Gå til innhold

Sosialstønad og sparing


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er flink med penger. Rene tryllekunstneren! 

Jeg går på sosialstønad og har barn. Pga at jeg faller mellom barken og veden så står jeg fast på sosialstønad.

Jeg kjøper brukt utstyr og klær. Jeg ligger en husleie på forskudd. Ungene mangler ikke noe! Jeg har til og med fått til å kjøpe ny fryser og vaskemaskin uten ekstra støtte, og er kjempestolt over dette! 

Problemet er at jeg ikke kan spare på konto til noe som helst. Jeg liker ikke å ha 3 tusen eller mer liggende hjemme. Det er motiverende å kunne spare på konto. Men det er jo ikke lov på sosialstønad. Da blir dette betegnet som inntekt til neste måned. Jeg kan fint spare 3 tusen i måneden selv på sosialstønad. 

Om 3 år står ungen min til konfirmasjon. Jeg ønsker å greie å selv gi barnet mitt en fest hvor familien er invitert. Ingen ser på meg som fattig i dag. Ingen vet at jeg mottar sosialstønad. Jeg ønsker å holde det slit. 

Av helsemessige årsaker kan jeg ikke jobbe. Står på vent for å få AAP. Jeg skal tilbake i jobb med tiden! 

Er det noen som har fått disp til å spare på sosialstønad? Er det lov å spare penger på konto om man står på AAP? 

Noen andre gode forslag? Jeg liker å spare! Spare er en sport for meg! Men jeg liker ikke kontanter 🥴

Anonymkode: 3e5de...d13

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har en avtale med min mor om at jeg overfører et beløp til henne hver måned, som hun sparer for meg. Jeg mottar ikke sosialstønad, men det er en enkel måte å spare på. Pengene er ikke tilgjengelige, og står bare og renter seg. På 5 år har jeg spart nesten 100k på den kontoen, og det er ikke verst for en enslig studentmamma 😊 

Hvis du har noen du stoler på går det jo an å spørre om det er mulig å lage en slik avtale. Du trenger jo ikke å fortelle at det er fordi du mottar sosialstønad, kan bare si at du er så fæl å bruke det opp hvis det står tilgjengelig på konto. Eller snakk med saksbehandleren din på NAV, kanskje dere får til en ordning.

I verste fall er ikke kontanter det verste, altså. Jeg sparte 11k i kontanter i fjor. Satte det inn på konto når jeg skulle bruke det (på ferie).

Anonymkode: 624db...962

Skrevet

Når man får AAP så kan man spare så mye man vil, ingen som blander seg i det

Anonymkode: b0675...f89

Skrevet

Tusen takk for begge innspill!

Jeg skal faktisk høre med min mor om dette. Hun stoler jeg på! 

Og jeg skal høre med min saksbehandler. Det taper jeg jo ikke på! 

Så krysser jeg fingrene for at AAP går inn 👏

Hi

 

Anonymkode: 3e5de...d13

Skrevet
52 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tusen takk for begge innspill!

Jeg skal faktisk høre med min mor om dette. Hun stoler jeg på! 

Og jeg skal høre med min saksbehandler. Det taper jeg jo ikke på! 

Så krysser jeg fingrene for at AAP går inn 👏

Hi

 

Anonymkode: 3e5de...d13

Kan jeg spørre hvor lenge du har ventet på svar anng aap? 

Har selv en søknad inne og her jeg bor står det at det skal ta 7-8  uker.

Anonymkode: ed4e9...849

Skrevet

Men altså.... du klarer ikke «å stå for konfirmasjonen selv» - du tenker å betale med andres skattepenger som vi må jobbe for. Holdningen din er helt elendig. Om du ikke trenger så mye som du får, så setter du selvsagt penger på konto og får mindre neste mnd! Alt annet er vel egentlig en form for «svindel»... Skjønner ikke hva du er så stolt av etter å ha lest dette innlegget. Du får la være å spare inntil du får AAP. Og så må du jobbe for å komme deg tilbake ut i arbeidslivet. Om du får til det bør du være stolt:) 

Anonymkode: 637bf...045

Skrevet
58 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tusen takk for begge innspill!

Jeg skal faktisk høre med min mor om dette. Hun stoler jeg på! 

Og jeg skal høre med min saksbehandler. Det taper jeg jo ikke på! 

Så krysser jeg fingrene for at AAP går inn 👏

Hi

 

Anonymkode: 3e5de...d13

Det er jo en grunn til at det ikke er lov til å ha penger på sparekonto, en grunn til at beregnes hver måned. Det er jo en midlertidig stønad som man får hvis man ikke har noen andre midler

Anonymkode: b0675...f89

Skrevet

Bankboks?

