Gå til innhold

Jeg har en teori


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hatet mot alle som gjør andre koronavalg og andre tiltak enn du gjør (selv om de er langt innenfor det man kan tillate seg ifølge FHI) er et lavterskel-hat. Det er den deilige følelsen av å kunne moralisere uten at det koster noe.

For hvis du tenker på det: å moralisere over andres atferd har tidligere ført til at man måtte legge inne en litt bedre innsats selv, for ikke å virke hyklerisk. Skal man heve et øyenbryn til de feite, må man spise kun selleri selv. Skal man skjelle ut røykere, må man slutte å røyke selv. Skal man le av latsabber, må man begynne å jogge. Skal man snurpe til de utro og sjuskete, må man være rimelig sikker på at ingen spøkelser fra fortida sladrer. Skal man håne de alkoholiserte, må man bli avholds selv. Mange ting som er lite akseptable, men som det koster for mye innsats å slutte med.

Koronaskammen, derimot! Den slipper man billig unna. Alt man trenger å gjøre er å sitte hjemme og akke seg over at andre drar steder man selv ikke ville ha dratt. Og er ikke det nok, så går det alltids an å latterliggjøre dem som ikke går med munnbind. 

Anonymkode: 08924...a07

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alt er moral. Å si at det er galt å ta abort er å moralisere. Men å si at det er galt å si at det er galt å ta abort er også å moralisere.

Å si at det er galt å dra til Syden på grunn av korona, er å moralisere.

Å si at det er galt å kritisere de som drar til Syden, for å dra med korona, er også å moralisere.

 

Anonymkode: c8d4d...71c

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hatet mot alle som gjør andre koronavalg og andre tiltak enn du gjør (selv om de er langt innenfor det man kan tillate seg ifølge FHI) er et lavterskel-hat. Det er den deilige følelsen av å kunne moralisere uten at det koster noe.

For hvis du tenker på det: å moralisere over andres atferd har tidligere ført til at man måtte legge inne en litt bedre innsats selv, for ikke å virke hyklerisk. Skal man heve et øyenbryn til de feite, må man spise kun selleri selv. Skal man skjelle ut røykere, må man slutte å røyke selv. Skal man le av latsabber, må man begynne å jogge. Skal man snurpe til de utro og sjuskete, må man være rimelig sikker på at ingen spøkelser fra fortida sladrer. Skal man håne de alkoholiserte, må man bli avholds selv. Mange ting som er lite akseptable, men som det koster for mye innsats å slutte med.

Koronaskammen, derimot! Den slipper man billig unna. Alt man trenger å gjøre er å sitte hjemme og akke seg over at andre drar steder man selv ikke ville ha dratt. Og er ikke det nok, så går det alltids an å latterliggjøre dem som ikke går med munnbind. 

Anonymkode: 08924...a07

Disse argumentene faller jo på sin egen urimelighet. Eller antar du at alle voksne mennesker i utgangspunktet er overvektige, alkoholiserte, røykere med skapet fullt av skjeletter?

Anonymkode: 1aba0...a82

Skrevet

Du har helt rett, hi. 👏

Anonymkode: 7a558...8a3

Skrevet

Min teori er at voksne folk som kaller all kritikk for hat er dramaqueens. 

Anonymkode: 1fbe1...97a

Skrevet

Jeg har hentet krenkekrakken til deg hi, så kan du sitte der mens du moraliserer over de du mener moraliserer over andre igjen

Anonymkode: 0f847...e09

Skrevet

Jeg er ikke så veldig fordømmende og jeg dømmer ikke de som drar på ferie. MEN jeg må få lov å lure på HVA som er så viktig med å reise nå, uten å høre at jeg er politi. 
Jeg skjønner bare ikke hvorfor man MÅ til Spania nå. Vi har hus i Spania og vi betaler en vaktmester for å holde øye med det og foreta nødvendig vedlikehold. Argumentet med å se til huset kjøper jeg ikke. Kan ikke folk være ærlige i det minste. 

Anonymkode: b6a17...ddc

Skrevet

Selv om det er grønt lys for reise, sier det seg selv at det øker sjansen for at et nytt utbrudd kommer. Allerede har flere nordmenn blitt smittet i grønne soner. Nye utbrudd her i kommunen skyldes folk som har kommer hjem fra grønne soner. Du kan godt si at det er enkelt å komme med koronaskam, men mange av oss som sitter hjemme, har bevisst tatt det vslget fordi vi skjønte at det ville bli en oppblomstring ute og hjemme. 

Anonymkode: 92889...c3d

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Selv om det er grønt lys for reise, sier det seg selv at det øker sjansen for at et nytt utbrudd kommer. Allerede har flere nordmenn blitt smittet i grønne soner. Nye utbrudd her i kommunen skyldes folk som har kommer hjem fra grønne soner. Du kan godt si at det er enkelt å komme med koronaskam, men mange av oss som sitter hjemme, har bevisst tatt det vslget fordi vi skjønte at det ville bli en oppblomstring ute og hjemme. 

Anonymkode: 92889...c3d

Smittet etter Sverige-tur

En kvinne fra Bærum har fått påvist coronasmitte etter et opphold i Sverige.
https://www.dagbladet.no/nyheter/smittet-etter-sverige-tur/72690620

Anonymkode: c8d4d...71c

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Disse argumentene faller jo på sin egen urimelighet. Eller antar du at alle voksne mennesker i utgangspunktet er overvektige, alkoholiserte, røykere med skapet fullt av skjeletter?

Anonymkode: 1aba0...a82

Nei, jeg antar at de fleste har idealer de ikke selv klarer å oppfylle. Og da hever man ikke røsten for mye om akkurat de tingene der man «feiler» selv. Her er det imidlertid lett å ikke feile, det holder å gjøre ingenting.

(Og før du går i gang: jeg har ikke vært annet sted enn hjemme siden februar, så jeg sier ikke dette for å finne unnskyldninger for min egen ferie.) 

Anonymkode: 08924...a07

Skrevet
56 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Selv om det er grønt lys for reise, sier det seg selv at det øker sjansen for at et nytt utbrudd kommer. Allerede har flere nordmenn blitt smittet i grønne soner. Nye utbrudd her i kommunen skyldes folk som har kommer hjem fra grønne soner. Du kan godt si at det er enkelt å komme med koronaskam, men mange av oss som sitter hjemme, har bevisst tatt det vslget fordi vi skjønte at det ville bli en oppblomstring ute og hjemme. 

Anonymkode: 92889...c3d

Ja, sikkert. Men jeg diskuterer ikke koronavirus, jeg diskuterer moralisme.

Anonymkode: 08924...a07

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Min teori er at voksne folk som kaller all kritikk for hat er dramaqueens. 

Anonymkode: 1fbe1...97a

Når folk poster bilder som dette, er vi forbi «kritikk».

F1533C8D-F23F-4E61-9285-9A4B99415762.jpeg

Anonymkode: 08924...a07

Skrevet

Nå har ikke jeg slengt rundt meg med kommentarer av typen 'folk som drar til Spania er idioter ', men for meg handler det mer om frykt enn moral. 

Jeg har flere familiemedlemmer som er i risikogrupper, og som er superforsiktige selv. Vi vet at det smitter lett, og vi vet at mange er dårlige til å ta hensyn.

Jeg er redd for å miste folk jeg er glad i fordi noen så det som tvingende nødvendig å ligge på stranda ei uke. 

Skrevet
1 minutt siden, the amazing spidermamma skrev:

Nå har ikke jeg slengt rundt meg med kommentarer av typen 'folk som drar til Spania er idioter ', men for meg handler det mer om frykt enn moral. 

Jeg har flere familiemedlemmer som er i risikogrupper, og som er superforsiktige selv. Vi vet at det smitter lett, og vi vet at mange er dårlige til å ta hensyn.

Jeg er redd for å miste folk jeg er glad i fordi noen så det som tvingende nødvendig å ligge på stranda ei uke. 

Jeg er enig i dette. Dette er ikke en irrasjonell angst, men en reell frykt. Frykt for å miste mennesker vi elsker. Frykt for å miste dyrebar tid med kjære som nærmer seg slutten av livet. Frykt for å miste jobb. Folk har følt dette på kroppen, og flere vil merke det om/når det kommer en ny runde. Da blir behovet for sydentur trivielt og egoistisk i forhold. Velger man å reise kan man ikke reservere seg mot kritikk (selv om usakligheter som det hodeskallebildet ikke hører noen steds hjemme).

Anonymkode: 1aba0...a82

Skrevet

Selv om det er "grønt" så er likevel anbefalingen fra myndighetene at man ikke skal reise uten at det er strengt nødvendig i år.

Å bevisst velge å ikke følge anbefalinene blir for dumt, selv om det ikke er ulovlig.

