Gå til innhold

Hva skjer med aap?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Finner ikke noe svar på dette på nettet. Kanskje noen her inne vet?

Hvis jeg først mottar arbeidsavklaringspenger kombinert med å jobbe 50%, og på et senere tidspunkt ikke kan jobbe i det hele tatt og da må motta 100% aap, vil jeg komme "dårligere" ut økonomisk da enn om jeg fikk 100% aap men en gang? Altså, blir grunnlaget lavere og med en lavere utbetaling?

Grunnen til at jeg spør er at jeg er redd for å gå på en økonomisk smell om jeg ser i ettertid at jeg ikke klarte å jobbe i det hele tatt, men da har prøvd først med å jobbe 50%.

Anonymkode: 07424...e0c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, grunnlaget for aap blir gjort før første sykemelding, og er det samme hele perioden med aap, uansett om du jobber 20, 40 eller 50% ved siden av.

Om du skulle bli ufør beregnes også uføretrygen fra tiden før første sykemelding, så hva du har tjent mens du fikk aap teller ikke med.

Anonymkode: 77693...6bd

Skrevet
38 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, grunnlaget for aap blir gjort før første sykemelding, og er det samme hele perioden med aap, uansett om du jobber 20, 40 eller 50% ved siden av.

Om du skulle bli ufør beregnes også uføretrygen fra tiden før første sykemelding, så hva du har tjent mens du fikk aap teller ikke med.

Hi, min erfaring er at det 6bd skriver stemmer.

Jobber du i Nav, 6bd? Vet du hva som skjer i nesten motsatt tilfelle med uføretrygd? Altså, hvis man har vært 100 % uføretrygdet og så greier å jobbe 20, 50, 100 % noen år, får man da oppjustert uføretrygden etter inntekt hvis man likevel ikke greier å jobbe mer? Jeg håper å komme meg tilbake i jobb, men kan ha usikre prognoser på form, kom til å tenke på dette en dag.

Anonymkode: 60369...d4b

Skrevet
På 27.7.2020 den 21.57, Anonym bruker skrev:

Takk for svar!

Når man da risikerer å gå på aap i tre år, og så over i uføre, vil jo grunnlaget være vesentlig lavere enn det man ville tjent på det tidspunktet man blir ufør. Er det riktig? Får man ikke med eventuelle lønnsøkninger?

Hi

Anonymkode: 07424...e0c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...