Gå til innhold

Hender det at du korrigerer fremmede?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg gjør av og til det dersom jeg blir tilstrekkelig irritert. I sommer gjorde jeg det en gang da noen prøvde å snike seg inn på en severdighet uten å  betale. Da sa jeg "dere finner kassen hvor dere betaler der nede" (ja, jeg vet at de prøvde å snike, de snakket om det i køen at de "bare skulle ha en kikk så det var ikke nødvendig å betale").

En annen gang i sommer snakket jeg til noen som satte fra seg søppel og gikk derfra (på fjellet).

Hva tenker dere om å gi slike tilbakemeldinger?

Anonymkode: 845df...9a5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ikke tøff nok til det. Dessuten blir jeg helt satt ut når folk gjør slikt, og mister evnen til å snakke. Mannen min er flink til å si fra (på en skikkelig måte).

Anonymkode: ae110...fee

Skrevet

Jeg synes det er helt greit, og jeg kan gjøre det samme. Av og til har jeg nok en litt mer passiv tilnærming der jeg snakker litt ekstra høyt til noen jeg er med i stedet, type: "Det er så utrolig kjipt med folk som sniker i køen!" når andre åpenbart sniker, men jeg har blitt flinkere til å gi beskjed direkte. 

Anonymkode: ec2b9...f3c

Skrevet

Ja, det hender. Løp etter ei dame i sommer som pakka sammen saker og unger gikk fra en engangsgrill i full fyr midt på stranda. Minte henne på at hun hadde glemt noe. Hun kikket på meg som jeg var fra en fremmed planet. "Grillen din..?", "Hva skal jeg liksom gjøre med den? Den er varm." Hun måtte gå tilbake og slukke og bære den til søpla som alle andre. På spørsmål fra meg om hvem hun tenkte skulle rydde den bort for henne om hun ikke tok den selv, så himlet hun bare med øynene. Tipper det er henne og hennes like som setter vaskemaskiner og gamle sofaer i veikanten og venter på at ryddefeen skal ta det bort. 

Skrevet
6 minutter siden, Himmel og hav skrev:

Tipper det er henne og hennes like som setter vaskemaskiner og gamle sofaer i veikanten og venter på at ryddefeen skal ta det bort. 

Eller blokk-varianten av dette; sette gamle møbler, hvitevarer og generelt rask i fellesområdene og sette opp et skilt med «bare forsyn dere:)» og så flytte fra hele stasen før styret får sporet opp hvem som eier det. 

Skrevet
2 minutter siden, Mostly Harmless skrev:

Eller blokk-varianten av dette; sette gamle møbler, hvitevarer og generelt rask i fellesområdene og sette opp et skilt med «bare forsyn dere:)» og så flytte fra hele stasen før styret får sporet opp hvem som eier det. 

Jeg har en litt annen variant av den. Skulle hjelpe studenten min med å flytte hjem for sommeren. Etter at Golfen var pakket til bristepunktet hadde vi en Billyhylle fra IKEA igjen. Sånn med fire hyller. Ikke tale om å ha plass til den i bilen og hvor gjør man av en hylle midt i byen...

Vi satte den på trappa utenfor og gikk for å spise middag. Da vi kom tilbake etter en times tid var hyllen borte. Vinn/vinn. (Men hva slags folk som får seg til å ta en helt din hylle fra et inngangsparti er jo en annen sak). 

Anonymkode: e9e58...886

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har en litt annen variant av den. Skulle hjelpe studenten min med å flytte hjem for sommeren. Etter at Golfen var pakket til bristepunktet hadde vi en Billyhylle fra IKEA igjen. Sånn med fire hyller. Ikke tale om å ha plass til den i bilen og hvor gjør man av en hylle midt i byen...

Vi satte den på trappa utenfor og gikk for å spise middag. Da vi kom tilbake etter en times tid var hyllen borte. Vinn/vinn. (Men hva slags folk som får seg til å ta en helt din hylle fra et inngangsparti er jo en annen sak). 

Anonymkode: e9e58...886

Det er en veldig vanlig måte å gi videre møbler i byer, man setter det utenfor og de som vil ha det tar det med seg. 

Anonymkode: cef50...d70

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg gjør av og til det dersom jeg blir tilstrekkelig irritert. I sommer gjorde jeg det en gang da noen prøvde å snike seg inn på en severdighet uten å  betale. Da sa jeg "dere finner kassen hvor dere betaler der nede" (ja, jeg vet at de prøvde å snike, de snakket om det i køen at de "bare skulle ha en kikk så det var ikke nødvendig å betale").

En annen gang i sommer snakket jeg til noen som satte fra seg søppel og gikk derfra (på fjellet).

Ja, jeg kan gjøre det samme.

Anonymkode: 2a221...4e4

Skrevet

Jeg har flere ganger gitt beskjed når folk smiter i køen, og én gang turde jeg å si ifra til en fyr som presset meg helt opp i vinduet på Bybanen, fordi han "manspreadet" herfra og til evigheten. Jeg synes det er fint når folk kan gi beskjed, så lenge det gjøres på en ok måte.

Anonymkode: 12b58...bce

Skrevet

Det hender rett som det er når jeg er ute og kjører og de andre kjører feil. 😉 Ikke sikker på om de får det med seg, men.

Ellers kan jeg si fra hvis noen sniker i køen - "køen begynner der".

Skrevet

Verden hadde vært et bedre sted om flere irettesatte idioter.

Anonymkode: 82183...3a1

Skrevet

Jeg kom til rundkjøringa her jeg bor og møtte en bil som tok en shortcut motsatt vei. Jeg ble liggende bak denne kassebilen noen minutter, den kjørte så vinglete som fy og hold seg ikke på noen bein linje i det hele tatt. Da han tok av veien, fulgte jeg etter han (jeg visste han ikke skulle langt, er ikke mye som skjer inn den veien). Da han stoppet skranglekjerra si, stoppet jeg bak han og ropte ut om han var full. Dette var kl 08 en arbeidsdag. Han svarte bare et rart «hææ?» og så dumt på meg. Jeg spurte igjen om han var full. Han sa nei. Jeg ropte videre at da burde han vel kunne klare å kjøre riktig vei og holde seg i sin kjørebane. Pokker så irritert jeg blir på dumme folk i trafikken. Og ja, jeg sier LETT ifra.

Skrevet

Jeg har hunder og bor i byen, og har gjerne hundeposer i lomma. Tar ikke fem øre for å kjøre "oi, har du glemt pose du da - her får du av meg-showet". Alltid presentert i en hyggelig, hjelpsom tone.

Fortsatt ikke opplevd noen som er frekke nok til likevel å la hundemøkka ligge. 

Anonymkode: 5a84a...6fe

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har hunder og bor i byen, og har gjerne hundeposer i lomma. Tar ikke fem øre for å kjøre "oi, har du glemt pose du da - her får du av meg-showet". Alltid presentert i en hyggelig, hjelpsom tone.

Jeg har kjørt omtrent samme stil på treningssenteret i det siste. De fleste er kjempeflinke til å vaske av etter seg (henger sprayflasker og papir over alt, pluss skilt der det står at man skal dette), men noen gidder ikke. Da kommenterer jeg det sånn hyggelig "Hei, nå glemte du visst helt å vaske etter deg, er lett for". Som deg opplever jeg at de da gjør som de skal, og gjerne et par andre i samme slengen som heller ikke vasker av etter seg. 

Anonymkode: ec2b9...f3c

Skrevet

Jeg gjør det ikke selv, men mannen kommenterer ofte høyt til fremmede. Han pleier ikke å pakke det inn i bomull heller, og det kan være alt fra bagateller til viktige ting. 

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ville blitt kjempeglad om du gjorde det! Er relativt fersk hundeeier, og har alltid ekstra poser med selv (og har aldri opplevd at hun gjør fra seg mer enn en gang per tur), men har fortsatt angst for å slippe opp for poser. Supert at man kan hjelpe hverandre😊

Anonymkode: ae110...fee

Skrevet

Alle dere som føler for å kommentere andre mennesker, håper dere har tunga rett i munnen når dere gjør det og har rett i det dere sier, ikke alle har det

Anonymkode: b92b7...5db

Skrevet

Ja, det hender. Var på Kaffebrenneriet tidligere i sommer, ungene skulle kjøpe seg kuleis og stilte seg i køa, i og med at det er merket opp en meter så var det en åpning mellom de og de som sto foran. Da kom det to godt voksne damer og stilte seg foran, de så ungene, og sneik med viten og vilje. Gikk bort til dem, unnskyld meg men nå står ungene der før dere i køen, køen starter bak(det var andre voksne bak ungene så det var ganske tydelig hvor køen gikk). Litt spake og hehe - beklager - hehe. 

Ikke første gang jeg ser godt voksne sniker foran barn. 

Skrevet
38 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Alle dere som føler for å kommentere andre mennesker, håper dere har tunga rett i munnen når dere gjør det og har rett i det dere sier, ikke alle har det

Føler meg trygg på at det er en god ting å bidra til at hundemøkka blir plukket opp, ja. Klarer fint å rydde etter mine egne også.

Skrevet

Ja, det gjør jeg. Køsniking til vanlig og manglende avstand i køen nå i disse tider. Søppelkasting kan jeg gjerne kommentere også. Sikkert andre ting også, men kommer ikke på det i farten.

Anonymkode: c8c1c...ff9

Skrevet

Jepp, jeg korrigerer. 

Særlig køsniking. Da ungene mine var små, 4-5-6 år, så fikk de stå i køen alene og kjøpe is e.l. Jeg var selvfølgelig rett i nærheten, men ikke sammen med dem i køen. Da var det flere ganger jeg måtte korrigere voksne som sneik foran ungene i køen. Mange, så godt som alle,  ble flaue, én eneste kjeftet. Han fikk imidlertid heller ikke handlet det han skulle ha, den unge ekspeditøren nektet å ekspedere ham siden han oppførte seg som han gjorde. Endte med at vektere kom og førte mannen ut, mens mitt barn fikk skryt for hvor flink hun var i køen. 

Nå de siste månedene har det jo dessverre vært aktuelt å be folk holde avstand. En god del mennesker opererer med en svært kort meter. 

Anonymkode: 7a0eb...1d2

Skrevet
På 26.7.2020 den 12.41, Anonym bruker skrev:

Skjelte ut ei dame som slo datteren sin en gang.

Og korrigerte ganske strengt ei som kjørte for fort i 30-sonen her, hun flesket forbi meg med tre småunger på slep. Ble helt sjokkert.

Anonymkode: 0e85f...ae4

Skrevet
På 27.7.2020 den 9.34, Anonym bruker skrev:

Da får jo vedkommende svare hva som er rett da. De kan vel snakke de også? 

Anonymkode: 0e85f...ae4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...