Gå til innhold

Opplysning!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det heter vært, ikke vert. Jeg har VÆRT på butikken. Ser denne feilen går igjen ofte om dagen. Måtte bare få sagt det!

Anonymkode: c95f2...723

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og så heter det:

"Jeg skal et sted." Det heter ikke jeg skal ETT sted, for da blir det noe helt annet. 

Anonymkode: 03b2b...7ca

Skrevet

Og så heter det 'i FJOR' - ikke 'i fjord', med mindre du mener i fjorden.

Venninne. Ikke venninde, med mindre du er dansk 

Anonymkode: 3c74f...6d8

Skrevet

La folc scrive såm di vill.

Anonymkode: 6ed9d...b91

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og så heter det 'i FJOR' - ikke 'i fjord', med mindre du mener i fjorden.

Venninne. Ikke venninde, med mindre du er dansk 

Anonymkode: 3c74f...6d8

Nå føler jeg meg utgammel. Jeg lærte på skolen at veninde (ikke dobbeltkonsonant) og venninne var sidestilte👵🏻 For ordens skyld bruker jeg bare venninne selv, men grøsser litt når jeg ser det stavet venninde. 

Anonymkode: a7275...d20

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nå føler jeg meg utgammel. Jeg lærte på skolen at veninde (ikke dobbeltkonsonant) og venninne var sidestilte👵🏻 For ordens skyld bruker jeg bare venninne selv, men grøsser litt når jeg ser det stavet venninde. 

Hvor gammel er du? 

Anonymkode: f04bf...fab

Skrevet

Og alle substantiver og adjektiver som du uttaler som ett ord, skal også skrives som ett ord. 

Anonymkode: 21951...06b

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

La folc scrive såm di vill.

Nei! Jeg kommer aldri til å slutte å korrigere skrivefeil. Å kunne skrive relativt korrekt på sitt eget morsmål burde være en selvfølge for voksne mennesker. Ja, jeg vet at noen sliter med dysleksi, men mye er bare latskap. Det er kun her inne 80% angivelig har dysleksi. Det er selvfølgelig bare en dårlig unnskyldning. Og nei, jeg skriver sikkert ikke helt perfekt selv heller, men det får da være grenser!

Skrevet

Og punktum, komma og stor bokstav finnes av en grunn. Noen er utrolig sløve med det, og da blir innlegget vanskelig å lese, så lager de masse drama når noen kommenterer det.

Anonymkode: 9ef01...607

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei! Jeg kommer aldri til å slutte å korrigere skrivefeil. Å kunne skrive relativt korrekt på sitt eget morsmål burde være en selvfølge for voksne mennesker. Ja, jeg vet at noen sliter med dysleksi, men mye er bare latskap. Det er kun her inne 80% angivelig har dysleksi. Det er selvfølgelig bare en dårlig unnskyldning. Og nei, jeg skriver sikkert ikke helt perfekt selv heller, men det får da være grenser!

D r b-vist att ett normert scriftsprok r me på og cenke b-folcningas jænnåmsnitlie sprokfårståelce.

Skrevet

Det heter ikke dått heller. Det er engelsk. På norsk sier vi punktum eller punkt. "Klikk punkt enno".

Anonymkode: 67848...eb5

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det heter ikke dått heller. Det er engelsk. På norsk sier vi punktum eller punkt. "Klikk punkt enno".

Anonymkode: 67848...eb5

Det heter heller ikke krøllalfa, men ætt @

Skrevet
På 26.7.2020 den 17.41, Anonym bruker skrev:

Da MÅ du være utgammel, for den formen (veninde) ble vel fjernet i rettskrivningsreformen av 1917

Anonymkode: f3e05...4b3

Skrevet
På 26.7.2020 den 18.16, Anonym bruker skrev:

Det heter heller ikke krøllalfa, men ætt @

Jo, krøllalfa er rett.

Anonymkode: 28933...080

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...