Anonym bruker Skrevet 26. juli 2020 #1 Skrevet 26. juli 2020 Sønnen min kom ikke inn på 2.inntaket, men etter loven er han garantert en plass før 1.sep i nærheten av sitt hjem. Vil det da si innen kommunen? Og det er holdt av 15% av plasser til de som ikke har kommet inn på 1 eller 2 inntak, blir han da putta inn en random plass? Eller får han ett av ønskene sine? Anonymkode: a7ef7...4f4
Durni Skrevet 26. juli 2020 #2 Skrevet 26. juli 2020 Mener han skal få et av ønskene sine. Hvis de er i hjemkommunen får han jo plass innen kommunen. Ikke alle steder man har videregående skole i bostedskommunen.
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2020 #3 Skrevet 26. juli 2020 Da blir det antakelig tredjevalget, da. Eller i en klasse det er plass. Har han lavt snitt og søkt på studieretning med høyt krav? Anonymkode: 992da...dd3
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2020 #4 Skrevet 26. juli 2020 Det kommer nok an på hva han har søkt på og hvor stort sprik det er mellom snittet han har og snittet for å komme inn. Dersom han f.eks. har 3 i snitt og bare har søkt linjer/skoler med 5 i snitt, kommer han selvfølgelig ikke inn på noe. Men dersom tredjevalget av linje og tredjevalget av skole har lavt nok snitt, vil han komme inn. Anonymkode: e7ba4...2fc
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2020 #5 Skrevet 26. juli 2020 Vi vet ikke kravet til linjene han har søkt på, det stod ingen steder slik det gjør til høyskole! 3.valget er det lengre venteliste på enn til 1. Og 2.valget. 1.valget hans er i en annen kommune. HI Anonymkode: a7ef7...4f4
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2020 #6 Skrevet 26. juli 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Vi vet ikke kravet til linjene han har søkt på, det stod ingen steder slik det gjør til høyskole! 3.valget er det lengre venteliste på enn til 1. Og 2.valget. 1.valget hans er i en annen kommune. HI Anonymkode: a7ef7...4f4 Når det gjelder videregående skole, så er ikke kommunegrensene så veldig interessante. Videregående utdanning er fylkeskommunalt ansvar. Anonymkode: 992da...dd3
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2020 #7 Skrevet 27. juli 2020 9 timer siden, Anonym bruker skrev: Vi vet ikke kravet til linjene han har søkt på, det stod ingen steder slik det gjør til høyskole! 3.valget er det lengre venteliste på enn til 1. Og 2.valget. 1.valget hans er i en annen kommune. HI Anonymkode: a7ef7...4f4 Jeg fant ut kravet de siste årene i vårt fylke ved et kjapt søk, men dette kan jo være ulikt fra fylke til fylke. Ellers er dette noe rådgivere på ungdomsskolen skal ha god oversikt over og dermed skal kunne veilede elevene. Det høres jo ikke akkurat ut som et din sønn har fått den veiledningen, med mindre det er store avvik i år på de linjene han har søkt. Min sønn søkte f.eks. på en linje og skole der snittet de siste årene har vært 3.3-3.6, mens i år var det plutselig 4.9 (han har 5 i snitt, så kom heldigvis inn), så din sønn kan jo også ha vært litt uheldig der med at snittet plutselig er mye høyere enn vanlig. Anonymkode: e7ba4...2fc
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2020 #8 Skrevet 27. juli 2020 Her oppretter de flere klasser på salg og service for å ta imot de som ikke har kommet inn på noe annet. Veldig synd for de ødelegger jo den linjen med mange veldig umotiverte elever. Anonymkode: af762...4b9
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2020 #9 Skrevet 27. juli 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Her oppretter de flere klasser på salg og service for å ta imot de som ikke har kommet inn på noe annet. Veldig synd for de ødelegger jo den linjen med mange veldig umotiverte elever. Anonymkode: af762...4b9 Det kan jo ordnes ved å sette "oppsopelevene" i en klasse. Da vil det ikke bety så mye for de andre. Anonymkode: 28c21...984
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2020 #10 Skrevet 27. juli 2020 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det kan jo ordnes ved å sette "oppsopelevene" i en klasse. Da vil det ikke bety så mye for de andre. Anonymkode: 28c21...984 Men det gjør de ikke, for de trenger motiverte elever også for å få litt driv i klassen. Sønnen min gikk den linja for noen år siden, og det var et problem at halve klassen og mer enn det var umotiverte, skulket, sluttet midt i skoleåret osv osv. Første foreldremøtet jeg var på i 1.klasse kom det to foreldre, jeg og en til. Var ikke enkelt med gruppearbeid i den klassen altså.... Men det er en så fin linje, de lærte så mye nyttig, om økonomi spesielt. Sønnen min kom seg gjennom med gode karakterer, tok fagbrev i salg og service og fortsatte rett på høyskole (det er noen linjer du kan gå uten å ta påbygg, som bygger videre på det du har lært så langt). Anonymkode: af762...4b9
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2020 #11 Skrevet 27. juli 2020 Man har krav på å komme inn på en av de tre linjene man har søkt på, men ikke nødvendigvis på en av de skolene man søkte. Anonymkode: 9370c...642
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå