Anonym bruker Skrevet 28. juli 2020 #1 Skrevet 28. juli 2020 Om dere var skilt og barna bodde hos far annenhver helg + ett par dager.. barna hadde ett godt forhold til far og han var flink, men dere voksne ikke akkurat var «bestevenner». Hadde du latt far ta med barna til utlandet for å bo der ett år? Pga jobb. Anonymkode: 1a38b...bb4
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2020 #2 Skrevet 28. juli 2020 Nei. Overhodet ikke. Men mine er seks og ti. Om de var tenåringer, ønsket det selv og det litt seg gjøre å besøke dem/få dem hjem i ferier, kunne det blir vurdert annerledes. Anonymkode: 7558b...af7
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2020 #4 Skrevet 28. juli 2020 Selvfølgelig ikke. Anonymkode: f2afc...256
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2020 #5 Skrevet 28. juli 2020 Nei, da måtte de vært store tenåringer som ville det selv som hun sa over her. Anonymkode: 28888...43e
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2020 #6 Skrevet 28. juli 2020 Ja, det kunne jeg. Vi planla noe lignende. For planen var at jeg skulle ta mastergraden min i utlandet, og at barna da skulle bli med meg det første året, så bo hos far det andre året. Begge barna ville da vært i skolealder. Det er jo en opplevelse for barna. Og far kunne kommet på besøk, vi hadde jo reist hjem i jula. Anonymkode: cdb0d...fbe
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2020 #7 Skrevet 28. juli 2020 Kommer helt an på... At man greier å samarbeide godt som foreldre vil jo være helt avgjørende i et slikt tilfelle. Videre kommer det helt an på hvilken tilknytning far har til landet, hvilket land det er, språket der, barnas ev. kjennskap til det språket, barnas alder, muligheter for skolegang, om far egentlig vil ha tid til å ta seg av barna der. Tilknytning til Folketrygden her i Norge og finansiering av dette for barna, samt gode nok helseforsikringer i landet de bor i. Og så måtte det vært planlagt og avtalt samvær ila. året, hvordan dette skal finansieres osv. Hvem som dekker ev. andre ekstrautgifter med utenlandsoppholdet, m.m. Og man måtte hatt en backup-plan hvis det likevel ikke fungerer for barna. Hvis vi hadde en god nok plan på dette og ungene selv ønsket det, da kunne jeg nok ha gått med på dette. Men akkurat nå mens det er så mye usikkerhet rundt koronaen fremdeles, så ville jeg vært langt mindre positiv til det. Anonymkode: 9c667...68f
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2020 #8 Skrevet 28. juli 2020 Selvsagt ikke. Det tror jeg ikke er bra for noen barn, og det gjelder selvsagt om det er mor eller far som bli igjen. Anonymkode: 4216d...046
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2020 #9 Skrevet 28. juli 2020 Hva hvis far bestemmer seg for ikke å flytte hjem igjen, men blir boende i utlandet med barna? Anonymkode: 531d5...d98
Nyttårs barn Skrevet 28. juli 2020 #10 Skrevet 28. juli 2020 Ja det hadde jeg kunne gå med på. Forutsetter jo at far er "normal" og at du ikke risikerer at barnet blir i utlandet. Det forutsetter videre at det er praktisk gjennomførbart, at barnet ønsker det og at det er en noe som vil være positivt for det. En venn av meg gjorde nettopp dette. Han hadde et barn fra tidligere forhold som bodde fast hos mammaen på en annen kant av landet. Barnet hadde god kontakt med far i ferier og besøkshelger men bodde hos mor. Når far fikk mulighet til å bo et år i USA ble barnet med og fikk gå et år på skolen der, ble dritgod i engelsk og fikk bodd med pappaen sin.
