Anonym bruker Skrevet 24. juli 2020 #1 Skrevet 24. juli 2020 Vi har hale denne koronatiden trodd vi ikke er i risikosonen. Min kjære mann har en deformering av brystkassen, er født med den og ikke tenkt så mye over den siden den ikke plager han så veldig mye. Nå har vi funnet ut at denne deformeringen har et navn, og den gjør at han er i risikosonen siden lungene har veldig dårlig plass. Det ene av våre barn har samme deformering. Skal barn som er i risikosonen gå på skolen, eller er det rett tilbake til hjemmeskole etter sommerferien? Slik som smittesituasjonen er nå er jeg ikke så veldig bekymret, men er redd for at tallene øker kraftig etter sommerferien og er redd for barnet mitt. (Mannen har mulighet til hjemmekontor siden han er i risikosonen) Anonymkode: 4e77c...590
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2020 #2 Skrevet 24. juli 2020 Det ville jeg absolutt tatt med legen. Anonymkode: fdb9b...47c
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2020 #3 Skrevet 24. juli 2020 Hvis du søker på FHI og korona så regner jeg med at det står noe om dette på sidene til FHI. Anonymkode: bf05c...dd9
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2020 #4 Skrevet 24. juli 2020 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvis du søker på FHI og korona så regner jeg med at det står noe om dette på sidene til FHI. Anonymkode: bf05c...dd9 Det er mange ting som gjør at men er i risikosonen, det man finner der i førsteomgang er veldig vanlige lidelser, denne er sjelden og kommer naturligvis ikke opp på listen, hadde alle sjeldne lidelser kommet opp hadde listen blitt veldig lang. Anonymkode: 4e77c...590
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2020 #5 Skrevet 24. juli 2020 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det ville jeg absolutt tatt med legen. Anonymkode: fdb9b...47c Har planer om det, luste egentlig bare på om barn i risikosonen skal gå på skolen, eller ha hjemmeundervisning Anonymkode: 4e77c...590
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2020 #6 Skrevet 24. juli 2020 11 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er mange ting som gjør at men er i risikosonen, det man finner der i førsteomgang er veldig vanlige lidelser, denne er sjelden og kommer naturligvis ikke opp på listen, hadde alle sjeldne lidelser kommet opp hadde listen blitt veldig lang. Anonymkode: 4e77c...590 Det er jeg fullstendig klar over. Men det er et sted å begynne, og der er det også råd om hva du gjør videre om du er i tvil... Og ellers stemmer jo det den over meg skrev også, at dere gjerne bør diskutere dette med fastlege eller spesialist som følger mann og barnet. Anonymkode: bf05c...dd9
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2020 #7 Skrevet 24. juli 2020 Dette? https://www.google.no/amp/s/www.dagbladet.no/nyheter/det-tar-bare-n-person-a-spre-det/72682844/amp Anonymkode: c7325...3ad
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2020 #8 Skrevet 24. juli 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Dette? https://www.google.no/amp/s/www.dagbladet.no/nyheter/det-tar-bare-n-person-a-spre-det/72682844/amp Anonymkode: c7325...3ad Nei, det der er en lungesykdom, det jeg snakker om er en deformering av brystkassen som gjør at lungene har mindre plass Anonymkode: 4e77c...590
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2020 #9 Skrevet 24. juli 2020 Igjen, det er bare fastlege, ev. spesialist, som kan avgjøre hvilken risikogruppe de er i og hvor høy eller lav risiko de har. Om du søkte litt mer hos FHI så ville du funnet denne: https://www.fhi.no/nettpub/coronavirus/rad-og-informasjon-til-andre-sektorer-og-yrkesgrupper/informasjon-til-skoler-skolefritidsording-og-barnehager/ ... og dermed er du tilbake til at fastlege, ev. spesialist, må avklare risiko før det kan vurderes. Skal jeg gjette vil jeg tro at barnet kan gå på skole, men være ekstra påpasselig med smitteverntiltak, såsant det ellers har et godt immunforsvar. Men igjen - få lege til å avgjøre dette! Anonymkode: bf05c...dd9
