Gå til innhold

Kaffe vs. energidrikk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min sønn på 13 år får ikke lov til å drikke energidrikker siden de inneholde så mye koffein.
Nå har han spurt hvorfor ikke når jeg drikker så mye kaffe.

Det slår meg at egentlig så har han et godt poeng og jeg kanskje bør redusere mitt eget inntak av koffein.

Hvor mye koffein er det i kaffe i forhold til energidrikker?

Anonymkode: fdbf2...f9f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De drikkene du kjøper i Norge er ikke så sterke, de fleste er det mindre koffein i enn en kopp kaffe (i utlandet er det lov med mer koffein) 

Mye av problemet med energidrikker er komboen koffein og sukker, det er veldig mye sukker i de drikkene. 

Anonymkode: 9fe7a...aef

Skrevet

Om jeg husker rett er det vel 50 mg koffein pr desilitern når det gjelder kokekaffe, også er det rundt 30 mg pr dl i energidrikk. Men man drikker jo fort en halv liter energidrikk, men bare en eller to kopper kaffe. Så for ca samme mengden da. Forhåpentligvis har man ikke like mye sukker i kaffen som i energidrikken, men energidrikk finnes jo i sukkerfri versjon :)

Anonymkode: 83178...3ce

Skrevet

Er det ikke 16 års grense på energidrikk i butikken? Mye koffein i små kropper kan være veldig farlig. 
Husker broren min i ungdomstida var på Laan (?) party, og de hadde kjøpt koffeinpiller for å holde seg våkne. Han endte opp med å besvime, ble kjørt på legevakt og så lagt inn på sykehus overvåkning pga urytme i hjerteslag eller noe 😳 
Mengdene som ble tatt er jeg usikker på men vil tro det er veldig individuelt hvor mye koffein man "tåler"

Anonymkode: 03028...9e9

Skrevet
18 hours ago, Anonym bruker said:

Er det ikke 16 års grense på energidrikk i butikken? Mye koffein i små kropper kan være veldig farlig. 
Husker broren min i ungdomstida var på Laan (?) party, og de hadde kjøpt koffeinpiller for å holde seg våkne. Han endte opp med å besvime, ble kjørt på legevakt og så lagt inn på sykehus overvåkning pga urytme i hjerteslag eller noe 😳 
Mengdene som ble tatt er jeg usikker på men vil tro det er veldig individuelt hvor mye koffein man "tåler"

er ingen grense i butikken, mine 2 på 11 fikk kjøpt, men de fikk ikke lov av meg og drikke de, de er altfor unge

Anonymkode: 091db...e64

Skrevet
På 30.7.2020 den 11.31, Anonym bruker skrev:

De drikkene du kjøper i Norge er ikke så sterke, de fleste er det mindre koffein i enn en kopp kaffe (i utlandet er det lov med mer koffein) 

Mye av problemet med energidrikker er komboen koffein og sukker, det er veldig mye sukker i de drikkene. 

Nettopp! Kroppen trenger vann for å kunne bryte ned sukkeret i slike drikker. Derfor blir en tørst igjen, ikke lenge etter å ha drukket sukkerholdig drikke. Når en halser nedpå sukkerdrikke etter sukkerdrikke så får kroppen ikke til å bryte ned alt sukkeret som hoper seg opp i kroppen. Det er der de store skadene rundt energidrikk er skjedd.

Henrik (14) drakk fire liter energidrikk på lan-party på Otta og fikk akutt nyresvikt. I flere dager var han i livsfare på sykehuset.

Mens pappa prater med sønnen i sykesenga, begynner han plutselig å hoste opp blodskum. Infusjonen, som skal rense kroppen for urenheter, fungerer ikke. Nyrene har kollapset og kroppen og lungene fylles i stedet med vann.
https://www.gd.no/nyheter/drakk-fire-liter-energidrikk-holdt-pa-a-do/s/1-934610-7240214

Dette er altså ikke hvordan kroppen reagerer på å få i seg for mye koffein. Da får en hjerteslag og andre problemer. Dette er hvordan kroppen reagerer når det samles alt for mye avfallsstoffer i kroppen som den ikke får kvittet seg med, fordi det ikke er nok væske (vann) å filtrere ut avfallsstoffene med.

Anonymkode: f8b27...805

Skrevet
18 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er ingen aldersgrense i butikken, men det står på boksene at de ikke er anbefalt til barn under 14 år. 

Skrevet

Nå har det 14 års aldersgrense, jeg kjøpte på meny i en sånn selvbetjeningskasse, det måtte komme en ansatt for å godkjenne. Å hun sa at det er 14 års aldersgrense for å kjøpe nå. 

Anonymkode: 34790...4f1

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Nå har det 14 års aldersgrense, jeg kjøpte på meny i en sånn selvbetjeningskasse, det måtte komme en ansatt for å godkjenne. Å hun sa at det er 14 års aldersgrense for å kjøpe nå. 

Det betyr vare at meny har satt den grensen, er ikke sikkert andre kjeder har gjort det samme. 

Skrevet

Energidrikk er tilsatt taurin som demper de fysiske effektene av koffein. Ved overkonsumsjon begynner kroppen å riste for å «brenne ut» koffein men taurin stopper dette og koffein samles opp i kroppen på en annen måte en ved feks kaffebruk. 
i tillegg drikker man ikke like mye kaffe som energidrikk. 
energidrikk, sukkerfri eller ikke, er kjent for å gi hjerteproblemer, noe som kaffe aldri gir siden sukkerfri energidrikk fortatt er tilsatt søtningsmiddel og kroppen har samme reaksjon på sukker og søtningsmiddel. Den får forhøyet blodsukker og høynes insulinnivå i kroppen. Eneste forskjellen på regular og sukkerfri er antall kalorier, ikke nødvendigvis reaksjonen i kroppen. 

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det betyr vare at meny har satt den grensen, er ikke sikkert andre kjeder har gjort det samme. 

Aha 🙂 👍

Skrevet
1 time siden, Lille krøll skrev:

Energidrikk er tilsatt taurin som demper de fysiske effektene av koffein.

Taurin er en organisk syre som har flere oppgaver i kroppen. Energidrikkene utnytter blant annet en stimulerende effekt på deler av nervesystemet og musklene. Dette kan gi bedre effekt av trening, men altså dårligere effekt av koffeinet.

På den andre siden har forskning vist at dosene av taurin i energidrikker er for små til å gi disse effektene.

Den viktigste effekten av både kaffe og energidrikker ligger i koffeinet, viser den amerikanske undersøkelsen. 

En kopp vanlig kaffe inneholder mer koffein enn selv de sterkeste energidrikkene, som Red Bull.

I 2009 kom det nye regler fra EU, som opphevet denne tidligere grensen på 150 milligram per liter. Red Bull inneholder 320 milligram per liter, og filterkaffe eller kokekaffe hele 500 til 1000 milligram koffein per liter.

Tidligere har Helle Margrethe Meltzer fra Folkehelseinstituttet sagt til forskning.no at hvis kaffe hadde kommet til Norge i dag, ville det trolig blitt forbudt.
https://forskning.no/mat-trening/dobbeltpluss-blir-minus-i-energidrikk/650106

Anonymkode: f8b27...805

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...