Gå til innhold

12 år og slurver med hygiene


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Her en dag sendte jeg han i dusjen. Merket at dusjen stoppet altfor kjapt, og banket på for å spørre om han har vasket både hår og kropp. Han svarte ja. Etter han var påkledd gikk jeg inn på badet, og håret var åpenbart ikke vasket. Fikk en følelse av at han bare hadde skylt kroppen i vann og, ikke vasket seg. Sendte han inn i dusjen igjen. 
Nå har jeg merket at håndvask går i full fart og, og skjønner at han bare skyller hendene. Blir så frustrert. Tok en prat på sengekanten om dette igjen i kveld. Han påstår hardnakket at han vasker skikkelig, men ble spak da jeg luktet på hendene hans og de ikke luktet rent da han nettopp hadde kommet fra badet før leggetid. Hva kan jeg gjøre? 

Anonymkode: c47a5...e2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Her en dag sendte jeg han i dusjen. Merket at dusjen stoppet altfor kjapt, og banket på for å spørre om han har vasket både hår og kropp. Han svarte ja. Etter han var påkledd gikk jeg inn på badet, og håret var åpenbart ikke vasket. Fikk en følelse av at han bare hadde skylt kroppen i vann og, ikke vasket seg. Sendte han inn i dusjen igjen. 
Nå har jeg merket at håndvask går i full fart og, og skjønner at han bare skyller hendene. Blir så frustrert. Tok en prat på sengekanten om dette igjen i kveld. Han påstår hardnakket at han vasker skikkelig, men ble spak da jeg luktet på hendene hans og de ikke luktet rent da han nettopp hadde kommet fra badet før leggetid. Hva kan jeg gjøre? 

Anonymkode: c47a5...e2d

Må legge til at han bor 50/50 med meg og faren, og har prøvd lenge å få han til å jobbe med hygienen hans han også. Føler det er nesten umulig å stramme inn her, når det ikke blir fulgt opp der.. 

Anonymkode: c47a5...e2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke, men min 14-åring har samme tendensene😬 Hun dusjer når hun får beskjed, men det går så raskt at hun ikke alltid lukter noe bedre når hun er ferdig😣 Tannpussen er ikke automatisert, og blir ikke utført med mindre hun får beskjed om det. Og det skjer at den også har er altfor dårlig resultat... Tar gjerne imot råd jeg også🥵

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Den perfekte mor, påan igjen skrev:

Jeg vet ikke, men min 14-åring har samme tendensene😬 Hun dusjer når hun får beskjed, men det går så raskt at hun ikke alltid lukter noe bedre når hun er ferdig😣 Tannpussen er ikke automatisert, og blir ikke utført med mindre hun får beskjed om det. Og det skjer at den også har er altfor dårlig resultat... Tar gjerne imot råd jeg også🥵

Blir gal. Kan liksom ikke være på badet når de dusjer og vasker seg heller! Har snakket med han om det gang på gang uten hell føler jeg. 

Anonymkode: c47a5...e2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir bedre. Min var sånn også. Så ble han 14-15 og dusjet flere ganger om dagen 

Anonymkode: 97a6e...9a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde vært så tett på at barnet til slutt ville ha innsett at det å dusje ordentlig er raskeste og enkleste løsning. Eller at det å ikke vaske hendene ordentlig er uaktuelt. Enkelte ting er ikke oppe til diskusjon, samme hvor utrivelig stemning det skulle bli. Ikke dusjet skikkelig? Nei, da er det bare å gå inn i dusjen nok en gang, da. Hvis barnet ikke klarer å dusje på egen hånd, må det jo ha veiledning og tett oppfølging. Hvis det er slik at man lurer på om noen er ren etter å ha kommet ut av dusjen, er det åpenlyst at turen i dusjen ikke har vært god nok. 

Fett hår og svettelukt betyr kanskje ikke stort mer enn at folk snakker bak ryggen til barnet, kommentarer slenges, folk synes barnet er ekkel eller at folk trekker seg unna (ille nok i seg selv, spør du meg). Dårlig tannhelse får store konsekvenser for fremtiden, og slappe håndvaskrutiner kan ha konsekvenser for langt flere enn den som er grisete ... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi hadde samme problemet her, men innførte at tenåringen måtte begynne med klut og gnikke skikkelig. Håret skulle være gjennombløtt etter hver dusj og det ble fort luktet under armene om det var skikkelig vasket eller ikke. Nå går det som smurt uten diskusjoner og vaskes skikkelig. Når det gjelder tannpuss var et tannlegebesøk wake up call’en som trengtes. Begynnende hull og beskjed om hvor nøye det måtte pusses/bruke tanntråd/skyllevann så endret rutinene der på null komma niks. Alternativet var hull og borring.

Anonymkode: d0cdf...17b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Google og finn noen ekle bilder av ulike ting en kan få av dårlig hygene. Jeg aner egentlig ikke hva, men det  sikkert noe sopp og noe annet. Kanskje dette kan sette fart i saken. Husker min datter fant ut at døde hudseller falt av når hun sov og dyr som lever i senga spiser dette, dette var så ekkelt at hun tok helt av med å skifte på senga (det ga seg heldigvis og hun gikk til å bytte på senga som normalt, men det å se bilde gjorde at jeg ikke måtte mase om at det var på tide å skifte på senga igjen.) Mulig dette kan være noe også, for en får jo vekk mye død hud npr en dusjer. 
 

Mine barn har ikke vært vanskelige på det området, men som i andre ting må noen ting inn med hammer før de forstår ting. Og ekle bilder kan være hammeren som må til. Å snakke og forklare til små voksne er ofte som å snakke til en vekk. 

Anonymkode: 65675...d76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare sånn de er. Eldste jenta på 16 hadde en periode hvor det var såååååååå kjedelig å dusje. Hu stinka, håret var fett, så ikke poenget med deodorant osv.... nå dusjer hun omtrent bare hun skal spise ei brødskive. 
 

gutten på 13 har og vært sånn. «Jada jeg skal dusje» og 4 dager senere har det enda ikke skjedd noe. Rommet hans stinker død og fordervelse. Men nå i det siste har han begynt å gå uoppfordret i dusjen og vasker håret som den selvfølge det er!

Anonymkode: 535e5...732

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er yngre, men slurvet med håndvask en periode. Kunne også "glemme" den helt. Endte med at jeg ba om å få lukte på hendene etter hvert dobesøk, for så å sende han tilbake for vask. Hadde han slurvet med dusjing, hadde jeg forklart at så lenge han ikke vasker seg skikkelig, må jeg være tilstede og sørge for at det blir ordentlig gjort. Det samme med tannpuss. Forhåpentligvis ville han ha syntes det var for flaut og vasket og pusset skikkelig. 

Personlig hygiene er viktig. Ikke noe som skal slurves med hos oss. 

Anonymkode: 6e9b6...eb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har litt yngre barn som slurver. Sjekker i perioder håndvask/hendene. Det motiverer raskt til bedre vask. Når det gjelder dusj har jeg forklart hva "en dusj" betyr. Hårvask. Vask av underliv/rumpe, såpe inn kroppen (spesielt under armer/alle sprekker). Hadde sendt uvaskede barn/ungdommer tilbake dusjen. Sikkert bare en fase, men dette er viktig.

Anonymkode: a7749...604

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde samme tendens med min på 13 år.
Tok vekk såpen på badet hans for å se om han reagerte siden jeg syns den gikk tom så alt for sjeldent.
Så ba jeg mannen ta en prat med han, dette inkludert å dra forhuden ordentlig tilbake slik at han får vasket penisen ordentlig.
Håret har han blitt bedre på etter at han fikk streng beskjed fra frisøren.

Har blitt bedre nå, men han er ikke bestandig like flink til å huske deo

 

Anonymkode: 49615...654

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så utrolig glad for mine største på 14 og 16 ikke er slik, begge digger og dusje og dusjer på morgen og når de kommer hjem fra skolen, vert sånn nesten siden bhg, så spent på og se hvordan 5 og 7 blir :)

Anonymkode: 7873e...6e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Var slik her en liten periode også men min på 11 år. Det endte med at jeg hauket og luktet på hendene etter håndvasken. Luktet på håret, armen eller leggen etter dusjen. Da stoppet tulle dusjingen. Hauket ennå litt over håndvasken. 

Anonymkode: 1cf67...0da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter med det samme med dattera mi på 13 år. Jeg er og frisør og har hatt en del tenårings gutter i stolen og vasker alltid håret deres før jeg klipper og gir beskjed om at de må vaske håret bedre. Far eller mor er og til stede og de sier det samme som deg, raske i dusjen og spyler ikke godt nok ut såpen av håret. De blir alltid flaue i stolen 🤣 sier de skal vaske håret 2 ganger, først for å få driten ut og andre gang for å få det rent. Noen bruker og me voks i håret og det hjelper heller ikke på når de sliter med ekstremt fettet hår og i puberteten 

Anonymkode: c4aa1...45f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...