Gå til innhold

«Jeg hører stemmer inni hodet mitt», sønnen min på 5år😳😳😳


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg håper noen kan si at dette er vanlig.

 

Min 5år gamle sønn er veldig stor for alderen. Han snakker ekstremt bra, er på nivå med mye eldre barn (like moden som flere 9åringer jeg kjenner), utrolig sosial, smart og veltalende. Barnehagen og helsestasjonen har også sagt dette. Dette høres ut som skryt, men er ment mer for å vise at han er en helt normal gutt. Derimot har han hatt det jeg har tolket som natteskrekk den siste tiden. Våkner opp og gråter, virker urolig og redd. Dette er ulikt han. 
 

I stad kom han ned 10min etter jeg la han. Han gråt å sa han hadde mareritt. Jeg sa først at det går ikke an, du har ikke sovnet engang. Han satte seg ned å sa at «inni hodet mitt er det stemmer, noen som prater. Det er ingen som er her inni rommet, det er bare noen som prater inni hodet mitt». Jeg ble litt paff, litt skremt og nå litt bekymret. 
 

Er dette vanlig? Flere som har opplevd dette? Begynner jo å lure på om dette er noe jeg bør bekymre meg for, tenker om gutten er schizofren 😅. Han leker godt på dagen, ingen tegn til noe unormalt eller rart. Kun på natten denne uroen nå har kommet. Kan det være at han tenker på ting som skremmer han litt? Han har vært litt opptatt av døden , krig og slike ting. Vi har pratet om det, mulig han har blitt engstelig? Han har sett på 9liv på nek super, dette tror jeg har skremt han litt (døde dyr, operasjoner, dyr i ulykker osv). 

Anonymkode: 0dd99...fdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mye som skjer i kropp og sinn, ofte mellom 6 og 9 års alder pleier de ha en periode med mye tanker, nesten litt angst. Om sønnen din er moden for alderen kan dette ha kommet litt tidligere enn hos gjennomsnittet.

De skjønner at verden ikke bare er enhjørninger og lykke, men at folk blir syke og dør, at hus brenner ned, bilulykker osv osv. De kan få seperasjonsangst, frykt for tordenvær, tyver, sykdom og allverdens. 

Det er en helt normal fase, akkurat som fasen hvor de blir redd fremmede mennesker før de er året gamle. Det er et utviklingstrinn.

Anonymkode: 2471b...d7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min datter hørte stemmer en periode. For henne var det så plagsomt at jeg tok det opp med helsesøster. Viste seg at min datter var veldig engstelig for søsteren som er syk. Da denne engstelsen roet seg forsvant også stemmene. Helsesøster ville henvist til bup om stemmene vedvarte, sa hun. 

Anonymkode: 89062...f18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkar liten! 

Gi ham anerkjennelse, men ikke støtt opp under opplevelsene. Han drømmer, i grenselandet mellom våken tilstand og søvn. Videre er det svært viktig at han føler seg trygg. La han ligge hos deg, sov hos ham, om det er nødvendig. Eller, hvis det holder: sitt hos ham til han sover godt, og la han vite at han uansett kan komme til deg på natta. 

Anonymkode: 43002...81e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Min datter hørte stemmer en periode. For henne var det så plagsomt at jeg tok det opp med helsesøster. Viste seg at min datter var veldig engstelig for søsteren som er syk. Da denne engstelsen roet seg forsvant også stemmene. Helsesøster ville henvist til bup om stemmene vedvarte, sa hun. 

Anonymkode: 89062...f18

Hun var også opptatt av om stemmene var skremmende, av hva de sa, og i hvilke situasjoner de dukket opp. 

Anonymkode: 89062...f18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for flere fine svar. Godt å lese at flere barn har hatt det samme, greit med litt tips fra deg som har vært hos helsesøster også. Hos oss er det bare på natten, og nå vet legging at denne natteskrekken med mareritt har kommet.

 

Gutten min er veldig opptatt av tyver. Han har også fått med seg at mange har dødd av coronaviruset. Vi har også snakket om seksuelle overgrep. Hadde en periode nå før han skulle på tur med besteforeldre på camping hvor jeg følte for å repetere hva som var greit og ikke, grenser for egen kropp osv. Dette med tanke på andre campinggjester og eldre barn spesielt. Krig har han også lurt litt på. Det kom etter frigjøringsdagen som ble feiret i barnehagen. Vi har forklart dette veldig barnevennlig, men at flere døde. Han husker godt å kan snakke om ting han lærte eller ting som har skjedd for minst to år siden. Så hvem vet hva han har fanget opp av info, som han nå kanskje tenker på.
 

Jeg er også gravid, det glemte jeg å si. Sønnen min gleder seg utrolig mye til å bli storebror men kan jo hende han tenker noe skummelt rundt det også uten at han har sagt noe. Jeg håper det bare er en fase han er inni og at det går over. Han har kommet inn på rommet vårt om natten de siste seks nettene. Lurer på om det er blitt en dårlig vane, eller om det er pga mareritt. Han sier at han har mareritt.

 

Han har også lurt litt på oldeforeldrene og hvordan de døde. Dette har han også fått forklart på en enkel måte. Mulig han er i ferd med å oppdage som du sier d7d at verden ikke bare er enhjørninger og lykke. 
 

hi

Anonymkode: 0dd99...fdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...