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2020 #10 Skrevet 24. juli 2020 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nei, det der er en lungesykdom, det jeg snakker om er en deformering av brystkassen som gjør at lungene har mindre plass Anonymkode: 4e77c...590 «I tillegg til dette har han også pectus excavatum, som på norsk kan kalles «traktbryst». Det er en medfødt sykdom, som vil si at han har en innsunket brystvegg.« Anonymkode: c7325...3ad
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2020 #11 Skrevet 24. juli 2020 HI her igjen. SELVFØLGELIG skal vi ta dette med fastlege, spesialister og så videre. Det jeg spør om er hvordan forholder vi oss til skole, må vi belage oss på hjemmeskole igjen. Noen andre har med barn i risikosonen som vet? Ja, dersom vi må tilbake til hjemmeskole må vi ta det opp med arbeidsgiver siden det betyr vi som foreldre ikke kan være like tilgjengelig i kjernetiden (ja, både mannen og jeg har mulighet til hjemmekontor, og mannen må ha nå). Jeg spør ikke hva som feiler mitt barn, jeg spør og hva som der praksis/rutine i henhold til skole og undervisning Anonymkode: 4e77c...590
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2020 #12 Skrevet 24. juli 2020 30 minutter siden, Anonym bruker skrev: HI her igjen. SELVFØLGELIG skal vi ta dette med fastlege, spesialister og så videre. Det jeg spør om er hvordan forholder vi oss til skole, må vi belage oss på hjemmeskole igjen. Noen andre har med barn i risikosonen som vet? Ja, dersom vi må tilbake til hjemmeskole må vi ta det opp med arbeidsgiver siden det betyr vi som foreldre ikke kan være like tilgjengelig i kjernetiden (ja, både mannen og jeg har mulighet til hjemmekontor, og mannen må ha nå). Jeg spør ikke hva som feiler mitt barn, jeg spør og hva som der praksis/rutine i henhold til skole og undervisning Anonymkode: 4e77c...590 Hvorfor leser du ikke linkene jeg la ut? Der står det du må vite - for å finne ut hva som er riktigst risikomessig for ditt barn må dere få en vurdering av legen. LES LINKER! Anonymkode: bf05c...dd9
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2020 #13 Skrevet 25. juli 2020 https://www.ffo.no/Tema/ffos-kornoahjelp/barn/ De aller fleste barn kan gå på skolen, ut fra listen er det bare de med svært alvorlig sykdom som skal vurderes individuelt (dvs ikke nødvendigvis holdes hjemme de heller) . Hvis barnet har vært oppfattet som friskt til nå kan jeg aldri forestille meg at det skulle medføre behov for hjemmeskole. Barn og unge som har kroniske sykdommer, men hvor det individuelt kan vurderes om det er grunnlag for at barnet skal holdes hjemme er listet nedenfor Barn og unge som er organtransplanterte Barn og unge som er benmargstransplanterte siste 12 måneder Barn og unge som er i aktiv kreftbehandling Barn og unge med alvorlig hjertesykdom Barn og unge med alvorlig lungesykdom og/eller har betydelig redusert lungekapasitet: Barn og unge med diagnostisert alvorlig, medfødt sykdom i immunforsvaret i ustabil fase som gjør dem særlig utsatt for alvorlige luftveisinfeksjoner Barn og unge på immundempende medisin og aktiv kronisk sykdom Det kan gjelde enkelte andre barn med alvorlige diagnoser som ikke er nevnt her. I slike tilfeller må behov for tilrettelagt undervisning avklares med behandlende barnelege. Anonymkode: b72ca...c72
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2020 #14 Skrevet 25. juli 2020 Ut fra det du beskriver, kan nok barnet gå på skolen som vanlig. Et fasitsvar kan bare barnets lege gi. Anonymkode: 004bc...006
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2020 #15 Skrevet 25. juli 2020 Det er såpass lite smitte at å frarøve barnet ordinær skolegang, venner, lek, aktiviteter etc. vil være trist for barnet. Jeg hadde ikke holdt hjemme og jeg holder heller ikke mitt barn i risiko hjemme. Anonymkode: c1971...1db
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå