Gå til innhold

Burde jeg si det som det er? Vennskap barn.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi starter på skole til høsten. Hun er en robust og blid jente med flere venner. Hun har siden barnehagestart hatt en kjempe god venninne. I perioder nesten litt sykelig opptatt av hverandre. Gjennom årene i barnehagen har deres forhold utviklet seg i litt feil retning. Denne jenta er svært dominant og skyver andre barn unna min datter. Noen ganger synes hun det er greit andre ganger ikke. I forbindelse med skolestart har jeg bedt om å IKKE komme i klassen med dette barnet da jeg opplever at min datter blir isolert fra andre og hindres i å utvikle andre vennskap. Barnehagen har også sett denne problemstillingen og aktivt satt de i hver sin gruppe med jevne mellomrom. 
Nå er mammaen til denne jenta helt manisk med å få endret dette slik at de kommer i samme klasse. Jeg har sagt på en pen måte at dette er greit, de får vært med hverandre i friminuttene. Nå er hun såpass masete at jeg vurderer å si det rett ut. Hva tenker dere? Vil det være for brutalt? Vil det skape trøbbel?

Anonymkode: af4f2...262

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen vits å si noe som sårer, det er greit at dere som foreldre kan samarbeide i mange år til. 

Men jeg ville nok sagt at du ikke var enig i at de må i samme klasse. Bare si at du ser at de kan være litt manisk opptatt av hverandre og på den måten stenge andre vennskap ute. Si at du synes det er viktig å ha flere ben å stå på sosialt sett og siden du "overhodet ikke er redd for at dette vennskapet skal ende" synes du det er greit at de er i paralellklasse og også kan danne andre vennskap. 

Anonymkode: 4623d...32a

Skrevet

Jeg var hun jenta som var redd for at bestevenninnen min lekte med andre. Jeg kunne nok oppleves som dominant og kontrollerende. På innsiden var jeg usikker og utrygg, jeg hadde vanskelig for å knytte meg til andre og var livredd for å bli forlatt. Det løste seg gradvis ved at jeg deltok på fritidsaktiviteter som denne venninnen ikke deltok på slik at jeg fikk flere venner, men gjennom hele skolegangen var hun min trygge klippe.

Jeg vet jo ikke om dette også gjelder din datters venninne, men jeg skriver dette for å vise at det er flere sider av saken. 

Anonymkode: fc603...afc

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg var hun jenta som var redd for at bestevenninnen min lekte med andre. Jeg kunne nok oppleves som dominant og kontrollerende. På innsiden var jeg usikker og utrygg, jeg hadde vanskelig for å knytte meg til andre og var livredd for å bli forlatt. Det løste seg gradvis ved at jeg deltok på fritidsaktiviteter som denne venninnen ikke deltok på slik at jeg fikk flere venner, men gjennom hele skolegangen var hun min trygge klippe.

Jeg vet jo ikke om dette også gjelder din datters venninne, men jeg skriver dette for å vise at det er flere sider av saken. 

Men Hi sitt barn blir likevel holdt unna andre venner, selv om den andre jenta er fryktsyrt. HI kan faktisk ikke tenke på det når hun tar valg for sitt barn. 

For meg høres det ut som om barnet lærer litt atferd fra moren. Hun virker jo også litt overkjørende. Hi: Jeg tror du bare må ta mot til deg å si at din datter gjerne vil være venn med hun andre, men at din datter trenger litt avstand innimellom til å finne seg til rette med andre. Det bør den andre moren tåle å høre. 

Anonymkode: 39f1b...dd0

Skrevet
19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Til syvende og sist må hensyn til eget barn komme først. Jeg beskriver bare konsekvensen for mitt barn av dette vennskapet. Hva som er årsaken til at denne jenta er slik kan jeg ikke ta hensyn til. Jeg sier heller ikke at vi ikke vil ha noe med henne å gjøre, jeg vil bare at mitt barn skal få muligheten til å få flere gode venner. Dette er så og si umulig om denne jenta skal være der både i timer og friminutt. 

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Til syvende og sist må hensyn til eget barn komme først. Jeg beskriver bare konsekvensen for mitt barn av dette vennskapet. Hva som er årsaken til at denne jenta er slik kan jeg ikke ta hensyn til. Jeg sier heller ikke at vi ikke vil ha noe med henne å gjøre, jeg vil bare at mitt barn skal få muligheten til å få flere gode venner. Dette er så og si umulig om denne jenta skal være der både i timer og friminutt. 

Selvsagt mener jeg ikke at det skal fortsette sånn og at datteren di skal bli fanget i vennskapet med denne jenta. Jeg tenker bare at det kan finnes en forklaring på oppførselen og at det kan være noe man har i bakhodet når man går inn i en konfronterende samtale med moren.

Skrevet

Min datter var som din datter. Hun ble nesten spist opp og om hun ikke godtok det ble hun behandlet dårlig av sin venninne. Jeg snakket med skolen om det og de tok grep fra starten, lagde faste lekegrupper og jobbet aktivt for at alle barn skulle lære kjenne fler enn kun de fra bhg. Skolen skjønte det ikke helt i starten da min jente sto og ventet på den andre jenta i noen friminutt men jeg ga meg ikke og de skjønte etterhvert at min datter «måtte» leke med henne eller bli veldig avvist. 

jentene er fortsatt venner men ikke like manisk og altoppslukende. 

Skrevet

Kan godt hende det vil skape trøbbel, men jeg tror kanskje jeg ville ha sagt det likevel. At ditt barn trenger luft rundt seg. Og hennes barn trenger å øve litt mer på sosiale relasjoner med andre, men det vet hun sikkert fra før? 

Skrevet
1 hour ago, Anonym bruker said:

Jenta mi starter på skole til høsten. Hun er en robust og blid jente med flere venner. Hun har siden barnehagestart hatt en kjempe god venninne. I perioder nesten litt sykelig opptatt av hverandre. Gjennom årene i barnehagen har deres forhold utviklet seg i litt feil retning. Denne jenta er svært dominant og skyver andre barn unna min datter. Noen ganger synes hun det er greit andre ganger ikke. I forbindelse med skolestart har jeg bedt om å IKKE komme i klassen med dette barnet da jeg opplever at min datter blir isolert fra andre og hindres i å utvikle andre vennskap. Barnehagen har også sett denne problemstillingen og aktivt satt de i hver sin gruppe med jevne mellomrom. 
Nå er mammaen til denne jenta helt manisk med å få endret dette slik at de kommer i samme klasse. Jeg har sagt på en pen måte at dette er greit, de får vært med hverandre i friminuttene. Nå er hun såpass masete at jeg vurderer å si det rett ut. Hva tenker dere? Vil det være for brutalt? Vil det skape trøbbel?

Det er dessverre ikke opp til deg, ønsket det samme her, de kom fortsatt i samme klasse

Anonymkode: a8d4d...f6a

Skrevet

Tror jeg ville latt være å si noe til mammaen, men gjort det helt klart for skolen hvorfor du ikke ønsker at de går sammen. Bare be skolen om å ta støyten så slipper du.

Sannsynligvis har jenta noe hun sliter med og har lært denne oppførselen hjemme(hos mor)

Skrevet

Og skal du si noe, så si det svært pent. Jentene står hverandre så nær og er nesten som søstre, så de kan ha godt av å "måtte" bli kjent også med andre barn.

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det er dessverre ikke opp til deg, ønsket det samme her, de kom fortsatt i samme klasse

Har fått klasselister og de er ikke i samme klasse. 

Skrevet
11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Da ville jeg presisert for skolen at jeg ønsker at det forblir sånn uansett hva den andre moren skulle finne på å foreta seg. Her hvor jeg bor (Oslo Vest) har de ikke vært mulig å bytte klasse selvom man ønsker det. 

Skrevet (endret)
13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Kanskje lurt som en sier over her, å presisere overfor skolen at selv om den andre moren går bananas, så er ikke dette noe ditt barn vil ønske. 

Endret av Pashla
Skrevet
13 hours ago, Anonym bruker said:

så bra, her var ikke skolen til og rikke dessverre,men heldigvis flyttet barnet ved påsketider og begynte på en annen skole, ble rammaskrik med engang min ville leke med andre

Skrevet
3 timer siden, Blondzilla skrev:

Da ville jeg presisert for skolen at jeg ønsker at det forblir sånn uansett hva den andre moren skulle finne på å foreta seg. Her hvor jeg bor (Oslo Vest) har de ikke vært mulig å bytte klasse selvom man ønsker det. 

Jeg skal gjøre det. Takk for tips. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...