Anonym bruker Skrevet 29. juli 2020 #1 Skrevet 29. juli 2020 Jeg er veldig plaget at «restless legs syndromet». Særlig om kvelden, etter trening eller etter et par glass alkohol. Jeg tar magnesium, for det har jeg hørt hjelper, men det har liten effekt hos meg.men så har jeg hørt at det fins ulike typer magnesium-tabletter, og at noen virker bedre enn andre. Lurer på om noen vêr har greie på dette? Eller kanskje noen har andre tips eller kjerringråd? Anonymkode: 3875f...4fe
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2020 #2 Skrevet 29. juli 2020 Mamma har det, og hun sier man må ta magnesium og noe annet sammen, er det kalsium tro? Anonymkode: 15cd9...25d
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2020 #3 Skrevet 29. juli 2020 Et par spørsmål om ditt magnesium inntak. Hvorlenge har du tatt det, og hvor mye tar du. Jeg må ta 600 mg dersom det skal hjelpe, og det tar ca 1 måned før det får effekt. Dersom du før plager på kvelden bør du ta den til lunsj Anonymkode: cc727...dea
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2020 #4 Skrevet 29. juli 2020 Jeg må ta to tabletter magnesium for at det skal hjelpe. Anonymkode: c2c0e...5e7
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2020 #5 Skrevet 29. juli 2020 Vær obs på at man kan bli løs i magen om man tar for mye magnesium, mamma ble litt "eksplosiv" da hun prøvde å øke Anonymkode: 15cd9...25d
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2020 #6 Skrevet 29. juli 2020 Jeg tar 1 tablett per dag, men ikke sammen med noe annet (bortsett fra noen omega olje-kapsler). Det står jo at mengden ikke skal overskrides? Jeg bruker Colletts magnesium fra apoteket, men den er kanskje ikke noe bra? Jeg har tatt det i sikkert minst 6 mnd Anonymkode: 3875f...4fe
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2020 #7 Skrevet 29. juli 2020 Jeg bruker en eterisk oljeblanding som heter «Restless» fra ei dame som kaller firmaet sitt Clothilde. Hun har Facebook-side hvor man kan bestille på. Man får oljen i en flaske med sånn påføringskule på, og så tar jeg et par drag over leggen før jeg legger meg. Det er så langt det eneste som har fungert for meg. Og det fungerer «her og nå». Anonymkode: cf2cc...b69
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2020 #8 Skrevet 29. juli 2020 Hvordan kjennes det ut med "restless legs"? På kveldene sliter jeg selv ofte med beina og merker at jeg hele tiden anstrenger meg for å holde tilbake ufrivillige rykk. Det kommer til tider kraftige rykk som jeg ikke klarer å stoppe (nesten som kneet slår opp i haken), men med meg funker alkohol veldig godt. Så er det kriblinger inne i beina eller mer rykninger? Anonymkode: 5e3e8...f4e
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2020 #9 Skrevet 29. juli 2020 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvordan kjennes det ut med "restless legs"? På kveldene sliter jeg selv ofte med beina og merker at jeg hele tiden anstrenger meg for å holde tilbake ufrivillige rykk. Det kommer til tider kraftige rykk som jeg ikke klarer å stoppe (nesten som kneet slår opp i haken), men med meg funker alkohol veldig godt. Så er det kriblinger inne i beina eller mer rykninger? Anonymkode: 5e3e8...f4e Det er som en masse maur beveger seg inni leggene. En veldig «urolig» følelse. Ikke kraftige rykk. Jeg har det også innimellom, dog, men har aldri tenkt st de to har noe med hverandre å gjøre. Anonymkode: cf2cc...b69
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2020 #10 Skrevet 29. juli 2020 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvordan kjennes det ut med "restless legs"? På kveldene sliter jeg selv ofte med beina og merker at jeg hele tiden anstrenger meg for å holde tilbake ufrivillige rykk. Det kommer til tider kraftige rykk som jeg ikke klarer å stoppe (nesten som kneet slår opp i haken), men med meg funker alkohol veldig godt. Så er det kriblinger inne i beina eller mer rykninger? Anonymkode: 5e3e8...f4e Det er rett og slett en uimotståelig trang til å bevege beina, man bare MÅ stramme og bruke musklene i legger og lår. Det er liksom kjempedeilig å reise seg og ta dype knebøy, hoppe, strekke, ta utfall. Anonymkode: 3875f...4fe
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2020 #11 Skrevet 29. juli 2020 Dtøttestrømper funker gull for meg. Ca 400 kr på boots apotek. Der måler de benekte ditt, så få du riktig str. Anonymkode: fd2fd...e29
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2020 #12 Skrevet 29. juli 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Det er rett og slett en uimotståelig trang til å bevege beina, man bare MÅ stramme og bruke musklene i legger og lår. Det er liksom kjempedeilig å reise seg og ta dype knebøy, hoppe, strekke, ta utfall. Anonymkode: 3875f...4fe ...Men for min del: ingen ufrivillige rykk, bortsett fra at jeg kan rykke litt til i beina fordi det er så grusomt å holde dem i ro. Anonymkode: 3875f...4fe
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2020 #13 Skrevet 29. juli 2020 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg er veldig plaget at «restless legs syndromet». Særlig om kvelden, etter trening eller etter et par glass alkohol. Jeg tar magnesium, for det har jeg hørt hjelper, men det har liten effekt hos meg.men så har jeg hørt at det fins ulike typer magnesium-tabletter, og at noen virker bedre enn andre. Lurer på om noen vêr har greie på dette? Eller kanskje noen har andre tips eller kjerringråd? Anonymkode: 3875f...4fe Du kan få tabletter av legen for det, på resept tror jeg. Ei jeg kjente hadde det, men husker ikke hva de heter. Hun måtte ta de hver kveld, hvis ikke så fikk hun ikke sove. Det er og forskjell på magnesium, det har du rett i. De jeg har fått anbefalt som skal være de beste er de her https://www.kinsarvik.no/kosttilskudd/vitaminer-mineraler/magnesium/solaray-magnesium-150-kap?dpid=4120&gclid=EAIaIQobChMIs9yT2Zfy6gIVHRd7Ch2ppQWPEAQYBCABEgIrxfD_BwE Anonymkode: b527c...7eb
