Anonym bruker Skrevet 30. juli 2020 #1 Skrevet 30. juli 2020 Jeg har en datter, som tilsynelatende aldri blir mett. Hun kan spise enorme mengder mat og har blitt overvektig. Vi har vært hos lege. De finner ingenting. Vi har vært hos ernæringsfysiolog nylig og skal i gang med endring av kosthold. Men hun er jo alene, hun er på besøk osv. Og da klarer hun ikke å begrense seg i det hele tatt. I dag har hun vært hos svigers, og da spise hun pizza til middag 4 biter uten skorpe. Etterpå gikk hun rett på oreokjeks, etterfulgt av salami snacks pølse, så en banan. Og like etter var hun klar for en stor kjærlighet og pringles. Hun er 9 år og jeg er kjempebekymret. Er det noen som har erfaring/råd/tips? Anonymkode: bac1c...2ea
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2020 #2 Skrevet 30. juli 2020 Ha kun sunne alternativer i huset. Kun grønt oh magert i kjøleskapet. Ta en god snakk med besteforeldrene og si at de kun kan gi henne sunn mat. Lag akkurat med porsjoner, slik at det ikke er rester til overs. Involvert henne i kosthold. Fokuser på det positive bra mat gjør med kroppen i passe mengder. Ikke snakk om slanking og kropp, men at usunn mat gjør deg trøtt, sliten og gjør det vanskelig å konsentrere seg, derfor er det kun av og til mat. Pass på at hun er aktiv i hverdagen. Anonymkode: b632c...dd9
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2020 #3 Skrevet 30. juli 2020 Det er ikke så uvanlig at barn har en periode med ulvehinger før veksthopp, kanskje fyker hun i været plutselig og tar igjen det hun nå har lagt seg ut. Men ellers enig med forrige taler, snakk om viktigheten av regelmessig spising og sunn mat, ikke pga slanking selvfølgelig men fordi mat er kroppens bensin og vi må fylle riktig. Så har du mat tilgjengelig som fyller magen godt og gir viktige næringsstoffer. Pizza og oreokjeks hører lørdager til, det er ikke hverdagsmat. Grønnsaker, frukt og bær, havregrøt og knekkebrød/grovt brød med sunt pålegg, smoothie osv Anonymkode: 7c1ab...2e9
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2020 #4 Skrevet 30. juli 2020 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg har en datter, som tilsynelatende aldri blir mett. Hun kan spise enorme mengder mat og har blitt overvektig. Vi har vært hos lege. De finner ingenting. Vi har vært hos ernæringsfysiolog nylig og skal i gang med endring av kosthold. Men hun er jo alene, hun er på besøk osv. Og da klarer hun ikke å begrense seg i det hele tatt. I dag har hun vært hos svigers, og da spise hun pizza til middag 4 biter uten skorpe. Etterpå gikk hun rett på oreokjeks, etterfulgt av salami snacks pølse, så en banan. Og like etter var hun klar for en stor kjærlighet og pringles. Hun er 9 år og jeg er kjempebekymret. Er det noen som har erfaring/råd/tips? Anonymkode: bac1c...2ea Si «nei, nå får du ikke mer». Gjør det til en vane å ikke kjøpe snacks. Det hun spiste i dag var jo først «middag», deretter snacks. Ingen av de tingene bør dere kjøpe, med unntak av bananene. Anonymkode: 2409a...f29
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2020 #5 Skrevet 30. juli 2020 Hvor har det blitt av ordet nei? Når min 7 åring vil ha 3 skiver med nugatti får han nei. Når han vil ha 3 glasset med saft til middag får han nei. Når han vil ha kjeks uten en spesiell anledning får han nei. Ikke nei du blir tykk, men nei, 3 brød er nok. Saft er usunt, du kan få vann. Kjeks er ikke mat, du kan få noe brød. Osv. Anonymkode: 9f2c7...f3b
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2020 #6 Skrevet 31. juli 2020 Men, hvem ga henne alt dette? Det er jo enormt. Dere må snakke med besteforeldre. Og si nei. Nei, det holder med to/tre pizzastykker. Du kan få en frukt til dessert. Magesekken hennes utvides jo! Hun spiser jo mer enn en voksen klarer å fortære. Snakk sammen om at kroppen må være sunn på innsiden så blod og ting vi har inni oss skal fungere godt! Ikke kjøp inn søtt, søthunger går over etter 14 dager. Si nei!!! Overvektige barn er nitrist. Ikke la datteren din bli en del av den statistikken. Anonymkode: b10e8...a70
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2020 #7 Skrevet 31. juli 2020 Ingen av dere voksne klarer å si nei? Det er jo deres skyld at hun er overvektig. Du må også ta en prat med foreldrene til venner. Vi har er barn ofte på besøk som er på kostholdskontroll. Det er lett å styre. De får servert på tallerken. Anonymkode: 71a82...5c1
Anonym bruker Skrevet 1. august 2020 #8 Skrevet 1. august 2020 Er hun kognitiv normal? Tenkte prader-willis syndrom med en gang, men hvis hun er kognitivt normal er det nok ikke det. Dere bør begrense henne, jo mer hun spise jo mer utvider hun magesekken. Dere bør servere middagen på fatet til henne, ikke la henne fylle på selv. Ha grønnsaker/salat til alle måltid. Fjerne alt av usunn mat, kun snop/brus/chips på lørdagen. Er hun sulten mellom måltidene, skjær opp frukt eller grønnsaker. Anonymkode: 4b7df...e8e
Mostly Harmless Skrevet 1. august 2020 #9 Skrevet 1. august 2020 Dere må i alle fall få nærmeste slekt med på laget om hun er på besøk der hyppig. Besteforeldrene ønsker sikkert å være snille, men å slike mengder mat er jo ikke bra for noen. Kanskje dere kan finne annet de kan gi/gjøre med henne som gjør at de føler de får skjemme henne bort litt. Kanskje hun har en favorittaktivitet som kan være disse besteforeldrenes «greie»?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå