Gå til innhold

Uttale av et ord:


Anbefalte innlegg

Skrevet

Kakka-o 😅 

Hurum

Anonymkode: 7e705...aa3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ka-kao, altså to stavelsar. Nordvestlandet.

Anonymkode: 8e721...299

Skrevet
36 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ka-kao, altså to stavelsar. Nordvestlandet.

Anonymkode: 8e721...299

Det er tre stavelser i kakao uansett uttale: ka-ka-o. 

Anonymkode: b253c...d1b

Skrevet
8 hours ago, Anonym bruker said:

Nei. Var det virkelig morsomt? Helt normal uttale her på Vestlandet. 

Anonymkode: b26e1...4c2

Med to stavelser? Som i ka-cow? 

Anonymkode: a4c68...8c9

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Med to stavelser? Som i ka-cow? 

Anonymkode: a4c68...8c9

Mormor hadde noe lignende. Jeg sier «ka-KA-o», men hun sa nærmest «ka-kaaaaav»

Oppfattet det som snobbete vestkant-uttale, hun var Oslodame.

Anonymkode: e54ec...093

Skrevet

Må innrømme at å legge dobbeltkonsonant i ord som ikke har det irriterer meg 😅 det høres bare så dust ut. Kakao, ikke kakkao. Frokost ikke frokkost.

Anonymkode: 5d16c...db6

Skrevet

ka-kao
Kommer fra Follo, men bor på Romerike

Anonymkode: a6ff3...d53

Skrevet

Trur jeg sier "kakk-ao"...

Anonymkode: 80689...f61

Skrevet

Ka-kA-o

Molde.

Anonymkode: 4d3df...17d

Skrevet
På 30.7.2020 den 12.05, Anonym bruker skrev:

ka-KA-o

Anonymkode: 4341d...4cc

Jeg også

Anonymkode: 9124c...407

Skrevet
17 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er tre stavelser i kakao uansett uttale: ka-ka-o. 

Anonymkode: b253c...d1b

Nei. Hver vokal er ikke nødvendigvis en egen stavelse. Hørt om fenomenet diftonger? (Sau har én stavelse og uttales ikke sa-u på tross av to vokaler.) Forstår ikke helt hvorfor du krangler på forskjellige uttaler. Poenget er at nordmenn rundt omkring i landet uttaler ordet forskjellig, og det burde jo være helt ok?

Anonymkode: b26e1...4c2

Skrevet
19 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er tre stavelser i kakao uansett uttale: ka-ka-o. 

Anonymkode: b253c...d1b

Nope, på Vestlandet sier vi kak-ao, siste stavelse som diftong. 

Skrevet

Kakk-avv. Ringerike.

Anonymkode: 3c19b...aa8

Skrevet
22 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei. Var det virkelig morsomt? Helt normal uttale her på Vestlandet. 

Anonymkode: b26e1...4c2

Sier det samme, er fra Bergen jeg

Anonymkode: 77c54...1e7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...