Gå til innhold

hadde du tilgitt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når jeg var liten var det en i gaten som misbrukte meg, han har sitte inni i 10 år nå, dette holdt han på med fra jeg var 4-14 år, tok lenge før han ble tatt, for jeg sa ikke noe til mine foreldrene, men når jeg var rundt 24, ble han satt inn, og da vitnet jeg mot han, da hadde han blitt tatt på fersken med et annet barn i gata, og kom frem at han hadde holdt på med mange i den perioden han holdt på med meg.

Jeg har dårlig samvittighet ovenfor flere,men jeg synes dette var vanskelig og snakke om.

Men nå er han altså ute og han bor ikke veldig langt unna meg og barnet og i tillegg rett ved en barneskole, synes det er helt tragisk at han får bo her så nær en skole. Hadde dere tilgitt han her? eller ikke? Jeg har det egentlig kjempe bra i dag,men gikk noen år får jeg klarte og ha sex igjen etter dette,men ingen problemer med det idag,men sliter litt med og tilknytte meg til andre personer, det er ikke bare gutter,men alle, må bli sikkelig kjent før jeg åpner meg

Anonymkode: a7e89...658

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, jeg hadde ikke tilgitt. Men jeg hadde ikke brukt tid og krefter på han heller.

Anonymkode: 44c95...926

Skrevet

Nei, jeg hadde ikke tilgitt, og jeg hadde heller ikke holdt kjeft om hva han har gjort. Han her var voksen når han misbrukte deg og andre, og gjorde det i over 20 år? Han vil gjøre det igjen

Anonymkode: 2cb18...59d

Skrevet

Takk for svar.

Han har holdt på i over 40 år faktisk, mannen er over 70 år nå.

Nei han holder vel aldri opp med det så lenge han holder med slik, og Ja det vil skje igjen.

Nei tenker ikke og bruker ikke tid på han,men ser han mye uansett ,selvom jeg prøver og unngå det,men han tar mye buss, er i butikken osv, og kan ikke nekte han det så lenge han har sonet straffen sin

Skrevet

Helt syk at slike får gå løst! Tar vel ikke lang tid før han misbruker nok et barn!

Jeg hadde nok aldri tilgitt, men heller ikke brukt energi på å tenke på han. Det virker som om du klarer deg bra tross det du har gått igjennom som liten, kjempe bra for deg💜

Anonymkode: d146e...87f

Skrevet

Jeg hadde ikke tilgitt. Og ikke bruk energi på denne mannen HI. Jeg ville heller ikke nølt med å fortelle andre hva han har gjort om du kjenner folk i nærheten av ham

Skrevet

«Tilgi»? Det forbeholder jeg folk som ber om min tilgivelse, og som utøver reparerende atferd.

Skrevet

Ville aldri tilgitt. Han burde heler ikke fått lov å bosette seg så nær deg og heller ikke en skole. Skremmende. Han vil helt sikkert gjøre det igjen. Skjønner ikke at sånne mennesker greier å leve med seg selv . Å en latterlig lav straff fikk han også. En skam at Norge har så lave straffer på denne typen kriminalitet.

Anonymkode: ea27f...b5c

Skrevet

Ville aldri tilgitt. Pedofile er monstre som heller aldri forandrer seg. Ville heller sagt fra til foreldre/lærere på denne barneskolen, sånn at de kan "protestere" på at han skal bo så nært barneskolen. Hadde satt himmel og jord i bevegelse om det bodde en pedofil i nærheten av mitt barn sin barneskole. Vi hadde en pedofil rektor på min barneskole, jeg ble aldri misbrukt, men vet om flere som ble det. 

Anonymkode: a9388...a2c

Skrevet

Nei, aldri! Det er ikke tilgivelse som gjør at man klarer å legge det fra seg på den måten du allerede har gjort. Det er vel heller det at han ble tatt tilslutt og dømt. Ville prøvd å ignorere alt ved denne mannen og diskret advare dine barn om ham. Vil du ikke si han forgriper seg så kan du si andre ting som vil skremme de fra å bli med denne mannen. 

Anonymkode: 38481...596

Skrevet

Tror det kommer an på hvordan man ser på tilgivelse.

