Gå til innhold

Sur hver gang jeg tar det opp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Samboer røyker. Har sagt at han skal slutte, men holder ikke 1 dag. Vi har ikke veldig bra økonomi. Derfor jeg blir irritert. Men bør jeg holde kjeft? Og la han bestemme dette selv?

Anonymkode: ff08f...abc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har dere felles økonomi? Da bør jo du få samme summen til sparing da, så det blir likt 😉

Men seriøst, det er umulig å slutte fordi andre sier det, han må ville det selv. Motivasjonen må komme fra han selv, ellers går det ikke. 

Anonymkode: 751d5...cb0

Skrevet

Del alle regninger og løpende utgifter likt etter hva dere tjener, samt sette av til sparing. Det som blir igjen blir lommepenger og kan disponeres fritt. 

Anonymkode: eb078...ef1

Skrevet

Jeg slo opp med en som holdt på slik. Han røyket da vi møttes, jeg sa klart fra at et forhold med en som røyket var uaktuelt for meg. Han sa at det ikke var noe problem, for han hadde allerede bestemt seg for at han skulle slutte etter en bestemt hendelse. Jeg har forståelse for at det kan være vanskelig, så var tålmodig lenge. Tok det så opp igjen, og da sa han at han hadde ombestemt seg, han ville ikke slutte å røyke likevel og tvilte på om han kom til å ville det i fremtiden.

Da ombestemte jeg meg om forholdet også. Prøvde en stund, men taklet ikke lenger å kysse ham, å våkne tett på ham om morgenen var som å våkne med nesa i et askebeger, våknet ofte på natten fordi det var for mye røyklukt av pusten hans.

Det å røyke og ikke har med verdier å gjøre. Det har med å ta ansvar for egen helse å gjøre. Det har med å beskytte ev. barn man får sammen og har fra før. Det har med prioriteringer å gjøre. Det har med økonomi å gjøre.

Anonymkode: d9af3...588

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg slo opp med en som holdt på slik. Han røyket da vi møttes, jeg sa klart fra at et forhold med en som røyket var uaktuelt for meg. Han sa at det ikke var noe problem, for han hadde allerede bestemt seg for at han skulle slutte etter en bestemt hendelse. Jeg har forståelse for at det kan være vanskelig, så var tålmodig lenge. Tok det så opp igjen, og da sa han at han hadde ombestemt seg, han ville ikke slutte å røyke likevel og tvilte på om han kom til å ville det i fremtiden.

Da ombestemte jeg meg om forholdet også. Prøvde en stund, men taklet ikke lenger å kysse ham, å våkne tett på ham om morgenen var som å våkne med nesa i et askebeger, våknet ofte på natten fordi det var for mye røyklukt av pusten hans.

Det å røyke og ikke har med verdier å gjøre. Det har med å ta ansvar for egen helse å gjøre. Det har med å beskytte ev. barn man får sammen og har fra før. Det har med prioriteringer å gjøre. Det har med økonomi å gjøre.

Jeg ville nok ikke vært sammen med deg heller, så tipper eksen din er glad til. Å starte et forhold basert på at ene parten skal bestemme over den andre er dødsdømt.

Anonymkode: 0e4df...fad

Skrevet

Det er ingenting du kan si som kan få han til å slutte hvis han ikke ønsker det selv. Å mase om det skaper bare frustrasjoner og konflikter. Jo mer du maser, jo mer stritter han antagelig imot og det blir et press. At han ikke holder 1 dag engang viser vel bare at han ikke har så veldig lyst til å slutte. Når det gjelder det økonomiske så må dere finne en løsning dere begge kan leve med, for det er dyrt å røyke, mye penger rett i dass.

Anonymkode: e3f6d...b82

Skrevet

Røyking er en avhengighet og avhengighet kan ikke noen andre mase seg til at en skal bli kvitt. Det er vanskelig å komme ut av en avhengighet, og mange bruker flere år og mange mislykkede forsøk før de tilslutt lykkes. Det stikker mye dypere enn å bare kunne slutte på dagen fordi partner krever det, ellers hadde ikke mange røyket eller drevet med andre skadelige ting. En som er avhengig trenger mye forståelse og tålmodighet og må ta det i eget tempo/når hen selv er klar. Etter å ha sluttet skal man gjennomleve først et helt år med alle årets minner og begivenheter og klare å stå imot røykesuget i alle de forskjellige situasjonene og følelsene gjennom hele året. Deretter skal man gjennom år nr to med mindre sug i de samme situasjonene fra første året. Deretter begynner det å løsne og man kan begynne å føle seg fri. I mellomtiden kan man bli ganske deprimert de første ukene eller månedene før det verste slipper taket

Anonymkode: dc1cd...aae

Skrevet
14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ville nok ikke vært sammen med deg heller, så tipper eksen din er glad til. Å starte et forhold basert på at ene parten skal bestemme over den andre er dødsdømt.

Du leser jo det du vil inn i det. Det var faktisk han selv som tok opp det med røyking, da han fortalte meg at han likte ikke at han røyket og at han endelig hadde bestemt seg for å slutte, og han hadde en plan på det og en dato for å slutte. Det sa han første gang vi møttes, og han gjentok det flere ganger i tiden som kom. Etter en stund, mens vi fremdeles datet, sa jeg til ham at jeg ikke ønsket å være sammen med en som røyket, men at jeg støttet ham fullt ut i planen hans (som han altså hadde lagt en stund før han møtte meg), og viste forståelse for at han hadde satt den datoen han hadde (pga. noe som skjedde i livet hans var det fornuftig å gjøre det da og ikke før).

