Anonym bruker Skrevet 24. juli 2020 #1 Skrevet 24. juli 2020 Noen som har benyttet seg av engangsstønad i foreldrepermisjonen? Jeg er så usikker på antall mnd man har permisjon, og summen er vel 84.000? Vi tenker at mor er hjemme frem til 1 år, så pengene må fordeles godt utover... Hvordan har andre løst dette? 😊 Anonymkode: 63daf...c37
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2020 #2 Skrevet 24. juli 2020 Det vanlige er jo at mor er hjemme i 7-8 mnd, også tar far over med fedrekvota. Men det er jo når man har krav på permisjonspenger, har ingen av dere krav på det? Hva gjør mor da, om hun studerer har hun krav på stipend fra lånekassen. Jeg begynte å jobbe da babyen var 7 mnd, men bare når pappaen var hjemme så jeg jobbet litt kveld og helg. Anonymkode: 7b77d...6eb
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2020 #3 Skrevet 24. juli 2020 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det vanlige er jo at mor er hjemme i 7-8 mnd, også tar far over med fedrekvota. Men det er jo når man har krav på permisjonspenger, har ingen av dere krav på det? Hva gjør mor da, om hun studerer har hun krav på stipend fra lånekassen. Jeg begynte å jobbe da babyen var 7 mnd, men bare når pappaen var hjemme så jeg jobbet litt kveld og helg. Anonymkode: 7b77d...6eb Mor er vikar, mens far har vel krav på permisjonspenger! Så jeg vet ikke helt hvordan dette løses? Er det lurt om mor starter med studier i svangerskapet kanskje? Teller nettstudier?? Sist var jeg hjemme helt til barnet starta i bhg (1 år og 9 mnd). Altså, jeg var ulønnet hjemme mens far hadde permisjon. Slik vil vi gjøre det nå også, da det var noe vi trivdes med! Anonymkode: 63daf...c37
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2020 #4 Skrevet 24. juli 2020 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Mor er vikar, mens far har vel krav på permisjonspenger! Så jeg vet ikke helt hvordan dette løses? Er det lurt om mor starter med studier i svangerskapet kanskje? Teller nettstudier?? Sist var jeg hjemme helt til barnet starta i bhg (1 år og 9 mnd). Altså, jeg var ulønnet hjemme mens far hadde permisjon. Slik vil vi gjøre det nå også, da det var noe vi trivdes med! Anonymkode: 63daf...c37 Du har krav på permisjonspenger selv om du ikke er fast ansatt. Har du skattbar inntekt gjelder den som grunnlag for permisjon. Anonymkode: 7b77d...6eb
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2020 #5 Skrevet 24. juli 2020 17 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du har krav på permisjonspenger selv om du ikke er fast ansatt. Har du skattbar inntekt gjelder den som grunnlag for permisjon. Anonymkode: 7b77d...6eb Men jeg har ikke jobbet lenge nok! Startet å jobbe litt, så kom korona (da hadde jeg ikke noe jobb de neste 3 mnd). Jobber sporadisk, da jeg er tilkalling. Hender jeg får oppdrag på noen uker, ellers er det liksom 3 vakter der, en halv dag der.. 🤷🏼♀️ Så vet ikke hvor attraktiv jeg blir når jeg da er et stykke på vei da..... Anonymkode: 63daf...c37
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2020 #6 Skrevet 24. juli 2020 Du kan være hjemme så lenge du vil. Hva og hvor lenge Engangsstønaden skal dekke er helt opp til deg og far. Men ute jobb har du heller ungen andre rettigheter Anonymkode: dc98a...abd
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2020 #7 Skrevet 25. juli 2020 17 timer siden, Anonym bruker skrev: Du kan være hjemme så lenge du vil. Hva og hvor lenge Engangsstønaden skal dekke er helt opp til deg og far. Men ute jobb har du heller ungen andre rettigheter Anonymkode: dc98a...abd Men når man får engangsstønad, gjelder den for oss begge? Eller får jeg stønad, og far foreldrepenger? 🤷🏼♀️ Anonymkode: 63daf...c37
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2020 #8 Skrevet 25. juli 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Men når man får engangsstønad, gjelder den for oss begge? Eller får jeg stønad, og far foreldrepenger? 🤷🏼♀️ Anonymkode: 63daf...c37 Du kan ta ut engangsstønad og far foreldrepenger, men da kan ikke begge gå hjemme. Om far skal ta ut foreldrepenger er det aktivitetskrav til deg, du må altså i jobb eller studier mens far går hjemme med barnet. Klippet fra nav : Mister far rett til foreldrepenger dersom mor ikke har rett på foreldrepenger? – At mor må ha rett på foreldrepenger for at far skal ha rett på fedrekvote, handler om at når begge har rett på foreldrepenger, så blir det en tredeling av foreldrepengeperioden (mødrekvote, fedrekvote og fellesperiode). Far kan ha rett på foreldrepenger selv om han ikke har rett på fedrekvote. I slike tilfeller snakker vi ikke lenger om en tredeling av perioden. Dersom mor mottar engangsstønad, og far har opptjent rett til foreldrepenger, kan han i disse tilfellene ha rett til foreldrepenger. Dette kan han tidligst gjøre seks uker etter fødselen, og han da ta ut foreldrepenger i opptil 40 eller 50 uker, avhengig av valgt sats. For at far skal kunne ta ut foreldrepenger, er det aktivitetskrav til mor. Anonymkode: 7b77d...6eb
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2020 #9 Skrevet 25. juli 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Du kan ta ut engangsstønad og far foreldrepenger, men da kan ikke begge gå hjemme. Om far skal ta ut foreldrepenger er det aktivitetskrav til deg, du må altså i jobb eller studier mens far går hjemme med barnet. Klippet fra nav : Mister far rett til foreldrepenger dersom mor ikke har rett på foreldrepenger? – At mor må ha rett på foreldrepenger for at far skal ha rett på fedrekvote, handler om at når begge har rett på foreldrepenger, så blir det en tredeling av foreldrepengeperioden (mødrekvote, fedrekvote og fellesperiode). Far kan ha rett på foreldrepenger selv om han ikke har rett på fedrekvote. I slike tilfeller snakker vi ikke lenger om en tredeling av perioden. Dersom mor mottar engangsstønad, og far har opptjent rett til foreldrepenger, kan han i disse tilfellene ha rett til foreldrepenger. Dette kan han tidligst gjøre seks uker etter fødselen, og han da ta ut foreldrepenger i opptil 40 eller 50 uker, avhengig av valgt sats. For at far skal kunne ta ut foreldrepenger, er det aktivitetskrav til mor. Anonymkode: 7b77d...6eb Ok! Så om jeg som vikar kun får jobb nå og da, så må far jobbe de dagene jeg ikke får jobb?! Eller misforstod jeg.. 🤷🏼♀️ Vi ønsker jo i teorien at begge skal være hjemme sammen. Så da blir det vel slik at far på en måte blir hjemme ulønnet(?) mens jeg er hjemme, og da kan han egentlig velge selv hvor lang ‘permisjon’ han tar?? Han syns jo forøvrig 15-19 uker er veeeldig lenge. Sist var han hjemme 10 uker, og syns det var MER ENN NOK! Anonymkode: 63daf...c37
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå