Gå til innhold

"Kjemper mot karanteneklokka"


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hva slags absurd situasjon er det som utspiller seg her? Mangler vel bare at passasjerene blir sure fordi piloten ikke trykket hardt nok på gassen.

https://www.nrk.no/norge/kjemper-mot-karanteneklokka-1.15100318

Jeg skjønner at det må være en cut off-tid, men du har vært like mye i Spania om du landet ti på tolv som ti over. Håper disse folka har vett til å være forsiktig den neste uka eller to.

Anonymkode: 1788e...9d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hva slags absurd situasjon er det som utspiller seg her? Mangler vel bare at passasjerene blir sure fordi piloten ikke trykket hardt nok på gassen.

https://www.nrk.no/norge/kjemper-mot-karanteneklokka-1.15100318

Jeg skjønner at det må være en cut off-tid, men du har vært like mye i Spania om du landet ti på tolv som ti over. Håper disse folka har vett til å være forsiktig den neste uka eller to.

Anonymkode: 1788e...9d6

Ja det kan du tro! 

Anonymkode: 5f978...2ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva slags absurd situasjon er det som utspiller seg her? Mangler vel bare at passasjerene blir sure fordi piloten ikke trykket hardt nok på gassen.

https://www.nrk.no/norge/kjemper-mot-karanteneklokka-1.15100318

Jeg skjønner at det må være en cut off-tid, men du har vært like mye i Spania om du landet ti på tolv som ti over. Håper disse folka har vett til å være forsiktig den neste uka eller to.

Anonymkode: 1788e...9d6

Når de ikke har vært i stand til å tenke konsekvenser eller legge egoismen på hylla så langt er det lite trolig at de plutselig skal starte nå. 

Anonymkode: 6f40b...80a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diverse forslag på Twitter om gå sakte-aksjon fra flygeledere eller strafferunde om Bergen. 🤣

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva slags absurd situasjon er det som utspiller seg her? Mangler vel bare at passasjerene blir sure fordi piloten ikke trykket hardt nok på gassen.

https://www.nrk.no/norge/kjemper-mot-karanteneklokka-1.15100318

Jeg skjønner at det må være en cut off-tid, men du har vært like mye i Spania om du landet ti på tolv som ti over. Håper disse folka har vett til å være forsiktig den neste uka eller to.

Anonymkode: 1788e...9d6

Lander de etter 24.00 så får de betalt karantene.  Lurer på hvor mange av de som håper at de ikke rekker å lande før midnatt.

Anonymkode: a4637...544

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Lander de etter 24.00 så får de betalt karantene.  Lurer på hvor mange av de som håper at de ikke rekker å lande før midnatt.

Anonymkode: a4637...544

Ikke sant, syns det er helt forkastelig å bruke "opp",sykepengene på de som valgte å dra utenlands. Kjenner jeg blir skikkelig provosert.

Anonymkode: 10f0e...50b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, uhhuhher skrev:

Diverse forslag på Twitter om gå sakte-aksjon fra flygeledere eller strafferunde om Bergen. 🤣

 

Kysten minutt for minutt 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Ikke sant, syns det er helt forkastelig å bruke "opp",sykepengene på de som valgte å dra utenlands. Kjenner jeg blir skikkelig provosert.

Anonymkode: 10f0e...50b

Stakkars arbeidsgivere hvis det er de som må betale arbeidsgiverperioden, sikkert flere av de som sliter nok fra før. Eller er det Nav som betaler tro?

Anonymkode: a4637...544

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Stakkars arbeidsgivere hvis det er de som må betale arbeidsgiverperioden, sikkert flere av de som sliter nok fra før. Eller er det Nav som betaler tro?

Anonymkode: a4637...544

Vi får tro de lander før midnatt! 

Anonymkode: dd845...768

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Stakkars arbeidsgivere hvis det er de som må betale arbeidsgiverperioden, sikkert flere av de som sliter nok fra før. Eller er det Nav som betaler tro?

Anonymkode: a4637...544

Det vet jeg faktisk ikke, godt spørsmål.

Anonymkode: 10f0e...50b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Lander de etter 24.00 så får de betalt karantene.  Lurer på hvor mange av de som håper at de ikke rekker å lande før midnatt.

Anonymkode: a4637...544

Er du helt sikker på det? Syns jeg leste en sak nettopp der det stod at det har blitt opplyst om at reglene kan endres fortløpende og at det var arbeidstakers ansvar. Der var det forslag om å ta fra neste års ferie, avspasere uten lønn F.eks. Og det gjaldt for land som gikk fra grønn til rød.

Anonymkode: 1267d...64e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Er du helt sikker på det? Syns jeg leste en sak nettopp der det stod at det har blitt opplyst om at reglene kan endres fortløpende og at det var arbeidstakers ansvar. Der var det forslag om å ta fra neste års ferie, avspasere uten lønn F.eks. Og det gjaldt for land som gikk fra grønn til rød.

Anonymkode: 1267d...64e

https://www.nrk.no/norge/karanteneplikt-etter-ferietur_-dette-kan-ikke-sjefen-kreve-av-deg-1.15098554
her er saken

Anonymkode: 1267d...64e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

35 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er du helt sikker på det? Syns jeg leste en sak nettopp der det stod at det har blitt opplyst om at reglene kan endres fortløpende og at det var arbeidstakers ansvar. Der var det forslag om å ta fra neste års ferie, avspasere uten lønn F.eks. Og det gjaldt for land som gikk fra grønn til rød.

Anonymkode: 1267d...64e

Dette er fra i dag

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/tag/Coronaviruset

De som reiste til «grønt» Spania, får sykepenger

Nordmenn som reiste til Spania da landet hadde grønn status, har rett til sykepenger om det trengs i karantenetiden.

