barna flinke til å å takke, men kan så klart glemme seg. De trenger noen ganger er påminnelse. 

De fleste lærer seg å si kan jeg få. Vi legger ikke vekt på at de må si " vær så snill " Det blir for mye. 

De aller fleste sier hei og hadet,  men noen er sjenerte og ønsker ikke å si det. 

Vi ser jo også forskjell på barna, der foreldrene ikke tenker at forventninger og høflighet en så nøye. Disse barna må jo lære dette i barnehagen,  og bruker derfor lengre tid på å få det under huden. 

Ikke stress, men dere voksne må bare fortsette å bruke ordene i det daglige,  så går det seg nok til. 

Anonymkode: d23f0...075

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 hours ago, Anonym bruker said:

Jeg har en bonusdatter på 3 år, som er verdens herligste lille frøken. Men det er ett par ting jeg stusser litt over i forhold til oppførsel og språk hos denne lille frøkena... 

Hun sier konsekvent ikke "Takk, Hei, kan jeg eller Ver så snill"

Har nevnt dette til mor ett par ganger, å hun svarer bare at hun ikke vil det, så da trenger hun ikke 🤷‍♀️🙈

Man kan da forvente at en 3åring svarer når noen sier hei, sier takk når di får noe og spør på en ordentlig måte om di vil ha noe?!  

Jeg har aldri vært borti lignende verken hos mine egene barn, eller andre barn jeg omgåes. 

Andre som har hatt det sånn?! 

 

 

 

 

Anonymkode: 2e3dc...13f

herlighet, du har altfor store forventinger til et så lite barn

Anonymkode: c97d4...a4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...