Jeg har aldri sett på tilgivelse som noe man gir en annen. Jeg tilgir for min egen del. Fordi det er jeg selv som skades mest med å ikke tilgi. Men for meg er det å tilgi ikke noe jeg sier til den som ev. skal tilgis (såsant det ikke er mindre alvorlige ting, eller den som har gjort galt har innsett hva den gjorde og følgene av det og oppriktig angrer og har lært noe av det).

Mange tenker at hvis man tilgir så setter man en strek over det som har skjedd. Slik er det ikke for meg. Det at jeg tilgir betyr bare at jeg gir slipp på ev. hat eller vonde følelser jeg selv har overfor vedkommende. For ved å tilgi så slipper jeg meg selv fri, vedkommende mister makt over meg. Det betyr ikke at man tar vedkommende inn i varmen igjen, trenger å ha noe med ham/henne å gjøre, eller sier til vedkommende at man tilgir. Det betyr ikke at man er naiv og tror vedkommende har endret seg heller.

Men jeg tror folk oppfatter tilgivelse ulikt. For meg er tilgivelse en personlig sak, ikke noe jeg gir en annen, men en frigjøring av meg selv, for min egen del.

I ditt tilfelle ville jeg vært i tvil om hvordan jeg skulle forholde meg, HI. Først og fremst med tanke på at det er risiko for at han kan forgripe seg på nye barn. Jeg tror ikke jeg ville greid å ikke si noe til andre slik at flere kunne vært oppmerksomme og vært mer bevisste på å lære ungene sine å sette grenser. Jeg ville vurdert å ta det opp med skole og barnehager og idrettslag slik at disse også kan ta opp temaet og være mer obs. Men ville sjekket loven først, hvor mye man har lov til å si/gjøre.

Veldig bra at du har kommet dit du har for din egen del, Hi. Du virker bevisst og sterk!

Anonymkode: 14ece...b17

Skrevet

Tusen takk for alle svar :) Er glad jeg har kommet så langt som jeg har,men merker jo at det er tungt at han er så nær,men lar han ikke påvirke livet mitt.

Jeg vet ikke om jeg kan utgi han, fordi jeg har lest da kan man bli anmeldt selv så lenge han har sonet ferdig og har rett på personsvern, selvom jeg er helt enig med dere at det er noe man aboslutt burde.

Men at at er nær en skole og også der mitt barn går, er ikke akkurat noe jeg føler er trygt eller bra

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Tusen takk for alle svar :) Er glad jeg har kommet så langt som jeg har,men merker jo at det er tungt at han er så nær,men lar han ikke påvirke livet mitt.

Jeg vet ikke om jeg kan utgi han, fordi jeg har lest da kan man bli anmeldt selv så lenge han har sonet ferdig og har rett på personsvern, selvom jeg er helt enig med dere at det er noe man aboslutt burde.

Men at at er nær en skole og også der mitt barn går, er ikke akkurat noe jeg føler er trygt eller bra

Den kanskje beste "hevnen" du kan få er å leve ditt liv på en god måte og vise ham at han er som luft for deg, helt uten betydning. Det gir ham på en måte ingen makt over deg.

Du har kanskje rett mtp. det med personvern. Jeg fant imidlertid denne: https://www.nrk.no/norge/nabovarsling-om-pedofile-1.519569

Den er riktignok en god del år gammel, den artikkelen, men jeg vil tro det samme gjelder fremdeles. I så fall ville jeg tatt en tur til politiet i neste uke og gjort dem oppmerksom på at han har bosatt seg i nabolaget, nær skoler/barnehage, og at du mener politiet må varsle disse og andre som bør vite. Ville bedt om at det også ble journalført at det er kommet varsel, men bedt om at ditt navn holdes utenfor.

Skrevet
19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Den kanskje beste "hevnen" du kan få er å leve ditt liv på en god måte og vise ham at han er som luft for deg, helt uten betydning. Det gir ham på en måte ingen makt over deg.

Du har kanskje rett mtp. det med personvern. Jeg fant imidlertid denne: https://www.nrk.no/norge/nabovarsling-om-pedofile-1.519569

Den er riktignok en god del år gammel, den artikkelen, men jeg vil tro det samme gjelder fremdeles. I så fall ville jeg tatt en tur til politiet i neste uke og gjort dem oppmerksom på at han har bosatt seg i nabolaget, nær skoler/barnehage, og at du mener politiet må varsle disse og andre som bør vite. Ville bedt om at det også ble journalført at det er kommet varsel, men bedt om at ditt navn holdes utenfor.

Les punkt 2.2 i denne linken, Hi: https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/rundskriv-g-11600/id108713/

Politiet har ganske store muligheter til å varsle. Og i dette tilfellet, med en mann som har begått pedofile overgrep i flere tiår, så vil jeg tro saken oppfyller alle tre kriteriene for at politiet kan varsle ganske bredt til de som bør vite.

Skrevet

Tusen takk for svar

Jeg har fått time hos advokaten min til mandag, så får jeg høre hva han abefaller, jeg har ikke lyst til og bli anmeldt for og gjøre noe galt, men hvis han sier det er greit kommer jeg til og advarte skolen og nabolaget uten og nevne navnet hans

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Tusen takk for svar

Jeg har fått time hos advokaten min til mandag, så får jeg høre hva han abefaller, jeg har ikke lyst til og bli anmeldt for og gjøre noe galt, men hvis han sier det er greit kommer jeg til og advarte skolen og nabolaget uten og nevne navnet hans

Så bra, tror det beste er at du snakker med advokaten din!

Kanskje advokaten ev. også kan ta dette til politiet slik at politiet tar det opp med de som bør vite, så slipper du kanskje å gjøre noe.

Uansett, hold deg sterk i dette ❤️

Skrevet
På 24.7.2020 den 10.15, Anonym bruker skrev:

Når jeg var liten var det en i gaten som misbrukte meg, han har sitte inni i 10 år nå, dette holdt han på med fra jeg var 4-14 år, tok lenge før han ble tatt, for jeg sa ikke noe til mine foreldrene, men når jeg var rundt 24, ble han satt inn, og da vitnet jeg mot han, da hadde han blitt tatt på fersken med et annet barn i gata, og kom frem at han hadde holdt på med mange i den perioden han holdt på med meg.

Jeg har dårlig samvittighet ovenfor flere,men jeg synes dette var vanskelig og snakke om.

Men nå er han altså ute og han bor ikke veldig langt unna meg og barnet og i tillegg rett ved en barneskole, synes det er helt tragisk at han får bo her så nær en skole. Hadde dere tilgitt han her? eller ikke? Jeg har det egentlig kjempe bra i dag,men gikk noen år får jeg klarte og ha sex igjen etter dette,men ingen problemer med det idag,men sliter litt med og tilknytte meg til andre personer, det er ikke bare gutter,men alle, må bli sikkelig kjent før jeg åpner meg

Nei. 

Du var et offer. Dette var ikke ditt ansvar. Du trenger ikke tilgi noe som helst. 

Blir glad over å lese at du har klart å komme deg videre. Jeg synes du skal ta med deg det, at du faktisk fikset ditt eget liv og gjorde det du var nødt til for å leve et godt liv. At du trenger tid for å stole på folk er rent forståelig. Vær stolt av deg selv. 

Anonymkode: f0061...46b

Skrevet
2 hours ago, Anonym bruker said:

Så bra, tror det beste er at du snakker med advokaten din!

Kanskje advokaten ev. også kan ta dette til politiet slik at politiet tar det opp med de som bør vite, så slipper du kanskje å gjøre noe.

Uansett, hold deg sterk i dette ❤️

Takk ❤️

Skrevet
2 hours ago, Anonym bruker said:

Nei. 

Du var et offer. Dette var ikke ditt ansvar. Du trenger ikke tilgi noe som helst. 

Blir glad over å lese at du har klart å komme deg videre. Jeg synes du skal ta med deg det, at du faktisk fikset ditt eget liv og gjorde det du var nødt til for å leve et godt liv. At du trenger tid for å stole på folk er rent forståelig. Vær stolt av deg selv. 

Anonymkode: f0061...46b

Takk for støtte ❤️

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...