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2020 #14 Skrevet 29. juli 2020 Vann! Drikk masse vann, så går det over - dey funker for meg i hvert fall. Jeg oppdaget det for noen år siden og har aldri opplevd rastløse ben på den måten igjen. Tror det rett og slett skyldes dehydrering. Anonymkode: 81166...336
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2020 #15 Skrevet 29. juli 2020 Mannen har det. Han har litt leddsmerter også, alltid hatt. Han har hatt null effekt av magnesium alene. Men han begynte på gurkemeie for et halvt år siden kombinert med magnesium dette har tatt leddsmerter og de rastløse beina har blitt mye bedre etter han kombinerte disse to. Anonymkode: c8b31...d84
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2020 #16 Skrevet 29. juli 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Mannen har det. Han har litt leddsmerter også, alltid hatt. Han har hatt null effekt av magnesium alene. Men han begynte på gurkemeie for et halvt år siden kombinert med magnesium dette har tatt leddsmerter og de rastløse beina har blitt mye bedre etter han kombinerte disse to. Anonymkode: c8b31...d84 Hvordan tar han gurkemeie, tabletter? Anonymkode: b527c...7eb
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2020 #17 Skrevet 29. juli 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Hvordan tar han gurkemeie, tabletter? Anonymkode: b527c...7eb Helsekost. Tabletter. Han begynte som sagt pga leddverk. Gurkemeie er betennelsesdempende. Vi oppdaget at beina hans ble roligere av denne kombinasjonen. Ikke sikkert det funker for alle, jeg mistenker at mannen kan ha en reumatisk sykdom (han gidder ikke gå til legen siden problemene er så diffuse og små) så jeg tror de urolige beina hans har med dette å gjøre. Anonymkode: c8b31...d84
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2020 #18 Skrevet 29. juli 2020 45 minutter siden, Anonym bruker skrev: Vann! Drikk masse vann, så går det over - dey funker for meg i hvert fall. Jeg oppdaget det for noen år siden og har aldri opplevd rastløse ben på den måten igjen. Tror det rett og slett skyldes dehydrering. Anonymkode: 81166...336 Nei, det er virkelig ikke pga dehydrering. Jeg drikker allerede alt for mye vann, så det er absolutt ikke det som er årsaken til mine plager. Jeg vet at man kan få tabletter - jeg har en kusine som bruker det, men hun er mer plaget enn meg fordi hun får det år hun skal sove, mens jeg stort sett får det på kveldstid og ettermiddag, når jeg likevel skal være våken. Ment akk for tips uansett. jeg kan forsøke å bytte til de magnesiumtablettene noen andre her tipset om i første omgang. Takk til alle som tok seg tid til å svare 🙂 Anonymkode: 3875f...4fe
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2020 #19 Skrevet 29. juli 2020 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg er veldig plaget at «restless legs syndromet». Særlig om kvelden, etter trening eller etter et par glass alkohol. Jeg tar magnesium, for det har jeg hørt hjelper, men det har liten effekt hos meg.men så har jeg hørt at det fins ulike typer magnesium-tabletter, og at noen virker bedre enn andre. Lurer på om noen vêr har greie på dette? Eller kanskje noen har andre tips eller kjerringråd? Anonymkode: 3875f...4fe Bør ta magnesium fast, tas det over 350mg er det ok, men kan få diaré som bivirkning. Anbefaler bruk av kompresjonsstrømper daglig, da det og kan hjelpe mye. Har gått på kurs om dette nå nettopp, pass på å kjøpe rett str, viktig at det strammes ved ankelen. En lege sa og at folsyre kan hjelpe , verd å prøve hvertfall Anonymkode: c4ea1...74e
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2020 #20 Skrevet 29. juli 2020 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Dtøttestrømper funker gull for meg. Ca 400 kr på boots apotek. Der måler de benekte ditt, så få du riktig str. Anonymkode: fd2fd...e29 Alle Apotek skal måle bena til den som skal ha støttestrømper Anonymkode: c4ea1...74e
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2020 #21 Skrevet 29. juli 2020 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Alle Apotek skal måle bena til den som skal ha støttestrømper Anonymkode: c4ea1...74e takk! Tenk at jeg fikk svar fra en som har gått på kurs om dette! Kunne ikke håpet på noe bedre 🙂 Anonymkode: 3875f...4fe
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2020 #22 Skrevet 29. juli 2020 Det som funker for meg: - Jerntilskudd (studier viser at det å holde ferritin over 50 kan hjelpe. Det hjelper for meg :)) - Magnesium - Tøying/strekking av de områdene som er plaget før jeg legger meg. Flere øvelser som kan fungere, jeg liker yogaøvelsen "omvendt V". - Foam roller (google hvordan :)) Hvis ingenting virker og du ikke får sove kan en dusj med iskaldt vann (så kaldt at det egentlig gjør vondt) lindre såpss at du får sove. Det er min nødløsning. Restless legs er forferdelig! Anonymkode: 17386...d0c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå