Gå til innhold

Snakke med barn om grenser ift kropp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnet mitt er snart 8 og begynner å bevege seg mer fritt rundt. Hun har noen nye venner og er på besøk hos folk vi ikke egentlig kjenner så godt, altså hos klassekamerater. Hun går til og fra alene, og ja jeg vet det blir mer og mer av dette.

Men hvordan snakke med henne på en god måte om at hun ikke uten videre skal bli med uvedkommende , eller la seg påvirke til å gjøre noe. Jeg er ikke egentlig redd for overgripere, men vi vet jo at ting kan skje.

Hun er så trygg og tillitsfull, og jeg ønsker ikke å spolere det heller.

Anonymkode: caad9...857

Videoannonse
Annonse
Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Barnet mitt er snart 8 og begynner å bevege seg mer fritt rundt. Hun har noen nye venner og er på besøk hos folk vi ikke egentlig kjenner så godt, altså hos klassekamerater. Hun går til og fra alene, og ja jeg vet det blir mer og mer av dette.

Men hvordan snakke med henne på en god måte om at hun ikke uten videre skal bli med uvedkommende , eller la seg påvirke til å gjøre noe. Jeg er ikke egentlig redd for overgripere, men vi vet jo at ting kan skje.

Hun er så trygg og tillitsfull, og jeg ønsker ikke å spolere det heller.

De fleste overgripere er ikke fremmede, dessverre ... de er folk barnet stoler på og er glad i.

Anonymkode: 83756...854

Skrevet

Bestemmelsrett over egen kropp begynner med foreldre og så snart barna kan forstå enkle setninger. 

F eks da eldstemann var litt over 2 år gammel og badet med minstemann begynte vi å si ting som "det er Ole sin kropp, Ole kan ta på den/røre den, dette er DIN kropp, DU kan ta på den". 

Samme når vi voksne lekeslåss eller kiler dem osv, hvis de sier stopp eller nei stopper vi umiddelbart, selv om de ler og egentlig ikke vil vi skal stoppe. Dermed lærer de at nei betyr nei, uansett, og de har rett til å si nei til folk som rører dem. Samme hvis de overskrider hverandres grenser, de minnes på at "Ole sa nei, det betyr at du må stoppe". 

Og til slutt at de lærer riktig navn på alle kroppsdeler, slik at hvis det skulle skje noe kan de beskrive hva som har skjedd. Nevner i samme slengen at "ingen kan røre kroppen din uten lov, hvis du sier nei må de slutte". Så da har de sunne grenser og vet også at det ikke er normalt og greit hvis noen tar på dem og ikke slutter når de får beskjed. 

Skrevet

Har dere aldri snakket om sånt før? 

Skrevet

Vi har snakket om at ingen har lov å gjøre ting man ikke har lyst til mot oss og at nei betyr nei (det går andre veien også, sier noen nei, så slutter vi alltid). 

Min snart åtteåring vet at det finnes voksne som kan være slemme med barn og som gjør ting som ikke er lov. Da er det viktig at han sier det til mamma selv om han har lovet å holde det hemmelig. Det er bare gode hemmeligheter man kan holde på, de vonde må mamma alltid få vite. 

Det er en kjempevanskelig balansegang mellom å informere og å skremme, syns jeg. Og vi har hatt våre diskusjoner om alt fra tannpuss til solkrem fordi ‘det er jeg som bestemmer over kroppen min’. 

Anonymkode: 57d78...6e1

Skrevet
8 minutter siden, Tekla123 skrev:

Har dere aldri snakket om sånt før? 

Konstruktivt 🙄

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi har snakket om at ingen har lov å gjøre ting man ikke har lyst til mot oss og at nei betyr nei (det går andre veien også, sier noen nei, så slutter vi alltid). 

Min snart åtteåring vet at det finnes voksne som kan være slemme med barn og som gjør ting som ikke er lov. Da er det viktig at han sier det til mamma selv om han har lovet å holde det hemmelig. Det er bare gode hemmeligheter man kan holde på, de vonde må mamma alltid få vite. 

Det er en kjempevanskelig balansegang mellom å informere og å skremme, syns jeg. Og vi har hatt våre diskusjoner om alt fra tannpuss til solkrem fordi ‘det er jeg som bestemmer over kroppen min’. 

Sånn har vi gjort det også (og har også hatt diskusjoner om solkrem og tannpuss 😅). Har også sagt at ingen kan kreve at barn skal holde på hemmeligheter, og at de kan si alt til mamma og pappa, eller bestemor, tante eller læreren hvis det er vanskelig å si det til oss eller hvis det er en av oss som har gjort noe dumt mot dem...

Har også sagt at de aldri skal bli med noen de ikke kjenner hvis ikke vi har sagt det, og da må de ha hørt selv at vi har sagt det. Og har presisert hvem de kjenner, siden barna ofte kan føle at de kjenner noen etter en 5 minutters samtale. 😛

Anonymkode: c4ebd...e73

Skrevet
4 timer siden, Pobie skrev:

Bestemmelsrett over egen kropp begynner med foreldre og så snart barna kan forstå enkle setninger. 

F eks da eldstemann var litt over 2 år gammel og badet med minstemann begynte vi å si ting som "det er Ole sin kropp, Ole kan ta på den/røre den, dette er DIN kropp, DU kan ta på den". 