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2020 #11 Skrevet 28. juli 2020 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Om dere var skilt og barna bodde hos far annenhver helg + ett par dager.. barna hadde ett godt forhold til far og han var flink, men dere voksne ikke akkurat var «bestevenner». Hadde du latt far ta med barna til utlandet for å bo der ett år? Pga jobb. Anonymkode: 1a38b...bb4 Hvor gamle er barna og hvor langt unna er det? Anonymkode: d1cfe...ca7
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2020 #12 Skrevet 28. juli 2020 Vi har gjort det slik, men omvendt. Jeg hadde barna 4 år i utlandet pga min jobb Anonymkode: 87620...a4e
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2020 #13 Skrevet 28. juli 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Kommer helt an på... At man greier å samarbeide godt som foreldre vil jo være helt avgjørende i et slikt tilfelle. Videre kommer det helt an på hvilken tilknytning far har til landet, hvilket land det er, språket der, barnas ev. kjennskap til det språket, barnas alder, muligheter for skolegang, om far egentlig vil ha tid til å ta seg av barna der. Tilknytning til Folketrygden her i Norge og finansiering av dette for barna, samt gode nok helseforsikringer i landet de bor i. Og så måtte det vært planlagt og avtalt samvær ila. året, hvordan dette skal finansieres osv. Hvem som dekker ev. andre ekstrautgifter med utenlandsoppholdet, m.m. Og man måtte hatt en backup-plan hvis det likevel ikke fungerer for barna. Hvis vi hadde en god nok plan på dette og ungene selv ønsket det, da kunne jeg nok ha gått med på dette. Men akkurat nå mens det er så mye usikkerhet rundt koronaen fremdeles, så ville jeg vært langt mindre positiv til det. Anonymkode: 9c667...68f Kloke refleksjoner. Anonymkode: d1cfe...ca7
Gjest Skrevet 29. juli 2020 #14 Skrevet 29. juli 2020 10 timer siden, Anonym bruker skrev: Kommer helt an på... At man greier å samarbeide godt som foreldre vil jo være helt avgjørende i et slikt tilfelle. Videre kommer det helt an på hvilken tilknytning far har til landet, hvilket land det er, språket der, barnas ev. kjennskap til det språket, barnas alder, muligheter for skolegang, om far egentlig vil ha tid til å ta seg av barna der. Tilknytning til Folketrygden her i Norge og finansiering av dette for barna, samt gode nok helseforsikringer i landet de bor i. Og så måtte det vært planlagt og avtalt samvær ila. året, hvordan dette skal finansieres osv. Hvem som dekker ev. andre ekstrautgifter med utenlandsoppholdet, m.m. Og man måtte hatt en backup-plan hvis det likevel ikke fungerer for barna. Hvis vi hadde en god nok plan på dette og ungene selv ønsket det, da kunne jeg nok ha gått med på dette. Men akkurat nå mens det er så mye usikkerhet rundt koronaen fremdeles, så ville jeg vært langt mindre positiv til det. Anonymkode: 9c667...68f Tenker at dette er nyttig å ha med seg ⬆️ HI; jeg var selv et sånt barn, og hadde bare fordeler av å bo i utlandet en tid, selv om den andre forelderen ble igjen hjemme. Men vi var tre søsken. Vi reagerte ulikt på det; for det første. For det annet flyttet vi med den forelderen vi allerede bodde mest hos. Det var ingen nye overganger der. Så kanskje de bør starte med å bo hos ham mer enn bare annenhver helg. Det er litt tilvenning der også som skal gjøres. En annen variant er at de blir en stund og at du f eks henter dem hjem etter halvgått tid. Men da rekker de ikke å falle til ro på ny skole osv.
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2020 #15 Skrevet 29. juli 2020 Kommer jo veldig an på barnas alder. Er de store og ville det selv, og far hadde vært normal så hadde det jo selvfølgelig vært greit. Med små barn, så hadde jo saken vært en helt annen. Anonymkode: c135e...300
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2020 #16 Skrevet 29. juli 2020 Kommer jo an på barnas alder, og hva de ønsker selv også Anonymkode: 48507...8dc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå