Gå til innhold

Å si "neger" - når kom "forbudet?"


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Driver å diskuterer med en venninne, når ble dette forbudt? Husker det var innafor på 90-tallet, i alle fall på bygda, men når kom den endelige "grensen" for at NEI, dette er ikke lov? Sosialt sett? 

Anonymkode: ca5a6...590

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kom vel på ulike tidspunkt for ulike mennesker; litt avhengig av hvilke holdninger man egentlig gikk rundt og hadde. Jeg gikk på videregående 1987-1990, og jeg husker at vi så filmen «Cry Freedom». Og at jeg rykka til i stolen da en i klassen snakka om «negrene» i filmen. Så det var ikke sånn utpreget stuerent på 90-tallet heller. Men det fins jo masse folk som er veldig lite bevisste og som snakker sånn i dag også.

Anonymkode: ceef6...b0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vel ikke kommet en offisiell dag hvor det samlet ble et forbud. De fjernet krenkende ord fra gamle tekster i 2006. 

Anonymkode: 1bd51...74c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke ulovlig.. Men de fleste mennesker med normal folkeskikk sluttet jo med å si ordet da de skjønte at de som ble kalt det opplevde det som ubehagelig. 

Det hjelper ikke å si at man ikke mener noe negativt med det hvis den som blir kalt det opplever det som dypt krenkende. 

Jeg tror det må være kanskje tjue år siden jeg selv sluttet å bruke det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det har vel ikke kommet en offisiell dag hvor det samlet ble et forbud. De fjernet krenkende ord fra gamle tekster i 2006. 

Anonymkode: 1bd51...74c

«De»? Og «fjernet»? 
Det er ikke fjernet noen ord. Tekstene fins der, de. Men i NRK Barnetimen ble ordet «negerkonge» byttet ut med «sydhavskonge» i høytlesning i 2006. 
https://www.vg.no/rampelys/i/e3kK4/negerkung-i-sverige

Anonymkode: ceef6...b0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er født i 1980 og husker at det var et ord min farmor brukte helt naturlig, men som var fy-fy på skolen. Bergen. 

Anonymkode: c8bd2...d56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Anonym bruker said:

Driver å diskuterer med en venninne, når ble dette forbudt? Husker det var innafor på 90-tallet, i alle fall på bygda, men når kom den endelige "grensen" for at NEI, dette er ikke lov? Sosialt sett? 

Anonymkode: ca5a6...590

Wow du vet visst lite om historie om den mørkeRasen, og hva de har vært I gjennom, og som også per dags dato må oppleve. Disse grufulle handlingene "hvite utfører" bare Google George floyd og Google hvor mye rassisme som opp står I verden mot mørkeremennesker. 

Anonymkode: 01e21...0b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Den farlige boken som vel er forsvunnet på bokbålet...

 

9788202536893.jpg

Anonymkode: 49e34...cad

Skivebom. «Nigger» har alltid vært et skjellsord. Tittelen er like stueren nå som da.

Anonymkode: 89bf8...c78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Wow du vet visst lite om historie om den mørkeRasen, og hva de har vært I gjennom, og som også per dags dato må oppleve. Disse grufulle handlingene "hvite utfører" bare Google George floyd og Google hvor mye rassisme som opp står I verden mot mørkeremennesker. 

Anonymkode: 01e21...0b0

Hi lurer på når det ikke lenger var stuerent å bruke ordet «neger», og ut fra dette konkluderer du med at hi vet lite om mørkhudedes historie, rasisme i dag og hva som skjedde med Floyd? Imponerende.

Anonymkode: 3c542...ea8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neger falt vel gradvis ut av språket etter hvert som mørke afrikanere ble vanlig overalt i Norge vil jeg tro. Neger høres ikke bra ut. Det hører til tiden hvor afrikanere var fra Afrika. 

Anonymkode: 5dbc2...754

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I bygda mi bruker vi fortsatt neger. Men kun til de negerne som bor her. De bruker det om seg selv og hverandre også. De blir ikke krenket av det i det hele tatt. 

Anonymkode: 34e7a...8ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På nittitallet i Oslo var det allerede ikke sett på som bra å si neger. Jeg som vokste opp da reagerte på å høre eldre kvinner snakke om negre og negresser. Tror vi sa afrikaner/svart osv.