Anonymkode: b7149...2dc

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men altså.... du klarer ikke «å stå for konfirmasjonen selv» - du tenker å betale med andres skattepenger som vi må jobbe for. Holdningen din er helt elendig. Om du ikke trenger så mye som du får, så setter du selvsagt penger på konto og får mindre neste mnd! Alt annet er vel egentlig en form for «svindel»... Skjønner ikke hva du er så stolt av etter å ha lest dette innlegget. Du får la være å spare inntil du får AAP. Og så må du jobbe for å komme deg tilbake ut i arbeidslivet. Om du får til det bør du være stolt:) 

Anonymkode: 637bf...045

Hun har RETT til å motta sosialstønaden. Det er hennes penger, ikke skattyternes. 

Anonymkode: b7149...2dc

Skrevet
17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hun har RETT til å motta sosialstønaden. Det er hennes penger, ikke skattyternes. 

Anonymkode: b7149...2dc

Sparer hun over et par måneder eller mer så blir det nok regnet som «egne midler» som hun må bruke før hun får innvilget sosialstønad på ny.

Anonymkode: d4e24...884

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sparer hun over et par måneder eller mer så blir det nok regnet som «egne midler» som hun må bruke før hun får innvilget sosialstønad på ny.

Anonymkode: d4e24...884

Og der er vi jo ved problemets kjerne... hvis vi hadde borgerlønna, ville ingen lure på om du brukte dem til å tørke deg bak med, eller til å spare til konfirmasjonsselskap.

Anonymkode: b7149...2dc

Skrevet
57 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Bankboks?

Anonymkode: b7149...2dc

Det er ikke lov å ha penger i bankboks. 

Anonymkode: ad984...c29

Skrevet

Jøjemeg, så du vil spare sosialtrygden du får? 

Jeg vil nå tørre påstå at om du klarer spare 3.000 i måneden så får du 3.000 for mye... 

Perioden på sosialen er ikke perioden i livet hvor du skal ha råd til å spare.

Anonymkode: 2af42...4bc

Skrevet
43 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jøjemeg, så du vil spare sosialtrygden du får? 

Jeg vil nå tørre påstå at om du klarer spare 3.000 i måneden så får du 3.000 for mye... 

Perioden på sosialen er ikke perioden i livet hvor du skal ha råd til å spare.

Anonymkode: 2af42...4bc

Sosial stønad er ingen straff, vet du? 
Når vi ser i trådene her hvor mange som har full jobb og kan spare barnetrygden, DA ser vi hvem som får «for mye»...

Anonymkode: b7149...2dc

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jøjemeg, så du vil spare sosialtrygden du får? 

Jeg vil nå tørre påstå at om du klarer spare 3.000 i måneden så får du 3.000 for mye... 

Perioden på sosialen er ikke perioden i livet hvor du skal ha råd til å spare.

Anonymkode: 2af42...4bc

Så fordi TS, er veldig flink med penger, kjøper brukt, ikke røyker, snuser, drikker eller bruker penger på taket away og annet tull. Så skal hun bli straffet? Mens de som sløser, røyker og drikker skal belønnes?

Anonymkode: 7cc38...226

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jøjemeg, så du vil spare sosialtrygden du får? 

Jeg vil nå tørre påstå at om du klarer spare 3.000 i måneden så får du 3.000 for mye... 

Perioden på sosialen er ikke perioden i livet hvor du skal ha råd til å spare.

Anonymkode: 2af42...4bc

Man velger ikke selv hvor mye man får utbetalt i sosialstønad, hvis det var det du hadde tenkt. Det er langt mer fornuftig at hi sparer 3000 kr, enn at hun bruker dem på tull og tøys.

Anonymkode: 624db...962

Skrevet

Synes du får mye pes her. Om du klarer å spare til selskap og presang så er jo det det beste.

Snakk med noen du stoler på om å få bruke en konto.

Skrevet

Kommunen din gir deg penger til husleie og livsopphold. Det er en grunn til at du må legge fram kontoutskrift og oversikt over kontoer når du søker. Det er jo akkurat fordi om du har andre midler så har du ikke rett på penger fra kommunen. Om du får moren din til å opprette en sparekonto for deg, slik at det du sparer ikke kommer fram på kontooversikten eller på de kontoutskriftene du legger ved som dokumentasjon på at du er blakk, så svindler du faktisk. Blir det oppdaget får du krav om tilbakebetaling. Sosialstønad er det siste sikkerhetsnettet vi har, og det er flott at du er økonomisk, men å skjule midler er svindel. 

Anonymkode: 8f147...91e

Skrevet

HI går fast på sosialhjelp og det er ikke snakk om noe svindel. Sparingen handler jo bare om hvordan hun prioriterer å bruke pengene. Om hun velger å ikke unne seg noe en måned for å ha penger til å feire barnebursdag eller konfirmasjon en annen måned så skal hun ikke straffes for det. Det er ikke mye man får i sosialhjelp uansett, så synes hun er kjempeflink som klarer å spare!