Det tok lang tid før jeg tok det opp med ham igjen etter vi ble sammen, selv lenge etter den datoen han selv hadde satt og han fremdeles røykte, og det var da han sa at han hadde ombestemt seg.

Jeg bestemmer ikke over noen, men det å røyke har med verdier å gjøre og det har med å ta ansvar for egen helse å gjøre. Når du har mistet noen av dine nære til lungekreft og du kjenner andre som har overlevd strupe- og kjevekreft (men overlevd til store smerter og funksjonsnedsettelse), da er det noe man ikke ønsker å sitte stille og se at andre med overlegg risikerer å pådra seg pga. avhengighet. Jeg var tydelig på mine grenser før vi ble sammen, han sa han hadde samme verdier og ønsker (og han hadde bestemt seg en stund før vi møttes, så jeg hadde ikke påvirket hans valg). Når han endret dette så endret også det som var viktige premisser for forholdet. Da delte vi ikke lenger samme verdier og samme syn på det å ta ansvar for egen helse. Hadde han sagt at han ønsket å slutte om en stund ikke altfor langt fremover hadde det vært greit, men han hadde bestemt seg, uten å si noe til meg, at han ønsket å være røyker og ikke ønsket å slutte å røyke heller så langt fremover han så. Jeg gikk da noen runder med meg selv de neste ukene, men det ble veldig feil for meg siden han røykte så mye som han faktisk gjorde.

Jeg bestemmer ikke over andre, har heller ikke noe ønske om det. Men jeg bestemmer hvilke verdier som er viktige for meg i livet og i et forhold.

Skrevet
22 hours ago, Anonym bruker said:

Samboer røyker. Har sagt at han skal slutte, men holder ikke 1 dag. Vi har ikke veldig bra økonomi. Derfor jeg blir irritert. Men bør jeg holde kjeft? Og la han bestemme dette selv?

Anonymkode: ff08f...abc

han bør få bestemme dette selv,men bør bruke sine egen penger på det

Anonymkode: ada5a...5a5

Skrevet

Jeg og mannen min har 100% felles økonomi, alt inn på samme konto. Det fikk vi først etter at han sluttet å røyke. Da hadde vi vært samboere i et par år. 

Da han røkte (han planla også å slutte til stadighet) delte vi alle felles utgifter 50/50, satt like stor sum inn på et matkort, og hadde resten av lønna separat. (Vi tjente ca det samme). Nesten alle hans penger gikk til røyk, gjerne kjøpt på bensinstasjon sammen med brus og sjokolade. Han hadde ikke råd til fine klær og annet. Jeg hadde god råd og både sparte og handlet ting jeg hadde lyst på. 

Nå er vi veldig samkjørte og enige om økonomiske prioriteringer og har vært det i mange år, men så er det også over ti år siden han sluttet å røyke for siste gang. 
Jeg skjønte at jeg ikke kunne bestemme over når han skulle slutte, men jeg ønsket ikke barn med en røyker, så han visste godt at det var uaktuelt å bli gravid så lenge han fortsatte. 

Anonymkode: 3cb21...7c5

Skrevet
23 timer siden, Anonym bruker skrev:

Bla bla bla. Gå ut å ta deg en røykt! 

Anonymkode: 5d9ae...34b

Skrevet
21 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det var faktisk han selv som tok opp det med røyking, da han fortalte meg at han likte ikke at han røyket og at han endelig hadde bestemt seg for å slutte, og han hadde en plan på det og en dato for å slutte. Det sa han første gang vi møttes, og han gjentok det flere ganger i tiden som kom. Etter en stund, mens vi fremdeles datet, sa jeg til ham at jeg ikke ønsket å være sammen med en som røyket, men at jeg støttet ham fullt ut i planen hans (som han altså hadde lagt en stund før han møtte meg), og viste forståelse for at han hadde satt den datoen han hadde (pga. noe som skjedde i livet hans var det fornuftig å gjøre det da og ikke før).

Han har jo lurt deg.

Skrevet (endret)

Her hadde jeg vurdert hele forholdet. Han har gått inn i det på falske premisser. Det er lite som er så ulekkert som å røyke. Æsj!!! Du har selvfølgelig ikke fått barn med han, siden han ikke har holdt avtalen dere inngikk? Om du mot formodning har det, så kan du takke deg litt selv! Første bud før en eventuell familieforøkelse burde være røykeslutt!

Endret av Hengebukksvinet
Skrevet
1 time siden, Hengebukksvinet skrev:

Her hadde jeg vurdert hele forholdet. Han har gått inn i det på falske premisser. Det er lite som er så ulekkert som å røyke. Æsj!!! Du har selvfølgelig ikke fått barn med han, siden han ikke har holdt avtalen dere inngikk? Om du mot formodning har det, så kan du takke deg litt selv! Første bud før en eventuell familieforøkelse burde være røykeslutt!

Regner med at hi visste om det når hun gikk inn i forholdet med han, å skulle holde det mot han senere blir for dumt. Røyking er en avhengighet som ikke er så lett å slutte med.

Anonymkode: e3f6d...b82

Skrevet
3 timer siden, Pashla skrev:

Han har jo lurt deg.

Ja, det var det jeg mente også. Men helt greit, vi hadde tydeligvis ikke samme verdier, og da var det nytteløst uansett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...