Det opplyser landbruks- og matminister Olaug Bollestad (KrF) fredag.

Bakgrunnen for dette er at de som reiste før statusoppdateringen for Spania, ikke har brutt regelverket, understreker hun.

 

Anonymkode: a4637...544

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Dette er fra i dag

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/tag/Coronaviruset

De som reiste til «grønt» Spania, får sykepenger

Nordmenn som reiste til Spania da landet hadde grønn status, har rett til sykepenger om det trengs i karantenetiden.

Det opplyser landbruks- og matminister Olaug Bollestad (KrF) fredag.

Bakgrunnen for dette er at de som reiste før statusoppdateringen for Spania, ikke har brutt regelverket, understreker hun.

 

Anonymkode: a4637...544

De får vel ikke sykepenger om de er friske. Friske folk kvalifiserer jo ikke for sykemelding enten de må i karantene eller ikke. 

Anonymkode: 6dec8...f9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir helt matt av å lese her inne om harseleringen av folk som har dratt på ferie til Spania.

De som kommer nå har feriert i et område som har lavt smittetall. Utbruddet som trekker opp slik at Spania ble rødt, er begrenset i Madrid + langt nord i Spania. 

PS. Jeg drar ingen steder på ferie i år - men hva andre gjør får være opp til hver enkelt. 

 

Anonymkode: e0b00...dc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg blir helt matt av å lese her inne om harseleringen av folk som har dratt på ferie til Spania.

De som kommer nå har feriert i et område som har lavt smittetall. Utbruddet som trekker opp slik at Spania ble rødt, er begrenset i Madrid + langt nord i Spania. 

PS. Jeg drar ingen steder på ferie i år - men hva andre gjør får være opp til hver enkelt. 

 

Anonymkode: e0b00...dc7

Men de må tåle tyn når de velger å reise vel vitende om at status på landet kan endre seg mens de er der. Hvor mye skal storsamfunnet betale for at folk skal få mettet sin reisetrang? 

Anonymkode: 57aef...e98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg blir helt matt av å lese her inne om harseleringen av folk som har dratt på ferie til Spania.

De som kommer nå har feriert i et område som har lavt smittetall. Utbruddet som trekker opp slik at Spania ble rødt, er begrenset i Madrid + langt nord i Spania. 

PS. Jeg drar ingen steder på ferie i år - men hva andre gjør får være opp til hver enkelt. 

 

Anonymkode: e0b00...dc7

Nåja, nå er det jo en familie i Trondheim som har klart å bli smittet i Spania likevel da.Og som følge av det sitter mange andre nå i karantene.

Anonymkode: 15f9f...1b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som velger å dra utenlands burde miste retten til sykepenger i en bestemt periode etter utenlandsreise hvis de må i karantene. Viruset har kostet arbeidsgivere og samfunnet mer enn nok allerde. 

Anonymkode: b345b...f1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg blir helt matt av å lese her inne om harseleringen av folk som har dratt på ferie til Spania.

De som kommer nå har feriert i et område som har lavt smittetall. Utbruddet som trekker opp slik at Spania ble rødt, er begrenset i Madrid + langt nord i Spania. 

PS. Jeg drar ingen steder på ferie i år - men hva andre gjør får være opp til hver enkelt. 

 

Anonymkode: e0b00...dc7

Samme her. 
Voksne (?) mennesker som harselerer og mobber folk de ikke aner noe om. Det er antagelser og falske premisser i hver tråd. Ekkelt å lese tråd på tråd med dritt om noe så uskyldig som en tur til utlandet. Jeg er sjokkert. 

Anonymkode: a9a94...a93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Samme her. 
Voksne (?) mennesker som harselerer og mobber folk de ikke aner noe om. Det er antagelser og falske premisser i hver tråd. Ekkelt å lese tråd på tråd med dritt om noe så uskyldig som en tur til utlandet. Jeg er sjokkert. 

Anonymkode: a9a94...a93

Vel, er det noe bedre med «voksne (?)» mennesker som setter andre i livsfare pga egoismen sin? 

Anonymkode: dd49f...29f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det er en helt spesiell type folk som velger å reise sørover nå, og det ser man igjen i at de mener seg smittefrie ved at de berører norsk jord 6 min før fristen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det vet jeg faktisk ikke, godt spørsmål.

Anonymkode: 10f0e...50b

Nav betaler ikke arbeidsgiverperioden. 

"

Regler for sykepenger i koronakarantene

  • Det er opp til legen å avgjøre om man kvalifiseres for sykmelding.
  • I tilfeller hvor den ansatte blir sykmeldt har arbeidsgiver i utgangspunktet en plikt til å betale lønn de første 16 dagene, arbeidsgiverperioden.
  • Fra 16. mars i år fikk arbeidsgivere anledning til å søke om refusjon av sykepenger for dag 4–16 når sykefraværet skyldes korona.
  • Dette omfatter både sykdom og fravær som følge av pålagt karantene.
  • Utgangspunktet er at arbeidsgiver fremdeles dekker de første 16 dagene og søker refusjon i etterkant av sykmeldingen.
  • Arbeidsgiver har anledning til å bestride sykmeldingen dersom de mener vilkårene for sykmelding ikke oppfylt. Dette kan særlig være aktuelt i de tilfeller hvor arbeidstaker med viten og vilje har trosset myndighetenes reiseråd og får karanteneplikt ved hjemkomst.
  • I slike tilfeller vil den ansatte risikere å bli nektet sykepenger fra Nav, og arbeidsgiver har heller ikke lønnsplikt.

Kilde: Codex Advokat Oslo AS"

Anonymkode: 12324...d08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...