Gå til innhold

Flink til å google?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har tenkt at alle med tilgang til internett og er snev av forståelse for hvordan google ol. funksjoner fungerer, kan finne ut av omtrent hva som helst, og det like godt. Nå er jeg slett ikke sikker. Flere ganger har jeg opplevd at jeg finner ut av ting på 1-2-3, mens andre leter og ikke finner. F.eks. mannen min som egentlig er langt mer kompetent på IT enn meg, er mye tregere enn meg. Jeg har sett at han legger inn helt andre søkeord, mer bakvendt og/eller mindre presist enn det jeg gjør. Så det har fått meg til å tenke. Jeg tror noen rett og slett bare er flinkere til å google seg fram til ting enn andre, og at jeg er flink. Er du flink? 

Anonymkode: 3a68e...62c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja, jeg har i hvert fall blitt veldig mye bedre enn jeg var. Nøden lærer nøgen kvinne at spinne...

Jeg ble syk med noe som leger i Norge kan lite eller ingenting om, og som det også relativt sett var/er forsket lite på. Men det er forsket på det til en viss grad. Så jeg ble reneste Sherlock Holmes for å finne nye ledetråder som kanskje kunne hjelpe meg, en ledetråd brakte meg videre til ti andre hvor den ene kanskje hadde et stikkord som brakte meg videre. Underveis har jeg blitt langt mer presis i søkingen min (noe av problemet til å begynne med var jo at det var vanskelig å vite hva man skulle søke på og på hvilket språk).

Jeg har søkt enormt mye siste åtte årene. Det jeg har sett, og som skremmer meg, er at det er helt tydelig at google styrer mer og mer hvilken informasjon vi skal få. Gode artikler og forskningsartikler som tidligere var godt tilgjengelig bare man visste hva man søkte på er nå nesten helt umulig å finne igjen, og istedenfor får man opp masse useriøse linker som knapt har med søkeordene å gjøre. Det er skremmende at de styrer informasjonen så mye som de gjør!

Anonymkode: f8e6b...8b4

Skrevet

Jeg har lært meg at om jeg vil at et ord skal være med så må jeg sette hermetegn rundt ordet, som for eksempel: "viktig". Hvis jeg vil flere ord skal være med i en bestemt rekkefølge så må jeg sette hermetegn rundt de: "disse ordene må være med i denne rekkefølgen". Hvis jeg vil at et ord ikke skal være med så må jeg sette et bindestrek/minus foran ordet som ikke skal være med: -ikkemed. Hvis jeg vil finne en bestemt filtype, for eksempel pdf, så må jeg skrive: filetype:pdf. Hvis jeg vil ha linker fra et bestemt nettsted så må jeg skrive: site:klikk.no. Hvis jeg vil finne nettsteder som bare er fra Norge, for eksempel, så må jeg skrive: site:.no (site: punkt no).

Det er sikkert en hel del mer som jeg ikke husker i farten. Men det er litt av det jeg har lært meg så langt.

Anonymkode: 4ec87...9d1

Skrevet

Nei, jeg er av en eller annen grunn ikke så flink til å google. Jeg anser meg som en oppegående og analytisk anlagt person, men å få til gode google-søk sliter jeg litt med. Ikke skjønner jeg hva jeg gjør galt heller. Jeg finner jo ting, men andre får ofte flere og mer relevante treff enn meg. 

Anonymkode: cada0...c3a

Skrevet
51 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har lært meg at om jeg vil at et ord skal være med så må jeg sette hermetegn rundt ordet, som for eksempel: "viktig". Hvis jeg vil flere ord skal være med i en bestemt rekkefølge så må jeg sette hermetegn rundt de: "disse ordene må være med i denne rekkefølgen". Hvis jeg vil at et ord ikke skal være med så må jeg sette et bindestrek/minus foran ordet som ikke skal være med: -ikkemed. Hvis jeg vil finne en bestemt filtype, for eksempel pdf, så må jeg skrive: filetype:pdf. Hvis jeg vil ha linker fra et bestemt nettsted så må jeg skrive: site:klikk.no. Hvis jeg vil finne nettsteder som bare er fra Norge, for eksempel, så må jeg skrive: site:.no (site: punkt no).

Det er sikkert en hel del mer som jeg ikke husker i farten. Men det er litt av det jeg har lært meg så langt.

Jeg er ganske god til å google, men ikke noe av dette visste jeg, så nå lærte jeg noe nytt :)

Anonymkode: 7e1a7...90a

Skrevet

Åja! Jeg kom på en ting til! Det tegnet ved siden av 1-tallet, på venstre side av det: |

Det kan en bruke hvis en skal søke etter flere ord på en gang. Som eple|melon|appelsin

Da søker google etter alle disse på en gang. Veldig kjekt hvis en samtidig søker etter en setning som en ikke husker helt.

"en grå bil"|"en blå bil"

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har tenkt at alle med tilgang til internett og er snev av forståelse for hvordan google ol. funksjoner fungerer, kan finne ut av omtrent hva som helst, og det like godt. Nå er jeg slett ikke sikker. Flere ganger har jeg opplevd at jeg finner ut av ting på 1-2-3, mens andre leter og ikke finner. F.eks. mannen min som egentlig er langt mer kompetent på IT enn meg, er mye tregere enn meg. Jeg har sett at han legger inn helt andre søkeord, mer bakvendt og/eller mindre presist enn det jeg gjør. Så det har fått meg til å tenke. Jeg tror noen rett og slett bare er flinkere til å google seg fram til ting enn andre, og at jeg er flink. Er du flink? 

Anonymkode: 3a68e...62c

Handler vel om språklige ferdigheter, da? 

Anonymkode: 76509...495

Skrevet

Er det fordi innspillordene har forskjellige betydninger? Å prøve mange forskjellige uttrykk vil finne ulikt innhold. Hvis jeg for eksempel søker etter "engros-motesmykker" og "motesmykker engros" på engelsk, er det noen forskjeller på nettstedene som vises. Betydningen av disse to ordene er ikke forskjellig, bare ordrenes rekkefølge.

Skrevet

Eg er ikkje flink. 

Anonymkode: 7e2c6...e53

Skrevet

Jeg duger sier min datter. Hun kan sitte lenge og prøve uten å finne svar på det hun søker, jeg finner det ofte på første forsøk. 
Hvorfor jeg er bedre enn henne aner jeg ikke, jeg har undret over hvorfor hun er så dårlig på det. Hun er flink med språk, data og tar ting veldig lett, men å google skjønner hun ikke. 

Anonymkode: e94b7...b37

Skrevet

Jeg er ganske flink på google. Jeg bruker det mye i jobben så jeg får god trening. Det som er viktig er å være så spesifikk som mulig og bruke ord som er spesifikk for kilden man søker ellers kan man få mange treff som ikke er relevante. Leter man f.eks. etter svar i medisinske artikler er det lurt å bruke medisinske begrep/vitenskaplige navn. 

Om man bare søker etter løse ord og ikke en setning er det lurt å begynne med kategorien først da foreslår google ofte flere søkevalg som andre har gjort og man kan få resten av søkestrengen "gratis". Begynner man med veldig generelle ord har google lite å gå på og forslagene til søkestreng blir ofte lite relevante eller for generelle.

Hvert treff kommer med et kort sammendrag av siden. Det kan være lurt å titte på siste linje. Noen kommer med denne linjen: "Mangler: <order du søkte etter> ‎| Må inneholde: <ordet du søkte etter> 
Da vet man at dette treffet et mindre relevant.

Får man treff på blogger/private info-sider/vitenskaplige artikler eller i aviser, kan man godt få treff fordi der er en meny/link til andre artikler som inneholder noe av søkeordene. Er dette lange artikler som kun er relevant om de har noen spesifikke ord er det greit å raskt ta et søk etter ord på siden for å se om det viktige ordet du leter etter er med. Da slipper du å lete-lese etter det i en lang og komplisert tekst. 

Det kan også være greit å legge inn tidsperiode eller site, men er ikke alltid det virker som det bør. 

Det finnes også sider som dette, der man kan se spesial tegn man kan bruke (det hender disse endrer seg): 
http://www.googleguide.com/tag/special_characters

Anonymkode: d118f...f96

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...