Anonymkode: 22f4b...42b

Skrevet

Enig, hi! De som roper høyt om dette i media, fordømmer jeg mer enn de som faktisk reiser. De skaper kun mer hat i samfunnet, uten å bidra noe positivt. Men jeg ser de mest kritiske er stort sett ureflekterte ‘hillbillies’ uten noen form for nyansert tenking eller refleksjon. De er dessuten ofte rasister.

Anonymkode: 63a8f...3db

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Enig, hi! De som roper høyt om dette i media, fordømmer jeg mer enn de som faktisk reiser. De skaper kun mer hat i samfunnet, uten å bidra noe positivt. Men jeg ser de mest kritiske er stort sett ureflekterte ‘hillbillies’ uten noen form for nyansert tenking eller refleksjon. De er dessuten ofte rasister.

Anonymkode: 63a8f...3db

Du kjenner de personlig siden du vet at de er ureflekterte hillbillies og rasister?

Anonymkode: 0f847...e09

Skrevet
20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Enig, hi! De som roper høyt om dette i media, fordømmer jeg mer enn de som faktisk reiser. De skaper kun mer hat i samfunnet, uten å bidra noe positivt. Men jeg ser de mest kritiske er stort sett ureflekterte ‘hillbillies’ uten noen form for nyansert tenking eller refleksjon. De er dessuten ofte rasister.

Anonymkode: 63a8f...3db

De som velger å reise selv om det er anbefalt å ikke gjøre det... det er jo nettopp de som ikke reflekterer.

Og hva rasisme har med saken å gjøre, hvordan har det med saken å gjøre?

Innlegget ditt er faktisk ganske komisk i måten det singler i glasshuset du har plassert deg selv i...

Anonymkode: 22f4b...42b

Skrevet

Men hvorfor i all verden skulle jeg ønske å moralisere «se ned på» mennesker som gjør det samme som meg? Om jeg røkte selv, hadde jeg vel ikke hatt et behov for å kritisere andre som gjorde det? Om jeg var overvektig selv hadde jeg jo hatt den største forståelse for hvorfor de var det? 
Det er da en vesentlig forskjell på å drikke med måte enn å være alkoholiker?

Jeg drar ikke til syden til vanlig, jeg har ikke behov for det. Jeg har derfor vanskelig for å forstå de som har et behov, og spesielt nå som det innebærer så stor risiko. Og jeg synes virkelig ikke synd på dem som nå får karantene, og mange av dem fremstår som noen skikkelige sutrekopper.

Skrevet
På 26.7.2020 den 15.39, Den perfekte mor, påan igjen skrev:

Men hvorfor i all verden skulle jeg ønske å moralisere «se ned på» mennesker som gjør det samme som meg? Om jeg røkte selv, hadde jeg vel ikke hatt et behov for å kritisere andre som gjorde det? Om jeg var overvektig selv hadde jeg jo hatt den største forståelse for hvorfor de var det? 
Det er da en vesentlig forskjell på å drikke med måte enn å være alkoholiker?

Jeg drar ikke til syden til vanlig, jeg har ikke behov for det. Jeg har derfor vanskelig for å forstå de som har et behov, og spesielt nå som det innebærer så stor risiko. Og jeg synes virkelig ikke synd på dem som nå får karantene, og mange av dem fremstår som noen skikkelige sutrekopper.

Jeg drar ikke til syden ellers, jeg heller, fordi jeg mener at mitt behov for ferie ikke trumfer den miljøskaden jeg da ville påført andre. Men fra folk som var i syden i fjor, og som føler seg heltemodige når de lar være i år, låter det hult når de kritiserer.

Anonymkode: 08924...a07

Skrevet

Det jeg reagerer mest på, er at det virker som om alle syden-kritikerne tror at alle som har tatt turen til Spania, ligger på stranda og drikker paraplydrinker ei hel uke. Jeg tør påstå at de ikke helt vet hva de snakker om, de har altså ikke satt seg inn i saken.

Jeg kjenner flere som har valgt å dra til Spania. Felles med dem alle, er at de vil se til ferieboligen sin. Foruten å handle i butikken, holder de seg i boligen. De rapporterer om trygge rammer, og strenge betingelser. Samtlige av de jeg kjenner personlig/ kjenner til, har også lagt opp til karantene når de kommer hjem.
 

Så er det jo da litt fascinerende at flere i ulike kommentarfelt, ønsker de både syke og døde og at de må holde seg i ubetalt karantene i minst 14 dager (har sett noen som mener en måned også). Dette til tross for at helsemyndighetene kun har karantene i 10 dager...

Anonymkode: 28397...79d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...