Samme når vi voksne lekeslåss eller kiler dem osv, hvis de sier stopp eller nei stopper vi umiddelbart, selv om de ler og egentlig ikke vil vi skal stoppe. Dermed lærer de at nei betyr nei, uansett, og de har rett til å si nei til folk som rører dem. Samme hvis de overskrider hverandres grenser, de minnes på at "Ole sa nei, det betyr at du må stoppe". 

Og til slutt at de lærer riktig navn på alle kroppsdeler, slik at hvis det skulle skje noe kan de beskrive hva som har skjedd. Nevner i samme slengen at "ingen kan røre kroppen din uten lov, hvis du sier nei må de slutte". Så da har de sunne grenser og vet også at det ikke er normalt og greit hvis noen tar på dem og ikke slutter når de får beskjed. 

Det du sier her er viktig men Bare husk at de fleste overgrep er gjort av personer som barnet ikke har mulighet til eller tør si nei til. (Eller ikke ønsker å si nei til)

Anonymkode: 90379...c18

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Konstruktivt 🙄

Joda, var et spørsmål. Er svaret nei, påvirker det videre svar. Da må man jo starte med det grunnleggende og basiskunnskap om kropp og grenser. 

Er svaret jo, dere har snakket om det, kan man bygge videre på den informasjonen barnet allerede sitter på. 

Skrevet

Dette har jeg snakket om med egne barn siden de var små. Din kropp bestemmer du over. Vi har feks ALLTID respektert om de ikke vil gi noen klem. Noen ganger hender det at de ikke vil klemme noen i familien. Dette er en del av å bestemme over egen kropp. Mine barn vet at jeg bestemmer vaske kropp, gre hår og pusse tenner. Ellers oppdrar jeg jenter som bestemmer over kroppen sin. Litt sent å begynne med det når de er åtte. 

Anonymkode: 3397b...0f3

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette har jeg snakket om med egne barn siden de var små. Din kropp bestemmer du over. Vi har feks ALLTID respektert om de ikke vil gi noen klem. Noen ganger hender det at de ikke vil klemme noen i familien. Dette er en del av å bestemme over egen kropp. Mine barn vet at jeg bestemmer vaske kropp, gre hår og pusse tenner. Ellers oppdrar jeg jenter som bestemmer over kroppen sin. Litt sent å begynne med det når de er åtte. 

Så da er løpet kjørt, mener du? Hi spør jo om råd nå, da hjelper det lite om hun burde gjort noe før. 

Slang du bare på den siste setningen så hi skal føle seg ille? Eller for at du skal føle deg bedre?

Skrevet

Takk for alle svar. Vi har selvfølgelig vært innom emnet før, men tilpasset alder.

Jeg har fortalt at det finnes voksne som ikke nødvendigvis er snille mot barn. Og en gang hun var pottesur og dro bena etter seg for å gå på trening var det en gjeng damer som lo åpenlyst av henne. Hvorpå hun spør meg om dette kanskje var sånne voksne som ikke er snille mot barn😂

Igjen takk for svar og gode tips.

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Så da er løpet kjørt, mener du? Hi spør jo om råd nå, da hjelper det lite om hun burde gjort noe før. 

Slang du bare på den siste setningen så hi skal føle seg ille? Eller for at du skal føle deg bedre?

Jøss. Jeg sier da ikke det. Jeg sier det er sent å begynne med det, hadde jeg derimot sagt det var for sent kunne du stilt dette spørsmålet. 😊

Skrevet

Anbefaler virkelig å se Kroppen min eier jeg på NRK sammen med barnet. Den dekker emnet godt, og åpner opp for en god og trygg diskusjon om det.

Jeg var tidlig ute med dette, barnet trengte aldri gi noen en klem om det ikke ville, selvom besteforeldre ble potte sure av det. Jeg har alltid stoppet momentant i det barnet har sagt stopp under kiling osv, og vi har snakket om egne og andres grenser med tanke på kropp.

Anonymkode: c9b51...0a1

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Anbefaler virkelig å se Kroppen min eier jeg på NRK sammen med barnet. Den dekker emnet godt, og åpner opp for en god og trygg diskusjon om det.

Jeg var tidlig ute med dette, barnet trengte aldri gi noen en klem om det ikke ville, selvom besteforeldre ble potte sure av det. Jeg har alltid stoppet momentant i det barnet har sagt stopp under kiling osv, og vi har snakket om egne og andres grenser med tanke på kropp.

Jeg har heller aldri lagt skjul på at det finnes voksne og barn som gjør veldig gale ting, tilpasset alder selvfølgelig. Men som åtteåring er man oftest mer rustet til å lære om realiteter enn foreldre tror. Det hender også de har fått med seg mye mer enn foreldre tenker gjennom venner, eldre søsken og nyheter osv.

Skrevet

Samtaler om «fremmede», overgrep, kropp og pubertet har jeg hatt med barna fra de var rundt 3 år, på det nivået de kunne forstå og i naturlige sammenhenger. For meg er det viktig at disse temaene skal være naturlige og trygge, og utvikle seg i takt med barna. 

Jeg har veldig trygge og godtroende barn, så eldste er også drillet ift at voksene med onde hensikter kan lure barn ved å si ulike ting. Minste er for liten til å bevege seg ute alene enda, så har ikke kommet så langt i samtalen enda. 

Eldste havnet faktisk i dn situasjon hvor kunnskapen ble nødvendig, og han handlet helt perfekt😊

Anonymkode: 39de6...c1e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...