 Det er også medregnet at det hun får i sosialhjelp skal dekke ting som tannlegebesøk, lisens osv. altså må hun sette av litt av det hun får hver måned til den måneden hun skal til kontroll hos tannlegen eller betale lisensregningen. Utgiftene varierer jo litt fra måned til måned og det er HI som må prioritere hvordan hun bruker pengene. Det hadde vært lettere hvis man kunne sette av litt på konto til de store utgiftene frem i tid istedenfor å spare opp kontanter. 

Anonymkode: 1c378...0d6

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men altså.... du klarer ikke «å stå for konfirmasjonen selv» - du tenker å betale med andres skattepenger som vi må jobbe for. Holdningen din er helt elendig. Om du ikke trenger så mye som du får, så setter du selvsagt penger på konto og får mindre neste mnd! Alt annet er vel egentlig en form for «svindel»... Skjønner ikke hva du er så stolt av etter å ha lest dette innlegget. Du får la være å spare inntil du får AAP. Og så må du jobbe for å komme deg tilbake ut i arbeidslivet. Om du får til det bør du være stolt:) 

Anonymkode: 637bf...045

Jeg har betalt skattepenger selv i alle år. Så jeg har ikke skyldfølelse for å være inn i systemet nå. Det er det systemet er for. 

Jeg ble påkjørt av en lastebil. Jeg hadde jobbet om jeg ikke var delvis lam og i rehabilitering. 

Anonymkode: 3e5de...d13

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Sosial stønad er ingen straff, vet du? 
Når vi ser i trådene her hvor mange som har full jobb og kan spare barnetrygden, DA ser vi hvem som får «for mye»...

Anonymkode: b7149...2dc

Du er litt enkelt møblert.

Anonymkode: 2b250...f56

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jøjemeg, så du vil spare sosialtrygden du får? 

Jeg vil nå tørre påstå at om du klarer spare 3.000 i måneden så får du 3.000 for mye... 

Perioden på sosialen er ikke perioden i livet hvor du skal ha råd til å spare.

Anonymkode: 2af42...4bc

Jeg har stått på det siden jeg ble påkjørt for 9 mnd siden. Så selv om det skal være for en kortere periode, så har det ikke vært slik i for meg. Pga tidligere jobb i utlandet har jeg ikke alle kriterier i boks for å kunne stå på alle typer stønader. Jeg har dobbelt betalt skatt i mange år, men har ikke hatt krav på å stå i folketrygden. Jeg ble påkjørt i Norge og er norsk statsborger. Jeg har ingen håp om å komme tilbake dit jeg bodde eller til den jobben pga hjerneskade. Men jeg skal tilbake i jobb. 

Anonymkode: 3e5de...d13

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men altså.... du klarer ikke «å stå for konfirmasjonen selv» - du tenker å betale med andres skattepenger som vi må jobbe for. Holdningen din er helt elendig. Om du ikke trenger så mye som du får, så setter du selvsagt penger på konto og får mindre neste mnd! Alt annet er vel egentlig en form for «svindel»... Skjønner ikke hva du er så stolt av etter å ha lest dette innlegget. Du får la være å spare inntil du får AAP. Og så må du jobbe for å komme deg tilbake ut i arbeidslivet. Om du får til det bør du være stolt:) 

Anonymkode: 637bf...045

For en merkelig innstilling! Det er altså bedre å bruke opp alt enn å spare til en stor utgift som kommer om noen år? Forunderlig. 
 

Jeg er som regel helt for å følge regler, men her hadde jeg skaffet meg en hjemmeside og satset på kontanter. Det kan være at skatteetaten vil stille spørsmål om hvorfor moren din får 3000 kr av deg hver mnd. Det vil også bli regnet som formue hos henne når der blir så høye summer. 

Anonymkode: 3c74c...ad8

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

For en merkelig innstilling! Det er altså bedre å bruke opp alt enn å spare til en stor utgift som kommer om noen år? Forunderlig. 
 

Jeg er som regel helt for å følge regler, men her hadde jeg skaffet meg en hjemmeside og satset på kontanter. Det kan være at skatteetaten vil stille spørsmål om hvorfor moren din får 3000 kr av deg hver mnd. Det vil også bli regnet som formue hos henne når der blir så høye summer. 

Anonymkode: 3c74c...ad8

˚ hjemmesafe

Anonymkode: 3c74c...ad8

Skrevet

Takker for alle innspill, og for forståelsen av å sløse 3000 kroner som kan sparer til barna hver mnd er bedre. 

Hi

Anonymkode: 3e5de...d13

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...