Anonymkode: e076d...c60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi sluttet da vi fikk bedre sosial kunnskap om rollen disse ordene spiller i å undertrykke minoritetsgrupper. Du, som enkeltperson, vil nok ikke selv skade noen med disse ordene. Men når du sier dem, normaliserer du forskjellsbehandling og negative stereotypier forbundet med rase, etnisitet, legning, egenskap, osv.

Andre ord du bør styre unna, er ord som forbindes med funksjonsnedsettelse, seksuell legning, rase, etnisitet eller folkeslag, nevroavvik, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

I bygda mi bruker vi fortsatt neger. Men kun til de negerne som bor her. De bruker det om seg selv og hverandre også. De blir ikke krenket av det i det hele tatt. 

Anonymkode: 34e7a...8ef

Så du kaller dem neger?! Sier du «hei neger»?! Hvorfor i all verden må du snakke om hudfargen til folk du møter i det hele tatt. Utrolig rart. Sier du «feiting» til de overvektige du kjenner i bygda di også eller?

Anonymkode: e076d...c60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

I bygda mi bruker vi fortsatt neger. Men kun til de negerne som bor her. De bruker det om seg selv og hverandre også. De blir ikke krenket av det i det hele tatt. 

Anonymkode: 34e7a...8ef

Du skader samfunnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor på landet, og folk her har dessverre ennå ikke sluttet å bruke n-ordet, og jeg har ikke tall på hvor mange diskusjoner jeg har tapt ved å prøve å korrigere dem 🙄 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, StjertIøvetann skrev:

Jeg bor på landet, og folk her har dessverre ennå ikke sluttet å bruke n-ordet, og jeg har ikke tall på hvor mange diskusjoner jeg har tapt ved å prøve å korrigere dem 🙄 

Disse folkene må dø ut før det skjer noen ordentlig endring.

Anonymkode: 1e4c7...bd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor i alle dager må man kalle folk noe fordi de er mørke i huden da? De som krampeaktig må holde på dette ordet, sier ofte:» Hva skal vi si da?, når vi ikke kan bruke ordet neger». Hvorfor kan man ikke bare si som når du omhandler en med lys hudfarge? Man trenger jo ikke noe ord for disse menneskene heller. Si bare at du snakket med en dame eller en mann. Det er et helt unødvendig ord. Til de som sier at ordet bare betyr svart, så er det sikkert sant det. Men ordet neger er brukt i mange negative sammenhenger. Et av dem er f. eks. «Negerarbeid» En gan så jeg et bilde i en gammel bok. Bildets tittel var: «Neger og fire menn». Det var altså bilde av fire hvite menn og en svart mann. Bildets tittel antydet tydeligvis at han ene ikke var en msnn, men en neger....

Anonymkode: 68443...115

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det så utrolig stort offer å la vær å si det ordet, hvis man sårer en stor gruppe mennesker ved å bruke det?

Jeg hørte en språkforsker uttale en gang: Han påpekte at de aller fleste mennesker mener ikke noe vondt med det når de bruker ordet neger. Men samtidig sa han at han var forbauset over at mange så hardnakket vil holde på bruken av ordet, når fe vet at så mange blir såret av det.

Noe å tenke på kanskje når du absolutt bare måååå bruke det

Anonymkode: 68443...115

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Men er det så utrolig stort offer å la vær å si det ordet, hvis man sårer en stor gruppe mennesker ved å bruke det?

Jeg hørte en språkforsker uttale en gang: Han påpekte at de aller fleste mennesker mener ikke noe vondt med det når de bruker ordet neger. Men samtidig sa han at han var forbauset over at mange så hardnakket vil holde på bruken av ordet, når fe vet at så mange blir såret av det.

Noe å tenke på kanskje når du absolutt bare måååå bruke det

Anonymkode: 68443...115

når de vet(ikke fe vet)

Anonymkode: 68443...115

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Pakkis" er også et nøytralt ord. Likevel brukes det nedsettende. Derfor er det ikke et særlig hyggelig ord å få høre. Det er ingen forbud mot det sånn sett. Det er bare veldig ufyselig å bruke ordet. Det samme med ordet "neger". De homofile "tok eierskap" i ordet "homse". Men før ble det også brukt nedsettende om homofile.

Anonymkode: 49e34...cad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er stuerent blant folk som har det enkelt møblert i hodene sine. 

Jeg skjønte det ikke var ok å si som barn på 80-tallet. Og jeg vokste opp i en minibygd laaangt unna nærmeste by

Anonymkode: f4e96...035

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...